صبحانه خبری، 25 اردیبهشت 1403؛ از نامه روحانی در رابطه با ردّصلاحیتش تا احتمال امضای قراردادی ١٠ سالە با هند برای مدیریت بندر چابهار


صبحانه خبری، 25 اردیبهشت 1403؛ از نامه روحانی در رابطه با ردّصلاحیتش تا احتمال امضای قراردادی ١٠ سالە با هند برای مدیریت بندر چابهار

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید. عمده‌ی قضیه چای دبش در طول یک سال رخ داده رئیس قوه قضاییه در ادامه با ذکر نمونه دیگری از پرونده‌های مهم که اذهان مردم را درگیر...

صبحانه خبری، 25 اردیبهشت 1403؛ از نامه روحانی در رابطه با ردّصلاحیتش تا احتمال امضای قراردادی ١٠ سالە با هند برای مدیریت بندر چابهار

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

عمده‌ی قضیه چای دبش در طول یک سال رخ داده
رئیس قوه قضاییه در ادامه با ذکر نمونه دیگری از پرونده‌های مهم که اذهان مردم را درگیر کرده‌اند، به پرونده «چای دبش» اشاره کرد و گفت: پرونده چای دبش، پرونده‌ای است که ذهن مردم را مشغول کرده است؛ عدد و رقم مطرح در این پرونده، عدد و رقم بزرگی است و نکته مهم آنکه، در زمان کوتاهی این قضیه رخ داده است؛ بدین معنا که از سال ۹۷ و ۹۸ شروع شده و یک عدد و رقم کم، مرتب زیاد شده است و در طول یکسال، عمده‌ی این قضیه رخ داده است. خُب باید سریعتر در قبال این پرونده در این حد روشنگری شود که چه بخشی از آن جرم است چه بخشی از آن جرم نیست و چه بخشی از آن تخلف است؛ همچنین چنانچه افرادی در دوره‌ها و احیاناً وزارتخانه‌های مختلف در این قضیه دست داشتند، باید موضوعِ آن، روشن و تبیین شود.

وزارت صمت: واحد‌های ساخت طلا و طلافروشی‌ها مشمول ثبت در سامانه تجارت نمی‌شوند
در پی موضوعات مربوط به ثبت معاملات طلا و به‌ویژه بحث ثبت موجودی طلافروشان در سامانه جامع تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به رئیس اتحادیه طلا جواهر تهران شفاف‌سازی و به صراحت اعلام کرده است که ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفاً برای تولید طلا الزامی است که پس از استخراج شمش طلا از معادن صورت می‌گیرد یا طلای حاصل از صادرات یا واردت می‌شود؛ بنابراین مشمول واحد‌های ساخت و طلافروشی‌ها نخواهد بود.

احتمال امضای قراردادی ١٠ سالە با هند برای مدیریت بندر چابهار
بر ا‌ساس گزارشی از نشریه هندی "اکونومیک تایمز"، قرار است روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت (١٣ می)، هند قراردادی ١٠ ساله بە منظور مدیریت بندر چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان با ایران امضا کند. در این گزارش بە نقل از "منابع آگاه" آمده کە احتمالا سارباناندا سونووال، وزیر کشتیرانی هند برای امضای این قرارداد به ایران سفر خواهد کرد.

نامه روحانی در رابطه با ردّصلاحیتش
پس از ارسال چهار نامه برای بیان موارد و سه نامه برای اعلام مستندات ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات خبرگان، او در نامه‌ای خطاب به ملت ایران، گزارشی از دلایل طرح شده توسط شورای نگهبان ارائه داد و اعلام کرد: نامه شورا کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود و منتخب مستقیم ملت در حد یک شهروند هم آزادی بیان ندارد. او گفت شورا مرا به تعجیل در اجرای برجام متهم کرده و به اتهاماتی چون عدم التزام به قانون اساسی و فقدان دانش و بینش سیاسی متهم شده ام. روحانی تاکید کرده است: رؤسای‌جمهور آینده بدانند دیگر حتی آنان آزادی سیاسی ندارند. او همچنین تصریح کرده است که می‌دانم که علت حساسیت برای حضور برخی از منتخبان تأثیرگذار در مجلس خبرگان به ویژه در این دوره چیست.

لایحه حجاب؛ بادزاشت فوری برای برخی جرایم خاص مانند کسانی که پشت موتور سوار می‌کنند
موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس جزییات آخرین ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه حجاب و عفاف را تشریح کرد و در پاسخ به این سوال که «رویکرد لایحه بیشتر بر برخورد قضایی متمرکز است یا انتظامی و یا مالی؟»، اظهار داشت: متفاوت است، اصلش این است که برای کسانی که سازمان یافته بخواهند کار کنند، سلبریتی‌ها باشند یا برخی جرایم خاص مانند کسانی که پشت موتور سوار می‌کنند بلافاصله نیروی انتظامی باید نسبت به بازداشت اقدام کند.

ربیعی: لو رفتن فایل ظریف، بخشی از سناریوی بیرون راندن تفکر برجامی بود
علی ربیعی، وزیر و سخنگوی حسن روحانی در توئیتی نوشت: ‏به نظر من در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری (سال۱۴۰۰)، لو رفتن فایل مصاحبه ظریف، بخشی از طراحی انجام شده‌ای بود که سیاست خارجی از معادله رفتار رای‌دهندگی خارج شود. اساسا علاوه بر از میدان به در کردن ‎ظریف ، از تأثیرگذاری در انتخابات و ایجاد فضای دوگانه میدان و دیپلماسی، کاستن از انگیزه رای‌دهی برای حل مسائل خارجی را هدف گرفته بود که بالطبع کمبود مشارکت را هم در پی می‌داشت.

احتمال ریاست قالیباف، متکی و ذوالنوری بر فراکسیون اکثریت
محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: فراکسیون تشکیل مجمع عمومی نداده است؛ اما اینکه نسبت به افرادی نظر دارند حتماً نظر دارند. اختلاف هم هست بین دوستان که این آقای الف بیاید یا نیاید. ریاست آقای قالیباف، متکی و ذوالنوری مطرح است. ممکن است من به آقای الف رأی بدهم شما به آقای ب رأی بدهید اشکال ندارد فلسفه تشکیل فراکسیون آن بود که این اختلافات را درون فراکسیون حل کنیم؛ یعنی دوستان بیایند اینجا استدلال کنند چرا آقای الف آری، آقای ب نه.

سردار رادان: سندی اندلسی کردن ایران را به دست آوردیم
فرمانده‌کل انتظامی گفت: سندی از یک افسر اطلاعاتی دشمن به دست آوردیم که گوشه‌ای از راهبردهای دشمن در اندلسی کردن ایران را نشان می‌دهد؛ در این سند ۲۴ راهبرد برای استحاله فرهنگی‌ نوشته شده است‌. سردار رادان کشف حجاب زنان در خیابان‌ها را اولین راهبرد سند مذکور بیان کرد و افزود: در اظهارات‌شان می‌گفتند که چادر بر سر زن ایرانی به‌مثابه یک پرچم است و زیاد شدن این پرچم‌ها نشانه شکست‌ناپذیری انقلاب اسلامی خواهد بود و لذا گفتند که باید این پرچم‌ها را از زنان ایران بگیریم بنابراین دومین راهبردشان کشیدن چادر از سر زنان عفیف بود.

سالار عقیلی در فدراسیون گلف پست گرفت
روابط عمومی فدراسیون گلف نوشت: سالار عقیلی، از مفاخر موسیقی و هنر آواز کشور با قبول دعوت از سوی مهرداد جمشیدی، دبیرکل فدراسیون و سرپرست انجمن وودبال طی حکمی از سوی حمید عزیزی رئیس فدراسیون و عضو هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک بعنوان عضو هیئت رئیسه انجمن وودبال منصوب شد.

یاسین رامین به ۳ سال حبس محکوم شد
دیوان عالی کشور با نقض رأی تبرئه یاسین رامین در خصوص پرونده اختلاس از هلال احمر، وی را به ۳ سال حبس و جریمه ۸۷۳۸۸۷ یورویی محکوم کرد.

قتل عمد شهردار منطقه ۵ شیراز تایید شد
دره شوری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ویژه امور جنایی و جرایم امنیتی شیراز درباره خبر قتل شهردار منطقه ۵ شیراز گفت: در ساعت ۱۴:۳۵ روز گذشته فرماندهی انتظامی استان فارس خبر کشف جسد شخصی مذکر در منزل مسکونی واصل شد؛ بلافاصله بازپرس ویژه قتل عمدی و اکیپ بررسی صحنه وقوع جرم و تیم کارآگان آگاهی به محل اعزام شدند.

به زودی ابزار ریال برون مرزی با روسیه اجرایی می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر افزایش قدرت مدیریت بیشتر بر منابع ارزی خارج از کشور از تفکیک سیاست تجاری از سیاست ارزی خبر داد و گفت: ابزار ریال برون مرزی با روسیه بزودی عملیاتی می شود.

وکیل تاجزاده: برای موکلم اتهام جدیدی در نظر گرفته شده
هوشنگ پوربابایی وکیل مصطفی تاجزاده درباره ارسال احضاریه جدید برای موکل خود گفت: موکلم به علت اتهامات سابقی که برای آن حکم حبس گرفته بود، در حال دوران تحمل محکومیت است که روز گذشته متوجه شدیم برای ایشان اتهام جدیدی در نظر گرفته شده است. هنوز از نوع و دلیل اتهام بی‌خبر و بی اطلاعیم. اما ظاهرا پرونده جدیدی علیه ایشان تشکیل شده است. طی صحبت آقای تاجزاده با همسرشان متوجه شدند که اتهام جدید و پرونده جدیدی تشکیل شده اما نکته قابل توجه این است که باید از نوع اتهام و دلایل آن باخبر باشیم.

فوت کودک ۶ ساله سرخسی در سیلاب
معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس گفت: متأسفانه در سیلاب اخیر کودک شش ساله جان خود را از دست داد. وی اظهار کرد: متأسفانه این کودک هنگام بازی کردن در کنار سیلاب به دلیل بی‌احتیاطی به درون سیلاب می‌افتد و جان خود را از دست داد.

لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه عجیب و غریب دانش‌آموزی به مادرش 4 هزار سال پیش