چرا استفاده از دئودورانت کرمی در مقایسه با دیگر انواع دئودورانت توصیه می‌شود؟


چرا استفاده از دئودورانت کرمی در مقایسه با دیگر انواع دئودورانت توصیه می‌شود؟

دئودورانت و اهمیت استفاده از آن دئودورانت‌ها گروهی از محصولات بهداشت شخصی هستند که وظفه بوزدایی از بدن را بر عهده دارند. روی پوست و درون بدن ما انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروارگانیزم‌های...

دئودورانت و اهمیت استفاده از آن

دئودورانت‌ها گروهی از محصولات بهداشت شخصی هستند که وظفه بوزدایی از بدن را بر عهده دارند. روی پوست و درون بدن ما انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروارگانیزم‌های گوناگون و غیربیماری‌زایی زندگی می‌کنند که آن‌ها را با نام‌هایی مانند فلور طبیعی (نرمال)، فلور میکروبی یا میکروبیوم انسانی می‌شناسیم.

این موجودات زنده فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند و می‌توانند در تندرستی بدنمان نقش مفیدی ایفا کنند. اما گاهی تعادل جمعیتی‌شان بهم می‌خورد و افزایش برخی از مواد ساخته‌شده توسط این جمعیت ممکن است چالش‌هایی را برای ما ایجاد کند. از جمله این موارد می‌توان به افزایش شمار و فعالیت فلور باکتریایی پوست در اثر تماس با عرق و تولید ترکیبات بدبو توسط آن اشاره کرد.

ترکیبات موجود در انواع مام‌های دئودورانت‌ اثرات ضدباکتریایی دارند؛ به همین دلیل، همه دئودورانت‌ها فارغ از شیوه مصرف، حالت فیزیکی و دیگر ویژگی‌ها، در کاهش و متعادل‌سازی جمعیت باکتری‌های بوزای پوست و کاهش بوی عرق موثر خواهند بود. اما چند نوع دئودورانت داریم و انواع آن چه تفاوتی‌هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت‌های کلی دئودورانت‌ها با یکدیگر

همه دئودورانت‌های استاندارد می‌توانند بوی عرق را کاهش دهند. ولی برندهای مختلف، انواع بوزداها را در قالب دئودورانت‌‌ زنانه، دئودورانت مردانه و دئودورانت بچه‌گانه، با ویژگی‌های گوناگون و مناسب هر گروه عرضه می‌کنند. بعضی از این محصولات بدون بو هستند و بعضی دیگر رایحه‌های دلنشینی دارند. در ساخت گروهی از دئودورانت‌ها از مواد شیمیایی و آزمایشگاهی بی‌خطر استفاده شده است اما بعضی از برندها بر عرضه انواع دئودورانت طبیعی تمرکز دارند. از آنجا که دئودورانت‌ها جزو کالاهای بهداشتی پوست به‌شمار می‌روند، آنها را در قالب محصولات سازگار با انواع پوست از جمله دئودورانت مناسب پوست خشک یا دئودورانت مناسب پوست‌های حساس، نرمال و مختلط عرضه می‌کنند. همچنین برخی از آنها خواص درمانی و زیبایی دارند و به جوانسازی، تغذیه و آبرسانی پوست زیر بغل کمک می‌کنند.

دئودورانت‌ها از نظر ماندگاری نیز با یکدیگر تفاوت دارند. اثرگذاری بعضی از آنها تنها 12یا 24 ساعت است؛ اما برخی ماندگارترند و به عنوان دئودورانت 48 ساعته یا دئودورانت 72 ساعته عرضه می‌شوند. نکته مهم دیگر اینکه ممکن است بعضی شرکت‌ها دئودورانت‌های خود را در ترکیب با ضدتعریق‌ها ارائه دهند. اما دیگر سازندگان، تنها از مواد بوزدا استفاده می‌کنند و محصول خود را به‌شکل دئودورانت بدون آلومینیوم ارائه می‌دهند. نوع بسته‌بندی و سازگاری آن با محیط زیست و قابل شارژ بودن یا نبودن دئودورانت‌ها نیز از دیگر جنبه‌های تفاوت این کالاها با یکدیگر به‌شمار می‌رود. کاملا روشن است که حجم و قیمت انواع دئودورانت‌ نیز می‌تواند متفاوت باشد.

با این‌حال، هیچکدام از این موارد بر وظیفه اصلی دئودورانت‌ها که همان کاهش یا حذف بوی عرق است تاثیری ندارند. ولی آیا همه تفاوت‌ها همین است یا فرق‌‌های مهمتری نیز وجود دارد؟ شکل فیزیکی و شیوه و زمان مصرف دئودورانت‌ها چطور؟ آیا این عوامل تفاوتی در تاثیرگذاری دئودورانت‌ها ایجاد می‌کنند؟

نقش دئودورانت‌های مختلف در کاهش بوی عرق

در پاسخ به پرسش درباره زمان استفاده از دئودورانت لازم است تاکید کنیم، همه‌ دئودورانت‌ها را باید روی پوست تمیز و خشک‌شده خود استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید اگر دئودورانت‌تان دارای ضدتعریق نیست، حتما آن را پس از استفاده از مام ضدعرق و خشک‌شدنش روی پوست، استفاده کنید. شما می‌توانید بلافاصله یا تنها چند ثانیه پس از زدن دئودورانت روی پوست، لباس بپوشید و روز و فعالیت‌های معمول یا شدید خود را آغاز کنید.

در مورد شکل کاربردی دئودورانت‌ها و تاثیر آن بر نوع و شدت اثرگذاری دئودورانت باید بدانید، دئودورانت‌های متفاوت از نظر حالت فیزیکی، تفاوت‌هایی با هم دارند. این حالت ممکن است بر میزان و نوع تاثیر محصول روی پوست و موارد دیگر اثر بگذارد. در ادامه به بررسی انواع دئودورانت از این نظر خواهیم پرداخت.

اسپری دئودورانت

زمانی، اسپری‌ها به دلیل راحتی استفاده و قابلیت جابجایی بهتر نسبت به مام‌های شیشه‌ای از انواع محبوب دئودورانت‌ها بودند. با اینکه اسپری‌ها هنوز طرفداران زیادی دارند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند انواع دیگر را جایگزین آنها کنند.

مسائل مربوط به سلامتی و حفظ محیط زیست از مهمترین مشکلات استفاده از اسپری‌ها بوده و هست. در گذشته از ترکیبات حاوی زیرکونیوم در آنها استفاده می‌شد. امروزه کاربرد این ترکیبات در اسپری‌ها ممنوع است اما همچنان نگرانی‌هایی درباره استفاده از این نوع دئودورانت‌ها وجود دارد. از یک سو، مساله ساخت و از بین بردن قوطی‌های خالی اسپری دردسرساز است؛ از سوی دیگر، روزانه حجم فراوانی از گازهای پیشران و مواد شیمیایی در اثر استفاده از آنها در هوا آزاد می‌شود. این رهاسازی و آلودگی جوی می‌تواند برای همه ساکنان زمین خطرناک باشد.

استفاده دئودورانت اسپری‌ برای افراد مبتلا به بیماری‌ یا حساسیت‌های تنفسی نیز مضر است. همچنین تماس اسپری با پوست، به‌ویژه در افراد دارای پوست حساس می‌تواند باعث سرمازدگی پوست و بروز نشانه‌های سوختگی سرد مانند درد یا بی‌حسی و سوزش، خارش، خشک‌شدگی یا تغییر رنگ پوست شود.

ژل دئودورانت

انواع جدیدتری از دئودورانت‌ها هستند و حمل‌ونقل‌شان راحت است. با وجود روانی حرکت آنها روی پوست و آبرسانی خوب، کمتر از انواع مایع و کرمی مورد استقبال قرار گرفته‌اند. مهمترین دلیل آن، خیس و چسبناک‌شدن پوست، زمان طولانی خشک‌شدن، دشواری تنظیم میزان مصرف و احتمال باقی گذاشتن لکه روی لباس است.

دئودورانت کرمی

مانند انواع دئودورانت ژلی، از جدیدترین مدل‌ها به‌شمار می‌روند و همانند آنها در بسته‌‌بندی‌های کاسه‌ای یا به‌شکل استیکی عرضه می‌شوند. بافت نرم و سبکشان هنگام استفاده احساس خوبی به شما می‌دهد. قدرت مرطوب‌کنندگی آنها بالاست و باعث هیدراتاسیون پوستتان می‌شوند. به همین دلیل نقش درمانی روی پوست دارند و آن را شاداب‌ و جوان نشان می‌دهند.

از دیگر مزایای دئودورانت کرمی این است که فرمولاسیون آن معمولا مواد طبیعی بیشتری دارد. بافت و حالت فیزیکی‌شان نیز امکان افزودن مواد تقویت‌کننده و تغذیه‌کننده پوست به آنها را فراهم می‌کند. کرم‌های دئودورانت‌ به دلیل داشتن ترکیبات طبیعی و بافت نرم و سبک برای پوست حساس مناسب‌ترند و مشکلات اسپری و استیک صابونی را ندارند.

این دئودورانت‌ها به‌راحتی روی پوست می‌لغزند و پخش می‌شوند و کنترل میزان استفاده از آنها ساده است و از این نظر جایگزین خوبی برای استیک‌های ژلی به‌شمار می‌روند. ضمن اینکه رد و لکه‌ای روی لباس و پوست به جا نمی‌گذارند و از این دید به استیک‌های صابونی یا ژل‌ها برتری دارند. ناگفته نماند، انواع کاسه‌ای و استیک‌ دئودورانت کرمی ماندگاری بالایی دارند. آنها لایه‌‌ای یکپارچه‌ روی پوست می‌گذارند که به کمک آن می‌توانند تا زمانی طولانی‌تر از پوست شما در برابر بوی عرق محافظت کنند.

دئودورانت مایع و رولی

راحتی استفاده، احساس رطوبت و خنکی مطلوب ناشی از مصرف این دئودورانت‌ها و حس خوشایند غلتیدن توپک‌‌شان روی پوست از مهمترین دلایل دوستداران این نوع از دئودورانت‌ها برای استفاده از آنهاست. با این‌حال، بسیاری از آنها در بسته‌بندی‌های سنگین و شیشه‌ای عرضه‌ می‌شوند و جابجایی‌شان دشوار است. همچنین بعضی از آنها الکل دارند و پوست را خشک می‌کنند یا باعث سوزش پوست می‌شوند. احتمال آلوده‌شدن آنها به مو و پرز نیز وجود دارد و توپک آلوده را نمی‌توان به سادگی تمیز کرد.

دئودورانت جامد یا استیک صابونی

جابجایی و استفاده از آنها آسان است و از این نظر که نیازی به خشک‌شدن روی پوست ندارند، مورد توجه گروهی از مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند. اما، خشن‌ترین انوع دئودورانت با پوست شما هستند و بسیاری از افراد تنها به همین دلیل از خرید آنها چشم‌پوشی می‌کنند. همچنین این نوع دئودورانت‌ها ممکن است رد سفید روی پوست و لباس به جا بگذارند.

نتیجه‌گیری

انتخاب همیشه با تردید و سردرگمی همراه بوده و در دنیای رقابت و تنوع امروز، این موضوع چالش‌برانگیزتر نیز شده است. پرسیدن درباره انواع، ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب دئودورانت‌ها کاری عقلانی است، چراکه این موضوع با سلامتی ما و احساس‌مان هنگام حضور در جامعه در ارتباط است.

انتخاب دئودورانت به سلیقه، بودجه و نیازهای فردی شما بستگی دارد؛ اما نوع دئودورانت از نظر شکل قابل استفاده نیز می‌تواند در تصمیم‌گیری شما و تاثیرگذاری محصول مهم باشد.

دئودورانت‌های کرمی از نظر سرعت جذب، آسانی استفاده، ماندگاری، دارابودن مواد آبرسان و تقویتی، ترکیبات نرم‌کننده و روشن‌کننده پوست و همچنین جلوگیری از ایجاد رگه یا لکه روی لباس از بهترین انواع دئودورانت به شمار می‌روند.

از سوی دیگر، اگر دچار حساسیت‌های تنفسی و پوستی هستید، استفاده از دئودورانت‌های کرمی می‌تواند گزینه بسیار بهتری برای شما باشد. آنها معمولا ترکیبات ملایم‌تری دارند و پوستتان را کمتر تحریک خواهند کرد. همچنین رایحه به‌کار رفته در این محصولات به نسبت دئودورانت‌های اسپری یا مام‌های مایع ملایم‌تر است و مشکلات تنفسی ایجاد نمی‌کنند. داشتن ترکیبات التیام‌بخش، نداشتن جوش شیرین، الکل، بخارات شیمیایی یا ذرات پودری نیز از دیگر دلایل مناسب بودن دئودورانت کرمی برای افراد مبتلا به حساسیت‌ پوستی یا تنفسی است.


چرا استفاده از دئودورانت کرمی در مقایسه با دیگر انواع دئودورانت توصیه می‌شود؟

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...