چشم انداز صادرات 2 میلیارد دلاری ایران به افغانستان در سال 1403/ ازبکستان رقیب جدی ما در بازار کابل است


چشم انداز صادرات 2 میلیارد دلاری ایران به افغانستان در سال 1403/ ازبکستان رقیب جدی ما در بازار کابل است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان ضمن اشاره به آخرین وضعیت تعاملات تجاری دو کشور و همچنین موانع موجود در این امر، از ترسیم چشم صادرات ۲ میلیارد دلاری به افغانستان در پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمود سیادت» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت تجارت خارجی دو کشور اظهار نظر کرد: تعاملات تجاری دو کشور از زمان روی کار آمدن حکومت سرپرستی طالبان تاکنون به حال سابق خود بازگشته است. ارزش صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل خود به عدد ۱.۸ میلیارد دلار رسید.

چشم انداز صادرات ۲ میلیارد دلاری ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۳/ ازبکستان رقیب جدی ما در بازار کابل است
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که در صورت حفظ شرایط موجود افغانستان، میزان صادرات ما به این کشور در پایان سال ۱۴۰۳ به عدد ۲ میلیارد دلار برسد. در حال حاضر مقامات فعلی افغانستان برای واردات کالا‌هایی که نمونه مشابه داخلی دارند، تعرفه‌های بسیار سنگینی را وضع کرده است. این مسئله باعث شده که تجار ایرانی نتوانند بسیاری از کالا‌های مصرفی را به این کشور صادر کنند.


وی متذکر شد: در سال ۱۴۰۲ صادرات ما در بخش فولادی عمدتاً معطوف به صادرات میلگرد بود، اما امسال این مسئله به نوعی متوقف شده، زیرا تعرفه واردات میلگرد در سال جاری ۳ برابر تعرفه شمش فولاد شده است. اکنون شمش جای میلگرد را گرفته است.


این فعال اقتصادی تداوم حضور ایران در بازار افغانستان را منوط به سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان فعالان اقتصادی دو کشور دانست و درباره آن توضیح داد: تحقق این امر نیازمند حمایت‌های موثر دولتی، رفع موانع تجاری و همچنین ورود جدی صندوق ضمانت صادرات به این حوزه است.


ازبک‌ها، رقیب جدی ایران در بازار افغانستان


سیادت همچنین درباره رقبای ایران در بازار افغانستان هم گفت: در حال حاضر کشور چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی و همچنین کشور‌های ازبکستان، پاکستان به عنوان کشور‌های متوسط به عنوان رقبای ایران در بازار کابل محسوب می‌شوند.


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان افزود: در حال حاضر کشور ازبکستان شتاب بسیار زیادی در تعاملات خود با افغانستان بخشیده، زیرا در مورد صادرات برخی از اقلام، این کشور رشد هفت برابری را به ثبت رسانده است.


وی همچنین درباره سهم ترکیه در بازار افغانستان گفت: این کشور نقش مهمی در بازار کابل ندارد. از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، نقش پاکستان در بازار این کشور پررنگ شد، اما به دلیل برخی تعارضات صورت گرفته میان دو طرف، به تدریج حضور تجار پاکستانی در افغانستان هم کمتر شد.


سیادت در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های گسترده چین در افغانستان، پیرامون نقش آن در اقتصاد این کشور توضیح داد: چین تاکنون سرمایه‌گذاری‌های متعددی را برای حضور در بخش معادن افغانستان و بهره‌برداری از آن به عمل آورده است. برنامه‌های اقتصادی پکن تنها معطوف به حوزه معدن نبوده و اکنون این کشور در جهت صادرات خدمات فنی و مهندسی به افغانستان گام‌های بسیار مهم را هم برداشته است.


این فعال اقتصادی همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر ایران چند درصد از سهم بازار صادراتی افغانستان را در اختیار خود دارد، گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که ایران نخستین صادرکننده کالا به این کشور به شمار می‌رود، ولی احتمال دارد که با توجه به تغییر به وجود آمده در افغانستان، این جایگاه قدری دستخوش دگرگونی شود.

چشم انداز صادرات ۲ میلیارد دلاری ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۳/ ازبکستان رقیب جدی ما در بازار کابل است

خودروی ایرانی، کالایی نامحبوب در بازار افغانستان


سیادت همچنین در جواب به سوالی دیگر پیرامون صادرات خودرو از ایران به مقصد افغانستان هم پاسخ داد: بعید می‌دانم این امر محقق شود، زیرا واردات خودرو در این کشور با محدودیت خاصی همراه نیست؛ لذا، واردکنندگان این حوزه می‌توانند خودرو‌های باکیفیتی را از اروپایی، کره‌ای و یا ژاپنی را وارد افغانستان کنند.


رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان تاکید کرد: متاسفانه ظرفیت زیادی برای صادرات خودرو‌های ایرانی به افغانستان وجود ندارد. در حال حاضر بخش خصوصی افغانستان تمایلی برای استفاده از خودرو‌های ایرانی ندارد. اکنون اتومبیل تویوتا کرولا از محبوبیت بالایی در این کشور برخوردار است.


استارت صادرات ریالی ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۳


سیادت همچین درباره طرح اخیر بانک مرکزی برای صادرات کالا با تکیه بر ریال آفشور هم گفت: این موضوع علی‌رغم بیان وعده آن در اتاق بازرگانی مشهد، هنوز به مرحله اجرا نرسیده، اما قرار است که در هفته آتی هیئتی از نمایندگان بانک مرکزی برای پیگیری این موضوع به افغانستان سفر کند.


رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در پایان خاطرنشان کرد: در صورت تعیین تکلیف این موضوع بین مقامات دو کشور، احتمال می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۳ صادرات ریالی کالا از مبداء ایران به مقصد افغانستان عملیاتی شود.


پایان پیام//


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

9 نفر بر اثر سقوط بالگرد نظامی در افغانستان کشته شدند