کارشناسان: سلاح های گران قیمت غربی اصلا کار نمی کنند


کارشناسان: سلاح های گران قیمت غربی  اصلا کار نمی کنند

رسانه: روسیه از جنگ الکترونیک برای خنثی کردن موثر تسلیحات غربی استفاده می کند.

اسپوتنیک: کارشناس نشریه "لیدووکی" چاپ چک، لوبوش جیرسا مینویسد که از قرار معلوم روس ها با خاموش کردن یا فریب دادن سیستم هایالکترونیکی دشمن به برتری بزرگی در میدان جنگ دست می یابند.
همین چند روز پیش آمریکایی ها گزارش دادند که سلاح های بسیار دقیقارسال شده به کی یف به معنای واقعی کلمه بلافاصله از کار افتاده است. ویلیام لاپلانت، معاون وزیر دفاع ایالات متحده در امور آموزش و تامین، به "بیزنس اینسایدر" گفت که اصلاح جدیدی از یک موشک بسیار دقیقآمریکایی اشاره نشده، نتوانست تاسیسات روسیه را هدف قرار دهد، از جمله به دلیل جنگ الکترونیکی که مسکو به راه انداخت. به نظر او چنین بودکه "هیچ چیز اصلا کار نکرده بود".
برایان کلارک، رئیس مرکز مفاهیم و فناوری دفاعی موسسه آمریکاییهادسون، در یک اظهارنظری به مجله صنعتی "دیفنس وان" احتمال داد: "شاید ما در مورد یک بمب زمینی با قطر کوچک GLSDB صحبت میکنیم که برد پرواز آن تقریباً 150 کیلومتر است. این بمب با ناوبری GPS کارمی کند و روس ها عمدا از این امر استفاده کردند".
از 70 درصد به 6
به گفته دانیل پت، یکی دیگر از سخنگویان موسسه هادسون، در طول درگیری که از فوریه 2022 ادامه دارد، برای برخی از انواع سلاح ها، میزانموفقیت هدف گیری از 70 درصد به شش درصد کاهش یافته است. شبکه تلویزیونی آمریکایی سی ان ان هم اینک در مورد توانایی های محدود موشک های GMLRS و مهمات JDAM صحبت کرده است. دانیل پت اشاره کرد که حداکثر اثربخشی سیستم‌های تسلیحاتی جدید عمدتاً برای دو هفته حفظ می‌شود، سپس یک اقدام متقابل ظاهر می‌شود. برای مقابله با سلاح های دقیق، سامانه های مسدود کننده کافی است که سیگنال ماهواره را از بین می برد.
همچنین گفته می شود روس ها به طور فزاینده ای در استفاده از روش پیشرفته تری به نام GPSspoofing موفق هستند. این "جایگزینی" (ترجمه شده از انگلیسی) در عمل به معنای پخش یک سیگنال GPS نادرست از زمین است. کار شناسان این تکنیک را شکل هوشمندانه انتقال تداخل مینامند که گیرنده را "مطمئن می کند که در مکان مناسب قرار دارد". به گفته برایان کلارک، پیشرفت های تکنولوژیکی، این روش را ارزان تر می کند، اما موشک های غربی به ارزش ده ها هزار دلار از این طریق "خنثی" میشوند.
این کارشناس می‌گوید که اوکراینی‌ها می‌توانند از هواپیماهای مدرن موشک پرتاب کنند، اما خلبانان اوکراینی هنوز در حال یادگیری نحوه کار با F-16 هستند و در جنگ از هواپیماهای شوروی استفاده می‌کنند.
بعلاوه روسیه به طور فعال با هواپیماهای بدون سرنشین مبارزه می کند
روس‌ها سیگنال‌های اپراتورهای پهپادهای شناسایی و جنگی را مختل می‌کنند. برایان کلارک می گوید: "روسیه جبهه را از جنگ الکترونیک اشباع کرده است. در درجه اول با هدف خنثی کردن پهپادها، سیستم های روسیروی کامیون ها در جبهه اوکراین در فاصله هر شش تا نه مایل (حدود 9.5 تا 14.5 کیلومتر) مستقر می شوند".
ظاهراً آمریکایی‌ها و اوکراینی‌ها اکنون با هم در حال کار در مورد چگونگیدفاع در برابر پارازیت‌کنندگان روسی هستند. توماس اوتینگتون، کارشناس جنگ الکترونیک در موسسه مطالعات دفاعی خدمات سلطنتی بریتانیا، به"بیزنس اینسایدر" گفت: "روس ها بسیار موفق هستند. یافتن راهی برایدور زدن این جنگ الکترونیک یک ضرورت تاکتیکی است".
وی افزود که تجربه به دست آمده، در نهایت به شناسایی و از بین بردن پارازیت کمک کند. به عنوان مثال، ظاهراً "افزونه‌هایی" برای JDAM در حال توسعه اند که مهمات را کمتر در برابر جنگ الکترونیک آسیب‌پذیر ‌کنند و علاوه بر این به شناسایی منبع تداخل و نابودی آن کمک ‌کنند.
اما روس ها هم بیکار ننشسته اند. ماه گذشته، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ارتش روسیه ماه‌ها در حال آزمایش یک سیستم جنگ الکترونیک به نام "توبول" بوده است. به گزارش "واشنگتن پست"، این مجتمع به جلوگیری از دسترسی نیروهای اوکراینی به سرویس اینترنت ماهواره ای Starlink کمک می کند که توسط میلیاردر ایلان ماسک در اختیار کی یف قرار می گیرد. بر اساس داده های موجود، روس ها در حال حاضر هفت مجتمع از این نوع دارند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


افول غیر منتظره نرخ بیکاری روسیه