آزادکارانى که مى‌توانستند شش ستاره باشند اما.../ کشتى ایران یک حسن رحیمى کم دارد


آزادکارانى که مى‌توانستند شش ستاره باشند اما.../ کشتى ایران یک حسن رحیمى کم دارد

کشتى آزاد ایران براى المپیک سى و سوم برعکس فرنگى کاران کشورمان شش ستاره نشد و حال تنها در ٢٠٢٤ پاریس پنج فرصت کسب مدال دارد.

به گزارش "ورزش سه" پاشنه آشیل ٥٧ کیلو گریبان کشتى آزاد کشورمان را در راه کسب سهمیه المپیک با چهار کشتى گیرى که یکى بعد از دیگرى به اصطلاح جواب ندادند، گرفت تا تیم آزاد برعکس فرنگى کاران ایران نتواند براى ٢٠٢٤ پاریس با نفراتى کامل براى شش فرصت مدالى بجنگد.

از علیرضا سرلک با تجربه و دارنده مدال نقره جهان در سال ٢٠٢١ گرفته تا احمد محمدجوان، ابراهیم خوارى و بهنام والى‌زاده که هر سه در اوج جوانى یکى پس از دیگرى در قهرمانى ٢٠٢٣ و ٢٠٢٤ جهان و آسیا یا آوردگاه کسب سهمیه قاره‌اى و جهانى المپیک نتوانستند خودى نشان دهند البته در وزنى که کشتى آزاد ایران قهرمانان عنوان دار و بنامى را در دل تاریخ روى تشک طلایى فرستاده است.

دقیقا روز ٢٦ آذر ١٤٠٢ در خبر شماره ١٩٨٧٦٠٣ ورزش سه با تیتر اصلى "وزن اول پاشنه آشیل کشتى آزاد براى المپیک" دغدغه کسب سهمیه داشتیم و تحلیلى نوشتیم در این وزن "با آن‌همه قهرمان در تاریخ" هنوز سهمیه نگرفته‌ایم و در آخر هم این اتفاق تلخ به سرانجام نرسید.

2021385

کشتى آزاد ایران در تاریخ خود افتخارات قابل اتکاء و غرورانگیزى در وزن اول یا پنجاه کیلویى‌ها داشت، افتخاراتى که نشان مى‌دهد در این وزن بزرگانى سالیان سال در المپیک و جهان آقایى کرده‌اند تا خط بطلانى بر برخى نظرات غیرکارشناسى باشد و این فرضیه غیرواقعى که همیشه در وزن اول مشکل داشته‌ایم.

•به این افتخارات بزرگ وزن اولى‌ها یا پنجاه کیلویى‌های ایران در ادوار المپیک توجه کنید:

🥉المپیک ١٩٥٢ محمود ملاقاسمى ٥٢ کیلو
🥉المپیک ١٩٦٠ محمد ابراهیم سیف‌پور ٥٢ کیلو
🥉المپیک ١٩٦٨ ابوطالب طالبى ٥٧ کیلو
🥉المپیک ١٩٧٢ ابراهیم جوادى ٤٨ کیلو
🥈المپیک ١٩٨٨ عسگرى محمدیان ٥٧ کیلو
🥇المپیک ٢٠٠٠ علیرضا دبیر ٥٨ کیلو
🥉المپیک ٢٠١٦ حسن رحیمى ٥٧ کیلو

•یا این طلاهاى غرورانگیز وزن اولى‌ها یا پنجاه کیلویى‌های کشتى آزاد ایران در قهرمانى جهان:

🥇جهان ١٩٦١ محمد ابراهیم سیف‌پور ٥٧ کیلو
🥇جهان ١٩٦٩ ابراهیم جوادى ٤٨ کیلو
🥇جهان ١٩٧٠ ابراهیم جوادى ٤٨ کیلو
🥇جهان ١٩٧١ ابراهیم جوادى ٤٨ کیلو
🥇جهان ١٩٧٣ ابراهیم جوادى ٥٢ کیلو
🥇جهان ١٩٧٣ محسن فره وشى ٥٧ کیلو
🥇جهان ١٩٩٠ مجید ترکان ٥٢ کیلو
🥇جهان ١٩٩٧ محمد طلایى ٥٨ کیلو
🥇جهان ١٩٩٨ علیرضا دبیر ٥٨ کیلو
🥇جهان ٢٠١٣ حسن رحیمى ٥٥ کیلو

هفت مدال المپیک و ١٠ طلاى جهان از افتخارات کشتى آزاد ایران در وزن‌های اول یا توسط پنجاه کیلویى‌های خاک تشک طلایى خورده کشورمان به دست آمده است دقیقا در وزنى که در المپیک پیش رو نماینده‌اى نخواهیم داشت.

2021386

اولین یل و طلایه‌دار وزن 57 کیلو تاریخ کشتى ایران در جهان کسى نیست جز محمدابراهیم سیف‌پور، کسى که در المپیک ١٩٦٠ مدال برنز ٥٢ کیلو را به گردن آویخت و آن را در قهرمانى ١٩٦١ جهان به مدال زرین طلا تبدیل کرد آن هم در وزن 57 کیلو که امروز بى‌شک پاشنه آشیل تیم ملى کشتى آزاد کشورمان تبدیل شده است.

در کشتى نوین جهان یکى از بهترین‌هاى سال‌هاى اخیر وزن اولى از کشورمان نیز، کسى نبود غیر از حسن رحیمى با پنج مدال المپیک و جهان در وزن‌هاى ٥٥ کیلو و ٥٧.

آخرین یل وزن اولى‌هاى بیشه شیران که با حضورش روى تشک آن‌هم در هر رقابتى، حس کسب مدال و افتخار ذهن را درگیر مى‌کرد. نوار مدال‌ها و پیروزى‌هاى غرورانگیز وزن اولى‌ها بعد از خداحافظى حسن رحیمى از کشتى در ذهنمان پاره شد تا از سال ٢٠١٦ و المپیک ریو تا امروز تنها دلخوش به نقره‌ ٢٠٢١ علیرضا سرلک در قهرمانى جهان بمانیم.

2021387

•گوشه‌اى از افتخارات حسن رحیمى در کشتى آزاد:

🥉قهرمانى ٢٠١١ جهان استانبول در ٥٥ کیلو
🥇قهرمانى ٢٠١٣ جهان بوداپست در ٥٥ کیلو
🥉قهرمانى ٢٠١٤ جهان تاشکند در ٥٧ کیلو
🥈قهرمانى ٢٠١٥ جهان لاس وگاس در ٥٧ کیلو
🥉المپیک ٢٠١٦ ریو در ٥٧ کیلو
🥈جام جهانى ٢٠١٠ مسکو در ٥٥ کیلو
🥈جام جهانى ٢٠١١ ماخاچ قلعه در ٥٥ کیلو
🥇جام جهانى ٢٠١٢ باکو در ٥٥ کیلو
🥇جام جهانى ٢٠١٣ تهران در ٥٥ کیلو
🥇جام جهانى ٢٠١٤ لس آنجلس در ٥٧ کیلو
🥇جام جهانى ٢٠١٥ لس آنجلس در ٥٧کیلو
🥇جام جهانى ٢٠١٦ لس آنجلس در ٥٧ کیلو
🥇جام جهانى ٢٠١٧ کرمانشاه در ٥٧ کیلو
🥉قهرمانى ٢٠٠٩ آسیا پاتایا در ٥٥ کیلو
🥇قهرمانى ٢٠١٢ آسیا گومى در ٥٥ کیلو

2021388

حسن رحیمى این روزها ٧٠٠ شاگرد اختصاصى از رده سنى خردسال تا بزرگسال را در دو باشگاه منطقه ٢٢ تهران و اسلامشهر زیر نظر دارد و گاهى نیز براى برگزارى دوره‌های تمرینى به باشگاه‌هاى سراسر کشور از جمله باشگاه حاج محمود اسماعیل‌پور و هم دوره‌اى خود مسعود در جویبار مى‌رود.

بعد از خداحافظى حسن رحیمى در سال ٢٠١٧ به عنوان آخرین یل بیشه شیران وزن اولى و پنجاه کیلویى‌های کشتى آزاد که در محله یافت آباد تهران متولد شد و بزرگ شده شهرک گلستان در نزدیکى اسلامشهر است تا امروز ورزش اول کشورمان نتوانسته است صاحب آزادکارى شش دانگ شود.

نقطه ضعفى که به از دست رفتن سهمیه المپیک در وزنى منجر شد که روزگارى قهرمانان مدال آور بزرگى در المپیک و جهان چون محمود ملاقاسمی، محمدابراهیم سیف‌پور، ابراهیم جوادى، ابوطالب طالبى، رمضان خدر، محسن فره‌وشى، عسگرى محمدیان، مجید ترکان، علیرضا دبیر، محمد طلایى، غلامرضا محمدى، اویس ملاح و حسن رحیمى دوبنده تیم ملى را بر تن داشتند.

2021389

پاشنه آشیلى که آذر ١٤٠٢ آن را قبل از دو رقابت کسب سهمیه قاره‌اى در بیشکک قرقیزستان و جهانى استانبول براى دریافت جواز المپیک ٢٠٢٤ پاریس تحلیل کرده و به نقد کشیدیم اما هر دو فرصت از دست رفت تا تیم کشتى آزاد بدون نماینده وزن ٥٧ کیلو با پنج کشتى گیر در وزن‌های ٦٥، ٧٤، ٨٦، ٩٧ و ١٢٥ براى پنج فرصت مدالى المپیک سى و سوم به جاى شش فرصت تلاش کند و روى تشک با حریفان در مرداد ١٤٠٣ بجنگد.

✍🏻 پوریا تابان


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


به چیزی جز پنجمین طلای المپیک فکر نمی‌کنم/ لوپز: میرزازاده کشتی‌گیر بزرگی است