پُرکارترین مولفان 12 سال گذشته چه کسانی هستند؟+


پُرکارترین مولفان 12 سال گذشته چه کسانی هستند؟+

اگر می‌خواهید در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با خلاصه و چکیده‌ای از تازه‌های نشر با محوریت تولید کتاب در یک‌سال گذشته آشنا شوید، حتما سری به «سالن یاس» بزنید؛ در این سالن آمار و اطلاعات مفید از فعالیت ناشران و نویسندگان در ۱۲ سال گذشته را مشاهده خواهیدکرد.

پُرکارترین مولفان 12 سال گذشته چه کسانی هستند؟+

به گزارش ایران اکونومیست، در ورودی سالن یاس نوشته شده است: کتاب‌ها فروشی نیست، سالن یاس صرفا نمایشگاه تازه‌های نشر است. همین جمله کافی است تا حس کنجکاوی بازدیدکنندگان را از ابتدای ورود به شبستان برانگیخته و برای چند ساعتی مطالعه رایگان نمک گیرشان کند.

سالن یاس امسال به شبستان اصلی مصلی منتقل شده و در کنار ناشران عمومی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جای گرفته است. آنهایی که تازه پا به سالن ناشران عمومی گذاشته‌اند می‌توانند در بدو ورود به سالن یاس مراجعه کرده و تازه‌های نشر در یک سال گذشته را جویا شوند.

پُرکارترین مولفان 12 سال گذشته چه کسانی هستند؟+

کتاب‌های تازه چاپ شده سال ۱۴۰۲ در ۱۰ حوزه موضوعی ادبیات، شعر، هنر، کودک، نوجوان، تاریخ، روانشناسی، فلسفه، هنر و سرگرمی، دین و علوم اجتماعی در این سالن دسته بندی شده‌اند، که در تابلوهای لایت باکس‌های قرار گرفته در سالن ها قابل دستیابی است. هر سالن کارشناس ویژه‌ای دارد که علاوه بر معرفی کتب جدید به علاقه‌مندان مشاوره هم می‌دهد. در حدود ۸ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در قفسه‌های این سالن جا خوش کرده‌اند.

سامان‌مند کردن نگاه مخاطب به موضوع تولیدات جدید

جواد کامور بخشایش، دبیر جشنواره قلم زرین و کارشناس ادبیات سالن یاس در گفت‌وگو با ایران اکونومیست درباره فعالیت‌های این بخش از نمایشگاه گفت: در سالن یاس تمام کتاب‌های مربوط به حوزه ادبیات شامل تالیف، ترجمه و کلیات ادبی منتشر شده در سال ۱۴۰۲ در معرض دید مردم گذاشته شده است. این کتاب‌ها شامل آثار جدید و تجدید چاپ شده می‌شود.

وی افزود: اهمیت این حرکت در سامان‌مند کردن نگاه مخاطب به موضوع تولیدات جدید ادبی است. این حرکت باعث می شود مخاطب دچار سردرگمی نشود و تمام تولیدات ادبیات ۱۴۰۲ را در یک نگاه کلی مورد بازدید قرار دهد و در فضایی راحت و آرام اثر مورد علاقه خودش را انتخاب کند.

وی با تاکید بر این که این سالن کارنامه نشر ۱۴۰۲ در حوزه‌های مختلف مثل ادبیات است ادامه داد: در یک ارزیابی کلی می توان گفت به لحاظ کمی و کیفی آثار ۱۴۰۲ چند گام جلوتر از آثار سال‌های قبل است. همچنین به لحاظ محتوا می‌توان استنباط کرد که دایره موضوعی آثار گسترده‌تر از قبل شده است. یعنی در این آثار با ابعاد مختلفی از وجوه انسانی روبرو هستیم و شاهدیم که نویسندگان و هنرمندان ابعاد وسیع تری از مسائل اجتماعی را مد نظر قرار داده اند.

یک بازدید کوتاه نمایشگاهی

محمد طاها اسفندیاری، کارشناس بخش کودک و نوجوان سالن یاس نیز درباره این بخش از نمایشگاه گفت: سالن یاس مخصوص تازه های نشر است با این هدف که همه افراد بتوانند یک بازدید کوتاه نمایشگاهی داشته باشند. در این سالن کتاب هایی را مشاهده می‌کنید که چاپ اول آنها مربوط به سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ است. بخش آماری هم برای کسانی است که می‌خواهند نگاه پژوهشی و تحلیل داشته باشند. این آمار می‌تواند دستمایه تحقیق و پژوهش قرار گیرد. مسئولان هم با مراجعه به این آمار متوجه می‌شوند در حوزه ادبیات کودک و نوجوان چه می‌گذرد.

وی با تشریح کتاب‌های قفسه کودک و نوجوان توضیح داد: در این سالن تازه‌های کتاب را تفکیک کردیم تا مراجعان راحت‌تر به کتاب مد نظرشان برسند. در بخش کتاب‌های نوجوان داستان‌های تصویری و رمان‌های خارجی و رمان های تالیفی نویسندگان ایرانی را داریم؛ کتاب‌های کودک برای کودکان سال‌های آخر دبستان یعنی ۹ تا ۱۱ سال مناسب است. کتاب های غیرداستانی هم شامل کتب آموزشی، بازی و سرگرمی، پرورش فکر، مهارت های فردی و شعر و ترانه می‌شود.

از غزل تا شعر نو

محمدصادق تابان، کارشناس بخش شعر سالن یاس هم درباره عملکرد این سالن گفت: اکثر کتاب‌های حوزه علوم انسانی سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را در این غرفه جمع آوری کرده‌ایم. البته کتاب‌ها برای فروش نیستند و صرفا جنبه معرفی دارند. بازدیدکنندگان می توانند با کتاب‌ها آشنا شوند و به غرفه ناشر در نمایشگاه مراجعه کنند.

وی درباره دسته‌بندی کتاب‌های شعر توضیح داد: علاقه‌مندان می‌توانند در حوزه شعر نو، شعر بانوان، شعر ترجمه، مجموعه شعرها، غزل، رباعی و دوبیتی، تحلیل و نقد شعر آثار مورد علاقه‌شان را پیدا کنند؛ بخشی هم به شعر آیینی و شعر دفاع مقدس و انقلاب اختصاص پیدا کرده است.

تاریخچه سالن یاس

اولین بار در سال ۱۳۹۱در جریان بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یک سالن برای نمایش تازه‌های نشر با محوریت تولید کتاب یک‌سال گذشته در نظر گرفته شد. از آن سال تا کنون یاس گاه تعطیل و گاه به نقاط مختلف منتقل شد. امسال این سالن در ششمین سال حضور در بهترین نقطه نمایشگاه مستقر شده است.

پُرکارترین مولفان 12 سال گذشته چه کسانی هستند؟+

سالن یاس علاوه بر ۱۰حوزه موضوعی گفته شده به مخاطبان خود دسته‌بندی جزیی‌تری هم اراده می‌دهد. به عنوان مثال در بخش کودکان زیرگروه‌هایی با عناوین داستان خارجی، داستان و رمان فارسی، شعر و ترانه و پرورش فکر به چشم می‌خورد. در بخش کتب زنان نیز علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌هایی با موضوعات زن در اسلام، جامعه شناسی زنان و موفقیت زنان را انتخاب کنند.

پُرکارترین مولفان 12 سال گذشته چه کسانی هستند؟+ آمار و اطلاعات مفید از فعالیت ناشران و نویسندگان در ۱۲ سال گذشته

ویژگی بارز این سالن نمودارهای نصب‌شده بر روی دیوار است که با زبان آمار و ارقام می‌گوید در ۱۲ سال گذشته صنعت نشر چه فراز و نشیب‌هایی را سپری کرده است. در هر یک از ۱۰ حوزه موضوعی اطلاعاتی از مولفان و ناشران و مترجمان پرکار و گردش مالی آنها آمده است. همچنین مشخص است که چند عنوان کتاب جدید با چه تیراژی هر سال منتشر شده است.

به عنوان مثال در حوزه کودک و نوجوان مهدی آذریزدی، فریبا کلهر، داریوش صادقی جزو مولفان پرکار بوده و پرتقال، قدیانی، به نشر، برف و افق در ردیف پرکارترین ناشران قرار گرفته‌اند.

در بخش هنر و ادبیات حافظ، مولوی، سعدی، فردوسی، نادر ابراهیمی، نظامی و فهیمه رحیمی جزو مولفان ۱۲ سال اخیر بوده‌اند که از آن‌ها بیشترین عنوان کتاب چاپ شده است.

برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع کتاب از دیگر فعالیت‌های این سالن است. همچنین یک‌سری بسته‌های پیشنهادی در قالب دفترچه، چاپ شده و به‌طور رایگان در اختیار بازدیدکنندگان از این سالن قرار می‌گیرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آخر هفته چی‌ببینیم؟