2 طرز تهیه مرغ کنتاکی به روش فست فودی در 15 دقیقه


2 طرز تهیه مرغ کنتاکی به روش فست فودی در 15 دقیقه

مرغ کنتاکی KFC یا مرغ سوخاری کنتاکی، یکی از فست فودهای بسیار محبوب در سراسر دنیاست که به خاطر ادویه کنتاکی و روش پخت متفاوت آن، طعم بسیار لذیذی دارد. هر چند در اصل مرغ کنتاکی هم نوعی مرغ سوخاری است ولی تفاوت‌هایی هم با هم...

مرغ کنتاکی KFC یا مرغ سوخاری کنتاکی، یکی از فست فودهای بسیار محبوب در سراسر دنیاست که به خاطر ادویه کنتاکی و روش پخت متفاوت آن، طعم بسیار لذیذی دارد. هر چند در اصل مرغ کنتاکی هم نوعی مرغ سوخاری است ولی تفاوت‌هایی هم با هم دارند. مرغ کنتاکی پفکی، مرغ کنتاکی پولکی یا همان مرغ کنتاکی رستورانی را هم در قابلمه، در فر و هم در توستر می‌توانید درست کنید. در این مقاله مجله فیدیلیو می‌توانید طرز تهیه مرغ کنتاکی به روش‌های مختلف و فوت و فن‌های پخت آن را یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه مرغ سوخاری کنتاکی (برای ۲ نفر) (روش اول)

  • سینه یا ران مرغ: ۶ تکه
  • پیاز: ۲ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • آبلیمو یا آب لیموترش تازه: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون یا روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • آرد گندم یا آرد سفید: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پودر سوخاری درشت یا پودر پانکو: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مرغ کنتاکی: ۱۵ دقیقه

میزان کالری در یک تکه ران کنتاکی: حدود ۲۸۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه مرغ کنتاکی فست فودی

2 طرز تهیه مرغ کنتاکی به روش فست فودی در 15 دقیقه

برای طرز تهیه مرغ کنتاکی بدون فر، کافی است مرغ‌ها را آماده کنید و بعد از سوخاری کردن، سرخ کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه مرغ کنتاکی رستورانی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ‌ها را آماده کنید

برای طرز تهیه مرغ کی اف سی، ابتدا مرغ‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید و کنار بگذارید. دقت کنید که مرغ‌ها نباید پوست داشته باشند.

مرحله دوم: مرغ‌ها را بجوشانید

سپس در یک قابلمه مناسب به اندازه ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب بریزید. قابلمه را روی حرارت زیاد بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد تکه‌های مرغ را در آب در حال جوش بریزید. دوباره صبر کنید آب بجوشد و روی آن کف‌های سفید تشکیل شود. این کف‌ها را با قاشق جمع کنید و دور بریزید.

مرحله سوم: پیاز و سیر را اضافه کنید

یک سیر و یک پیاز را پوست بگیرید و درشت خرد کنید. پیاز و سیر را در قابلمه بریزید. ۱ تکه چوب دارچین هم بیندازید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ‌ها به مدت ۲۰ دقیقه بپزند و در اصل نیم‌پز شوند.

مرحله سوم: مرغ‌ها را مزه‌دار کنید

مرغ‌ها که نیم‌پز شدند، آنها را از قابلمه بیرون بیاورید و در یک کاسه بگذارید تا سرد شوند. یک سیر و یک پیاز باقی‌مانده را پوست بگیرید و رنده کنید. پیاز و سیر رنده شده را با آبلیمو و ۱ قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده غلیظ به کاسه مرغ‌ها اضافه کنید و با مرغ‌ها ماساژ دهید تا روی آنها را بپوشاند. روی کاسه را سلفون بکشید و به مدت ۳۰ دقیقه استراحت دهید.

مرحله چهارم: مایه سوخاری را درست کنید

در زمان مزه‌دار شدن مرغ‌های کنتاکی، در یک کاسه تخم مرغ‌ها را بشکنید و ۱ قاشق چای‌خوری زعفران دم کرده اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا میکس شوند. در یک ظرف، آرد گندم و در ظرف دیگر پودر سوخاری، پودر کنتاکی یا پودر پانکو بریزید.

مرحله پنجم: مرغ‌ها را سوخاری کنید

برای سوخاری کردن مرغ‌های کنتاکی، روی مرغ‌ها را بعد از استراحت کردن، باز کنید. ابتدا با قلم‌موی آشپزی روی مرغ‌ها روغن زیتون یا روغن مایع بزنید تا همه جای آنها به روغن آغشته شود. بعد مرغ‌ها را ابتدا در آرد سفید بغلتانید، بعد در مایه تخم مرغ و بعد در پودر سوخاری بزنید تا همه قسمت‌ها، به مواد سوخاری آغشته شود. دوباره روی مرغ‌ها را بپوشانید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا مواد سوخاری به خورد مرغ‌ها بروند.

مرحله ششم: مرغ‌ کنتاکی را سرخ کنید

در آخر، وقتی مرغ‌ها استراحت کردند، در یک تابه روغن سرخ کردنی بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. میزان روغن باید زیاد باشد، در حدی که تکه‌های مرغ در آن شناور باشند. وقتی روغن کاملا داغ شد، به ترتیب و به آرامی مرغ‌ها را در تابه بگذارید.

حرارت را روی متوسط قرار دهید و آنها را سرخ کنید. حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه صبر کنید تا مرغ‌ها سرخ شوند. مرغ‌های کنتاکی که آماده شدند، آنها را از روغن خارج کرده و در ظرف سرو، بگذارید. مرغ کنتاکی را با سیب زمینی سرخ کرده و سس دلخواه میل کنید، نوش جان!

مواد لازم برای درست کردن مرغ کنتاکی پفکی (برای ۶ نفر) (روش دوم)

  • مرغ: ۳ کیلو و ۲۰۰ گرم (شامل ران، سینه، بال یا کتف)
  • آرد سفید: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • آویشن خشک: ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
  • ریحان خشک: ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
  • پودر فلفل پاپریکا: ۴ قاشق غذاخوری
  • پونه کوهی: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر پیاز: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر سیر: ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر خردل: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر زنجبیل: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی: به میزان کافی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مرغ کنتاکی پفکی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه مرغ کنتاکی در قابلمه

یک روش اصیل برای پخت مرغ کنتاکی با دستور KFC، آبپز نکردن مرغ است. در این روش میزان سرخ کردن مرغ و حرارتی که مرغ با آن می‌پزد، مهم است، چون مرغ خام باید مغزپخت شود. با کمک دستورالعمل زیر می‌توانید مرغ کنتاکی بدون فر را درست کنید.

مرحله اول: ادویه‌ها را با هم ترکیب کنید

در این روش برای درست کردن مرغ کنتاکی به تخم مرغ نیاز نداریم. ابتدا در یک کاسه، پودر سیر، پودر پیاز، پودر آویشن، نمک، پودر خردل، پودر زنجبیل، پودر فلفل سیاه، پودر ریحان خشک و پودر فلفل پاپریکا را بریزید و با هم مخلوط کنید. آرد را هم الک کرده و به ادویه‌ها بیفزایید.

مرحله دوم: مرغ‌ها را آماده کنید

مرغ‌ها را بشویید تا سطح بیرونی آنها تمیز و خیس شود. سپس تکه‌های مرغ را در مخلوط ادویه‌ها و آرد بزنید تا همه جای آنها را بپوشاند. تکه‌های مزه‌دار شده مرغ را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت دهید تا طعم ادویه‌ها به خوردشان برود.

مرحله سوم: مرغ‌ها را سرخ کنید

در یک تابه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید کاملا داغ شود. مقدار روغن کم نباشد چون قرار است مرغ‌ها در روغن غوطه‌ور شوند. سپس مرغ‌ها را در تابه بریزید و حرارت را روی متوسط تنظیم کنید تا مرغ‌ها بپزند.

بال‌ها به حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه و دیگر قسمت‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه نیاز دارند. دمای داخل مرغ‌ها باید به ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد برسد که مغز پخت شود. سپس مرغ‌ها را از تابه بیرون بیاورید و آنها را سرو کنید.

روش‌های دیگر برای درست کردن مرغ کنتاکی رستورانی (H2)

طرز تهیه مرغ کنتاکی در فر

برای تهیه مرغ سوخاری کنتاکی در فر باید مرغ‌ها را مانند روش اول یا دوم مزه‌دار و سوخاری کنید. سپس فر را روشن و روی دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه گرم کنید. کف سینی فر کاغذ روغن بیندازید و مرغ‌ها را در سینی فر بچینید.

روی آنها با اسپری روغن بپاشید. به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه مرغ‌ها را در فر بگذارید و هر ۱۰ دقیقه یک بار روی مرغ‌ها را روغن اسپری کنید. مرغ‌ها را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌ها طلایی شود و گریل را هم در آخر روشن کنید. بعد از مغز‌پخت شدن مرغ‌ها، آنها را سرو کنید.

طرز تهیه مرغ کنتاکی در توستر

درست کردن مرغ کنتاکی در توستر هم مشابه پختن کنتاکی در فر است، با این تفاوت که درجه آون توتستر باید روی ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود و مرغ‌ها را حدود ۳۵ دقیقه بپزید. در این مدت هم به مرغ سر بزنید و روی آن چند بار روغن بپاشید. بسته به ضخامت تکه‌های مرغ ممکن است به زمان بیشتر یا کمتری برای پختن مرغ‌ها نیاز پیدا کنید. پس بعد از ۳۵ دقیقه، مدام مرغ‌ها را چک کنید تا از پختن و نسوختن آنها مطمئن شوید.

سوالات متداول درباره درست کردن مرغ کنتاکی به روش بازاری

2 طرز تهیه مرغ کنتاکی به روش فست فودی در 15 دقیقه

فرق مرغ سوخاری و مرغ کنتاکی چیست؟

تقریبا هر دو مرغ روش پخت مشابهی دارند، فقط ادویه‌هایی که برای تهیه مرغ کنتاکی به کار می‌رود با مرغ سوخاری کمی فرق می‌کند و شامل پودر پیاز و پودر سیر هم می‌شود.

مواد مرغ کنتاکی چیست؟

مواد تشکیل‌دهنده مرغ کنتاکی همان مواد گفته شده در رسپی مرغ کنتاکی در این مقاله است.

مرغ کنتاکی پولکی چه فرقی می‌کند؟

برای درست کردن مرغ کنتاکی پولکی، از آرد سوخاری درشت‌تر یا جو پرک برای سوخاری کردن کنتاکی‌ها استفاده می‌شود و آرد روی مرغ‌ها فشار داده می‌شود تا به آنها بچسبد. در آخر، بعد از سرخ شدن مرغ، کنتاکی‌ها ظاهری شبیه به پولک‌دار بودن می‌گیرند.

چرا پودر سوخاری به مرغ نمی‌چسبد؟

برای اینکه پودر سوخاری به مرغ بچسبد نیاز به تخم مرغ داریم به خصوص اگر مرغ نیم‌پز شده است. برای چسبندگی بیشتری مدت زمان بیشتری مرغ را در تخم مرغ نگه دارید و بعد در پودر سوخاری حسابی بغلتانید. کیفیت پودر سوخاری هم مهم است. برای داشتن یک مرغ کنتاکی یا مرغ سوخاری لذیذ باید از پودرهای سوخاری مرغوب و باکیفیت استفاده کنید که هم طعم مرغ کنتاکی یا سوخاری خوشمزه شود و هم پودر کیفیت لازم برای چسبیدن به مرغ را داشته باشد.

سخن پایانی

مرغ کنتاکی یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین فست فودهای دنیا و جزو غذاهای معروف آمریکایی است. مرغ کنتاکی را معمولا در فست‌ فودی‌های معروف می‌توانید با کیفیت اصلی مرغ کنتاکی آمریکایی میل کنید و البته درست کردن آن در خانه هم با رعایت اصول و نسبت مواد کار سختی نیست. شما تجربه درست کردن مرغ کنتاکی در خانه را دارید؟ چه ترفندی برای خوشمزه شدن مرغ کنتاکی بلد هستید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرات این مقاله با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکسی عجیب از سر و وضع و چهره این گوینده خبر شبکه یک در دنیای واقعی/ تصویر