نگاهی ‌به مهم‌ترین رونمایی‌های ارتباطی به مناسب روز جهانی ارتباطات


نگاهی ‌به مهم‌ترین رونمایی‌های ارتباطی به مناسب روز جهانی ارتباطات

نوآوری دیجیتال برای توسعه پایدار شعاری است که امسال به مناسبت روزجهانی ارتباطات از سوی دبیرکل اتحادیه بین المللی مخابرات اعلام و بر تلاش کشورها برای تحقق آن تأکید شده است؛ البته به غیر از بخش بین‌المللی آن در ایران هم این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که طی روزهای گذشته طرح‌ها و قراردادهای مهم ارتباطی با حضور مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس جمهوری افتتاح شد.

نگاهی ‌به مهم‌ترین رونمایی‌های ارتباطی به مناسب روز جهانی ارتباطات

به گزارش ایران اکونومیست، اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) یک سازمان بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد است. این اتحادیه دومین اتحادیه قدیمی پس از کمیسیون راین است و وظیفه قانون‌گذاری و مدیریت فضای فرکانسی، تدوین استانداردهای تبادل داده و اطلاعات و همچنین کمک به رشد و توسعه ارتباطات در سراسر جهان را برعهده دارد و مقر این سازمان در ژنو سوئیس واقع شده است.

این اتحادیه در سال ۱۸۶۵ پس از اختراع تلگراف ۲۰ کشور اروپایی نهادی را به عنوان اتحادیه بین‌المللی تلگراف تاسیس کردند که اولین مقررات بین‌المللی ارتباطات راه دور (مخابرات) در آن به تصویب رسید.

اتحادیه مذکور پس از کنفرانسی جهانی در مادرید اسپانیا به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور (مخابرات) یا همان ITU تغییر نام داد. پس از تاسیس سازمان ملل متحد، در سال ۱۹۴۵، آی‌تی‌یو به نهادی وابسته به این سازمان تبدیل شد. اجزای تشکیل دهنده ITU از سه بخش ۱- بخش استاندارد سازی مخابرات؛ ۲- بخش مخابرات رادیویی؛ ۳- بخش توسعه مخابرات تشکیل شده است.

۱۷ مه یا ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی مخابرات یا ارتباطات نام دارد. هدف اصلی روز جهانی مخابرات (WTD) اهمیت ارتباطات و نحوه انتقال اطلاعات در سراسر جهان و افزایش آگاهی از ارتباطات حیاتی در زندگی و توسعه فناوری‌ها در این زمینه است. روز جهانی مخابرات و اطلاعات حتی توسط سازمان‌هایی مانند یونسکو جشن گرفته می‌شود و هر ساله با موضوع مختلفی برگزار می‌شود.

نوآوری دیجیتال برای توسعه پایدار

البته هر سال دبیر کل اتحادیه بین‌المللی مخابرات در پیام خود به مناسبت روز جهانی ارتباطات، شعاری را برای آن سال انتخاب و تاکید می‌کند که کشورهای عضو برای تحقق این شعار تلاش کنند که امسال هم شعار نوآوری دیجیتال برای توسعه پایدار برای این روز انتخاب و اعلام شد.

با توجه به شعار انتخاب شده از فناوری نوآورانه می‌توان برای رویارویی با سخت‌ترین چالش‌های جهان، از مبارزه با دگرگونی‌های آب‌وهوایی گرفته تا ریشه‌کنی گرسنگی و فقر، کمک گرفت. در واقع، می‌توان برای هفتاد درصد از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۳۰، از فناوری ‌های دیجیتال، کمک گرفت. بسیاری از کشورهایی که هنوز به قله‌های فناوری وچشم‌انداز دیجیتالی نرسیده‌اند، برای همگامی با سرعت زیاد فناوری، نیاز به سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری وافزایش مهارت‌های دیجیتال بر اساس شعار نوآوری دیجیتال برای توسعه پایدار دارند.

در ایران هم هرسال به این روز توجه ویژه و از مهم‌ترین پروژه‌های ارتباطی مربوط به حوزه‌های فیبرنوری، شبکه ملی اطلاعات بهره‌برداری و رونمایی می‌شود. در همین رابطه روز سه شنبه‌سید ابراهیم رئیسی در آستانه روز جهانی ارتباطات به منظور برگزاری جلسه نظارت ستادی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور یافت، از نمایشگاه آخرین اقدامات، خدمات و دستاوردهای این وزارتخانه در بخش‌های پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات دیدن کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات نتایج خدمات ارائه شده و دستاوردهای حاصله مطلع شد.

در جریان این بازدید ابتدا ربات‌های هوشمند تجزیه‌گر در این نمایشگاه به نمایش درآمد که تاکنون ۵۰ دستگاه از آن‌ها در مرکز تجزیه مبادلات پستی به کارگیری شده است و قرار است با حمایت های دولت تعداد این ربات ها در آینده به ۴۰۰ دستگاه برسد.

جزئاتی از افتتاح ۶ پروژه ارتباطی

صندوق‌های پستی هوشمند از دیگر دستاوردهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه بودند که عملیات دریافت و تحویل مرسولات پستی به واسطه آنها به شکل هوشمند انجام می‌شود. پس از این بازدید ۶ پروژه بزرگ و زیرساختی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و یک قرارداد خرید تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی، هم‌زمان با حضور رئیس جمهور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

انعقاد ۱۱ قرارداد خرید تجهیزات شبکه از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توسط اپراتورهای ارتباطی به ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان با هدف حمایت از تولید تجهیزات مخابراتی و ارتباطی با فناوری بالا و بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات و در راستای نامگذاری سال ۱۴۰۳ توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم، افتتاح پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در ۲۰ شهر که در ۳ ماه گذشته پوشش آنها کامل شده است و همچنین آغاز عملیات اجرایی طرح در ۵۰ شهر جدید، اتصال ۷ هزار و ۵۰۰ امین روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی کشور در دولت سیزدهم در راستای توسعه عدالت ارتباطی در اقصی نقاط کشور، افتتاح پروژه توسعه شبکه IP ملی در ۶ نقطه جدید، افتتاح هزار و ۸۰۰ امین سایت نسل پنجم تلفن همراه ۵G، پروژه توسعه و ارتقاء پایداری شبکه انتقال با استفاده از توانمندی تولید داخل در راستای توسعه متوازن ظرفیت سایر بخش‌های شبکه ارتباطی کشور همگام با توسعه لایه دسترسی پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌و کارها و توسعه نسل پنجم تلفن همراه به عنوان ضرورتی انکار ناپذیر و پروژه افزایش نقاط حضور شرکت ارتباطات زیرساخت ۷ طرحی بودند که در این مراسم افتتاح شدند.

البته در این روز در کنار پروژه‌های افتتاح شده در راستای حمایت از صنعت و فرآیندهای بومی سازی فناوری در کشور، قرارداد «خرید ۱۰۰۰ عدد آنتن هیبرید ۳۲ پورت ‌تولید داخل» میان سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و اپراتور همراه اول امضا شد.

اپرتور اول تلفن همراه توانست با بهره برداری از دومین سایت ۵G خود در اراضی عباس آباد (کتابخانه ملی ایران) با بالاترین تکنولوژی»، تعداد سایت‌های نسل پنجم خود در کشور را به ۹۵۰ سایت برساند. همچنین در بخش دیگری از این جلسه و طی ارتباط آنلاین با شهر کرج، ۷۱ اُمین سایت نسل پنج تلفن‌همراه اپراتور دوم تلفن همراه در استان البرز افتتاح شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

8 دی 1403؛ تاریخ رسمی ضرب‌الأجل اروپا برای تجهیز آیفون به پورت USB-C