عقب گرد 20 ساله روابط عمومی‌های سازمان های مردم نهاد پس از کرونا/ باید مطالبه‌گری کرد و از پا نایستاد + فیلم


عقب گرد 20 ساله روابط عمومی‌های سازمان های مردم نهاد پس از کرونا/ باید مطالبه‌گری کرد و از پا نایستاد + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،سازمان های مردم نهاد با اهمیتی که به نقش روابط عمومی ها داده‌اند توانسته اند در جامعه جایگاه خوبی داشته باشند و آن ارتباط ناگسستنی میان سازمان و مردم را ایجاد...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،سازمان های مردم نهاد با اهمیتی که به نقش روابط عمومی ها داده‌اند توانسته اند در جامعه جایگاه خوبی داشته باشند و آن ارتباط ناگسستنی میان سازمان و مردم را ایجاد نمایند.در همین رابطه با سمانه نائینی که سالهاست در عرصه روابط عمومی در سازمان مرم نهاد مشغول است به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

سمانه نائینی ،فعال مدنی و روابط عمومی و فعال در سازمان های مردم نهاد به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: روابط عمومی صدای بلند آن سازمان است.روابط عمومی یک سازمان و ارتباطش با مردم به فراخور فعالیت آن سازمان وارتباطش با مردم تعریف می شود.روابط عمومی ها قبل از شیوع کرونا به یک بلوغ خاصی رسیده و از فعالیت های کلیشه ای خارج شده بود و در برابر افکار عمومی نقش خود را به خوبی ایفا می کردند، اما با شیوع کرونا و بروز شرایط بحرانی که تعریفی برا ی آن وجود نداشت آنچه ساخته شده بود به یکباره متلاشی شد.

نائینی در ادامه با تعریف نقش روابط عمومی در سازمان های مردم نهاد اضافه کرد:روابط عمومی در سازمان های مردم نهاد هم به جایگاه ویژه ای دست یافته بود به طور مثال در حوزه آسیب های اجتماعی به این فرهنگ رسیده بودیم که از مردم تقاضا می کردیم در مواجهه با کودکان کار بی مبالاتی نکنند و پشت چراغ قرمز وقتی با یک کودک کار مواجه می شوند با او حرف بزنند و گفتگو کنند هر چند نمی خواهند چیزی از او بخرند و یا کمکی به او بکنند.و یا اگر یک فرد نابینا و توانیاب را می بینند بدون اجازه از او اقدام به کمک نکنند . وارد حریم شخصی فردی نشوید و حتی بی اعتنایی و نادیده گرفتنش را هم انتخاب نکنید.

او با تاثیرکرونا بر فعالیت روابط عمومی ها تاکید کرد:کرونا شوک به جامعه وارد کرد و سازمان های مردم نهاد هم خیلی جدی وارد این موضوع شدند و به دلایل بسیاری از جمله شرایط معیشتی و کاهش فعالیت های محدود کننده روبه رو شد.

نائینی با بررسی جایگاه فعلی روابط عمومی در جامعه افزود:اگر بخواهم بگویم که جایگاه امروز روابط عمومی ها کجاست باید بگویم که امروز در جایگاه 20 سال پیش هستیم و عقب روی زیادی در این حوزه داشتیم. ارتباط به لحاظ گفتمانی با مردم خیلی محدود شده است.

او با اشاره به عوامل تهدید کننده اضافه کرد: یکی از عواملی که این حوزه را به خطر انداخته رشد عجیب شبکه های اجتماعی و رسانه های غیر رسمی مانند اینستاگرام و توئیتر است. انتشار اخبار در این فضاها باعث شده تا ما اطلاعات درست وغلط را نتوانیم از هم تشخیص بدهیم و دچار یک گمراهی شده ایم.

او با اشاره به دلایل تفاوت حس مسئولیت های اجتماعی روابط عمومی ها در سازمانهای مردم نهاد و سازمان های دولتی اشاره کرد:یکی از دلایل اینکه حس مسئولیت اجتماعی در سازمان های مردم نهاد بیشتر است وموفقیت بیشتری هم در برابر جامعه دارند این است که فعالیت هایشان غیر سیاسی ؛غیر اقتصادی و غیر انتفاعی است و کاملا برای جامعه کار می کنند. در تمام دنیا سازمان های مردمی باید بار زمین مانده دولت ها را برمی دارند و وظایفشان در قبال آسیب های اجتماعی نقش بیشتری دارند و جنسی از آگاهی رسانی را در جامعه انجام می دهند که شهروندان منهای تمام کوتاهی های که از سوی سازمان های دولتی می بینند اصل ماجرای آسیب های اجتماعی را به صورت ویژه مورد بررسی و به سوی درست هدایت شوند.

این فعال مدنی می گوید: سازمان های مردم نهاد با ایجاد ارزش افزوده غیرریالی به فعالیت هایی که در حوزه آسیب های اجتماعی می افزایند در جهت حل مشکلات جامعه با تخصص ها و کارشناسی هایی که در آن روند ایجاد می کنند بسیار تاثیر گذارند و سازمان های دولتی در هیچ جای جهان نمی توانند چنین دستاوردی داشته باشند.

او با انتقاد به ضعف مدیریت بحران در کشور گفت:بحران ها ی نظیر سیل وقتی بروز می دهد ناشی از ضعف در سیستم مدیریتی کشور است.بسیاری از مدیرانی که در این حوزه فعالند وظیفه شان این است که مانع بروز چنین وقایعی شوند و در مواردی حتی با پیش بینی از بروز آن پیشگیری کنند و یا این آمادگی را داشته باشند که در مواقع بروز چگونه آن را کنترل کنند و آمادگی داشته باشند .اما با تمام این موارد باز این مدیران غافلگیر می شوند.

نائینی ادامه داد:در دو اتفاق سیلی که در دو ماه گذشته در جنوب کشور افتاد برای ورود سازمان های مردم نهاد برای مشاوره و اقدامات روان درمانگرانه برای سازمان های مردم نهاد مجالی داده نشد اما در ارسال خوراک گرم و پوشاک و و وسایل مورد نیاز زندگی برای کمک رسانی به سیل زدگان مجال داده شد.

او معتقد است:سازمان های مردم نهاد قدرتشان را از مردم می گیرند نه از دولت و حاکمیت اما دولت با تحت فشار گذاشتن فعالیت های سازمان های مردم نهاد آنها را تضعیف میکند. سرمایه اجتماعی قدرت اصلی سازمان مردم نهاد است که این موضوعات در ید اختیار حاکمیت و دولت ها نیست.

او با تاکید براینکه وظایف سازمان های مردم نهاد مداخله و مطالبه است افزود:سازمان های مردم نهاد با ورود در موضوعات اجتماعی علاوه بر مداخله در رفع آسیب تلاش دارند به صورت هوشمندانه از دولت ها مطالبه گری کنند و تا حصول نتیجه از پا نمی ایستند.


عقب گرد 20 ساله روابط عمومی‌های سازمان های مردم نهاد پس از کرونا/ باید مطالبه‌گری کرد و از پا نایستاد + فیلم

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصویر/ زیبایی خیره کننده چشمه های پلکانی باداب سورت در شب