حباب صندوق‌های طلا کوچک شد


دنیای اقتصاد-راضیه احقاقی : غلبه سیگنال‏‏‌های کاهشی در بازار دارایی‏‏‌های طلایی باعث شد تا حباب صندوق‌های طلا کوچک شده و برخی از نمادهای صندوق طلای بورسی با نرخی کمتر از ارزش بنیادی معامله شوند. عقبگرد نرخ ارز و احتمال استمرار این رویه در بازار داخل در شرایطی که نوسان قیمت طلا در بازار جهانی محدود شده است، از افت ارزش هر واحد صندوق طلای بورسی ظرف روزهای اخیر حمایت کرد و باعث شد این دارایی با نرخی کمتر از ارزش بنیادی مورد دادوستد قرار گیرد.

حباب صندوق‌های طلا کوچک شد

دلار در بازار آزاد کانال قیمتی 60‌هزار تومان را از دست داد و در حالی که هر برگ اسکناس آمریکایی تا میانه روز سه‌‌‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه در کانال قیمتی 59‌هزار تومان معامله می‌شد، برخی فعالان بازار به عقبگرد نرخ دلار به کانال 58‌هزار تومان در کوتاه‌مدت امیدوار شوند. این عقب‌‌‌نشینی در بهای ارز در بازار آزاد به افت بهای دارایی‌‌‌های طلایی در بازارهای فیزیکی و بورسی انجامید و باعث شد حباب صندوق‌های طلا کوچک و در بعضی موارد منفی شود.

در حال حاضر بالغ بر 13صندوق طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار می‌گیرد که دارایی پایه این صندوق‌ها را بسته به اساسنامه، عمدتا سکه و شمش طلا تشکیل داده و بخشی از دارایی آنها نیز به انواع اوراق و سایر دارایی‌‌‌ها اختصاص یافته است. در اواسط ساعات کاری روز گذشته بیشترین حباب بر روی صندوق زرفام شکل گرفت و هر واحد از این صندوق با نرخی برابر 1.6‌درصد بالاتر از ارزش بنیادی آن، یعنی نرخ ابطال به فروش رفت. این در حالی بود که در این روز صندوق‌های گنج، جواهر، تابش و آلتون با نرخی کمتر از نرخ ابطال، یعنی ارزش بنیادی به فروش رفتند. به این ترتیب حباب این 4 صندوق منفی شد.

سکه بورسی؛ پیشران عقبگرد قیمتی

گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران در کف کانال قیمتی 400‌هزار تومان معادل سکه 40میلیون تومانی نوسان قیمتی محدود اما افزایشی را به ثبت رساندند. گواهی سکه رفاه به‌‌‌عنوان یکی از پرمعامله‌‌‌ترین قراردادهای گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا در اواسط ساعات کاری روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش با نرخ 401‌هزار و 131تومان معادل سکه بورسی 40میلیون و 113‌هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که در همین زمان سکه در بازار فیزیکی با نرخ 40میلیون و 706‌هزار تومان دادوستد می‌‌‌شد. به این ترتیب فاصله قیمت میان سکه بورسی و سکه در بازار مالی بورس‌کالا در این زمان به حدود یک‌درصد رسید و سکه بورسی 1.15‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی به فروش رفت.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است؛ اما روند عرضه و تقاضا در بازار مالی بورس‌کالا و پیش‌بینی فعالان بورسی از آینده بهای طلا باعث می‌شود تا سکه بورسی با نرخی کمتر یا بیشتر از ارزش بنیادی به فروش برود. روز گذشته سکه بورسی 1.15‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه در بازار فیزیکی شد که این موضوع بیانگر ذهنیت کاهش بیشتر نرخ در میان‌مدت، از سوی معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالاست.

روز گذشته سکه در بازار فیزیکی با حباب 18.9درصدی معامله شد؛ در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد برابر 59‌هزار و 400تومان بود. معامله‌‌‌گران سکه تمام‌بهار، این دارایی را بر مبنای نرخ دلار 70‌هزار و 600تومان خرید و فروش کردند. این در حالی بود که سکه بورسی در همین زمان ‌برمبنای نرخ ارز 69‌هزار و 550تومانی معامله شد.

سیگنال طلای جهانی بر بازار داخل محدود شد

طلا در بازار جهانی چشم‌‌‌انتظار انتشار داده‌‌‌های تورمی ایالات‌متحده آمریکا برای ماه آوریل، نوسان نرخی نسبتا محدود را ثبت کرد. نوسان بهای طلا در بازار جهانی سیگنال بنیادی اثرگذار بر قیمت طلا و دارایی‌‌‌های مبتنی بر آن در بازار داخل است. در شرایطی که نوسان بهای طلا در بازار جهانی محدود شده، سیگنال ارزی، مهم‌ترین پارامتر جهت‌‌‌دهنده به بازار دارایی‌‌‌های طلایی در بازارهای داخلی کشور است. در اواسط ساعات کاری روز گذشته هر اونس طلا در بازار جهانی با نرخ 2‌هزار و 343دلار به ازای هر اونس معامله شد که این رقم نسبت به بهای بازگشایی حدود 0.26‌درصد بالاتر بود. معامله‌‌‌گران دارایی‌‌‌های طلایی، چشم‌‌‌انتظار انتشار داده‌‌‌های تورمی آمریکا در روز چهارشنبه 26اردیبهشت‌ماه هستند و این موضوع باعث شده تا زمان انتشار این داده تورمی آمریکا در خرید طلا تردید به خرج دهند.

نظرسنجی رویترز از تحلیلگران شاخص قیمت مصرف‌کننده را برابر 3.4‌درصد پیش‌بینی کرده است؛ این در حالی است که این شاخص برای ماه قبل برابر 3.5‌درصد بود. با وجود این، فدرال‌رزرو تورم 2درصدی را برای ایالات‌متحده آمریکا هدف‌‌‌گذاری کرده و بنابراین میزان تورم با هدف‌‌‌گذاری فدرال‌رزرو فاصله جدی دارد. همچنین گزارش حقوق و دستمرد ایالات‌متحده آمریکا برای ماه آوریل ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار منتشر شد. این موضوع احتمال کاهش قریب‌‌‌الوقوع نرخ بهره را مطرح کرد؛ هرچند داده‌‌‌ تورمی آمریکا برای ماه مارس در این تصمیم اثرگذار خواهد بود. در حال حاضر فعالان بازار به دو کاهش نرخ بهره در سال 2024 امیدوارند و پیش‌بینی می‌شود که اولین کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر باشد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کشاورزی ایران در دولت شهید رئیسی پیشرو بود