تشدید بارش‌ها، تگرگ، وزش باد شدید و کاهش دما 9 استان کشور را در بر می‌گیرد


تشدید بارش‌ها، تگرگ، وزش باد شدید و کاهش دما 9 استان کشور را در بر می‌گیرد

سازمان هواشناسی کشور نسبت به رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، گردوخاک و کاهش دما در تهران و هشت استان دیگر هشدار داد.

تشدید بارش‌ها، تگرگ، وزش باد شدید و کاهش دما 9 استان کشور را در بر می‌گیرد

به گزارش ایران اکونومیست بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، 2 سامانه تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی و افزایش شدید گرادیان فشاری از امروز تا پنجشنبه موجب رگبار باران، رعدوبرق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، گردوخاک، کاهش دما و وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک می‌شود.

سامانه نخست، امروز در کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران، فردا در شمال و شرق استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی و پنجشنبه در نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شمالی فارس فعال خواهد بود.

احتمال خسارت به صنعت کشاورزی

اثر مخاطره اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی توصیه کرده است.

بیشتر بخوانید

پیش‌بینی توفان گردوخاک و شن و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل

سامانه دوم نیز افزایش شدید گرادیان فشاری اعلام شده که موجب وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک در ۱۰ استان کشور می‌شود.

امروز اصفهان، قم، مرکزی، یزد، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، شرق کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، فردا کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس و پنج‌شنبه شرق کرمان این شرایط جوی را خواهند داشت.

این سامانه در مناطق مستعد توفان گردوخاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا می‌شود که اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله، سقف‌های کاذب، سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال را به دنبال دارد.

سالمندان و بیمارهای تنفسی و قلبی از رفت و آمدهای غیر ضروری اجتناب کنند

اجتناب از رفت و آمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، آمادگی دستگاه‌های امدادی بویژه مراکز بهداشتی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

8 رکن کلیدی در تحولات نظام مالیاتی دولت «شهید جمهور»