از اشتغال داران به بیکاران نصیحت: کار هست


از اشتغال داران به بیکاران نصیحت: کار هست

از آنجا که رو به رشد هستیم، معاون اشتغال وزارت کار نیز از کاهش بیکاری خبر می‌دهد.

از اشتغال داران به بیکاران نصیحت: کار هست

به گزارش ایران اکونومیست؛ معاون اشتغال وزارت کار از کاهشی شدن تعدیل نیروی کار خبر داد و گفت: بر اساس داده های آماری نرخ اشتغال ناقص ۸.۲ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به ۲۱.۲ درصد رسیده است و خالص اشتغال ایجادی کشور در سال ۱۴۰۲ به رقم کم نظیر ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

موقتی‌بودن کار، درآمدهای پایین، تعدیل نیرو، ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی، مهاجرت، بیماری، کهولت سن، بازنشستگی، مسائل خانوادگی و ... از عمده‌ترین دلایل ترک کار در هر کشور است اما در ایران سه دلیل عمده، یعنی اشتغال موقت، پایین‌بودن درآمد و اخراج مهمترین دلیل برای این است که شغل خود را از دست می‌دهند.

از اشتغال داران به بیکاران نصیحت: کار هست

قانون بیمه بیکاری اصلاح شد؟

وقتی تعداد بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در یک سال کاری افزایش پیدا کند اولاً نشان دهنده «رسمی شدن مشاغل غیررسمی» و ثانیاً نشان‌دهنده «پایداری مشاغل ایجاد شده» است. این موارد در بازار کار دولت سیزدهم دیده شده است و به معنی این است که روند بازار کار روی ریل است.

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به آمار سال ۱۴۰۲ گفت:بر اساس داده های مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کل کشور به ۸.۱ درصد رسید که این کمترین نرخ بیکاری در چند دهه اخیر است.

وی گفت: بازار کار کشور در دولت سیزدهم، بر اساس آنچه آمار نشان می دهد اتفاقات خوب، مثبت و رو به پیشرفتی را تجربه کرده است که قابل چشم پوشی نیست.

بیرانوند افزود: بر اساس داده های مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کل کشور به ۸.۱ درصد رسید که این کمترین نرخ بیکاری در چند دهه اخیر است و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نیز به کمترین میزان خود یعنی ۱۱.۸ درصد رسیده است.

کریمی بیرانوند گفت: بر اساس این داده ها نرخ اشتغال ناقص ۸.۲ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به ۲۱.۲ درصد رسیده واین در حالی است که خالص اشتغال ایجادی کشور در سال ۱۴۰۲ به رقم کم نظیر ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: استخراج این آمار در حالی است که در استاندارد متغیرها تغییری ایجاد نشده و هیچ گونه آمارسازی در این باره وجود ندارد.

کریمی بیرانوند یادآور شد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف هستیم طبق وعده ایجاد یک میلیون شغل عمل کنیم و به صورت سالانه، مداوم و مستمر، تحقق این وعده را گزارش داده ایم.

وی افزود: در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به این رقم صحت سنجی شده رسیدیم و امیدواریم در سال جاری نیز بتوانیم این عدد را نشان دهیم .

معاون وزیرکار با بیان اینکه ایجاد این میزان از اشتغال چند نشانه اصلی دارد، گفت: در سال گذشته بیش از ۹۰۰ هزار بیمه شده جدید در سازمان تامین اجتماعی داشتیم، تعدیل نیروی کار نیز ۱۰ درصد کاهشی بوده است و همچنین آمار نشان می دهد، در ۲۵ استان کاهش نرخ بیکاری داشتیم.

کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه این آمار خوشایند، حاصل هم افزایی همه دستگاه های حاکمیتی است اظهار کرد: درحوزه نظارت و سیاستگذاری شورای عالی اشتغال با مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات جدیدی داشتیم.

وی افزود: در این راستا هم در حوزه احیای واحد های نیمه فعال و راکد وارد عمل شدیم و هم در حوزه مشاغل خانگی در سال گذشته بیش از ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت داشتیم که این رقم کم نظیر است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم رتبه های خود را در سال های گذشته جابه جا کرده ایم تاکید کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته نیز افزایشی و به میزان ۴۱.۳بوده است.

کریمی بیرانوند یادآور شد: این به معنای رسیدن به نقطه مطلوب و نبودن چالش نیست بلکه نشان دهنده این است که دولت در حوزه بازار کار روی ریل درست قرار گرفته است و امیدواریم با هدف گذاری های انجام شده تا پایان دولت سیزدهم نرخ بیکاری به کمتر از ۸ درصد برسد.

منبع: تسنیم


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...