علت اختلال اینترنت در سال 1403؛ حمله سایبری یا تشدید فیلترینگ؟


علت اختلال اینترنت در سال 1403؛ حمله سایبری یا تشدید فیلترینگ؟

اگر این روزها شما هم از اختلالات اینترنت کلافه شده‌اید، بهتر است بدانید مدیرعامل یکی از شرکت‌های دخیل در توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌گوید پای حملات سایبری در میان است. جالب‌تر اینکه وی تاکید کرده وزارت ارتباطات قادر به دفع حملات نیست و انحصارطلبی...

اگر این روزها شما هم از اختلالات اینترنت کلافه شده‌اید، بهتر است بدانید مدیرعامل یکی از شرکت‌های دخیل در توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌گوید پای حملات سایبری در میان است. جالب‌تر اینکه وی تاکید کرده وزارت ارتباطات قادر به دفع حملات نیست و انحصارطلبی ما را به این روز انداخته است.

ادعاهای مدیرعامل ابر آروان در حالی مطرح می‌شود که به باور بسیاری از مشترکان، طی هفته‌های اخیر فیلترینگ به شدت تشدید شده است و اختلال اینترنت را ناشی از آن می‌دانند.

حمله سایبری یا فیلترینگ؛ مسئله این است

خبر آنلاین مشروح مصاحبه‌ای با مدیرعامل شرکت ابر آروان را منتشر کرده است که بر روی وضعیت فعلی اینترنت کشور متمرکز است. در ابتدای این گزارش به این موضوع اشاره شده است که دستگاه‌ها و مقامات رسمی هیچ گونه توضیحی درباره اینترنت پراختلال ارائه نمی‌کنند.

این رسانه سراغ پویا پیرحسینلو، از بنیان‌گذاران و مدیرعامل ابر آروان رفته است. آنطور که مدیرعامل شرکت مزبور می‌گوید، این تنها وزارت ارتباطات است که با دسترسی‌های خود می‌تواند علت قطعی اختلال اینترنت طی هفته‌های گذشته را مشخص کند، با این حال پیرحسینلو عنوان کرده از ابتدای سال ۱۴۰۳ شاهد حملات شدید DDoS به اپراتورها و شرکت زیرساخت بوده‌اند.

جالب اینکه وی می‌گوید اگر هفته گذشته اختلال مقطعی در حد ۳ تا ۱۰ دقیقه‌ای را تجربه کرده‌اید، نتیجه ناتوانی شرکت زیرساخت در تامین پهنای باند بین‌الملل تحت حملات سایبری است. ظاهراً این حملات موجب هدر رفتن بخش زیادی از پهنای باند بین‌الملل و سویچ میان‌مسیرهای مختلف می‌شود که بدون عواقب نیست و کندی و اختلال را در به‌دنبال دارد.

اختلال و کندی اینترنت ایران

پیرحسینلو مدعی شده طی سه سال اخیر ظرفیت پهنای باند بین‌المللی کشور افزایش پیدا نکرده است که اگر درست باشد، ادعاهای مثبت مسئولان را مورد تردید قرار می‌دهد. ظاهراً ناکافی بودن پهنای باند بین‌الملل باعث شده حملات DDoS اثرگذار باشد و کاربران شبکه را تحت تاثیر قرار بدهد.

در پایان این مصاحبه پیرحسینلو از انحصار شرکت زیرساخت در تامین و نگه‌داری زیرساخت ارتباطی کشور انتقاد می‌کند و تلویحاً خواهان اجازه ورود شرکت‌های دیگر به این عرصه شده است.

روشن نیست اگر حملات سایبری تا این اندازه موفق هستند و دستگاه های عریض و طویل از عهده دفع آن بر نمی آیند، آینده چطور خواهد بود؟ همچنین این پرسش جدی مطرح است که با توجه به وقایع ماه های اخیر، مبدا حملات سایبری بزرگ به ایران کدام کشور است؟


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موجودات فضایی در غارهای فرازمینی زندگی می‌کنند!