فروش 350 میلیاردی نمایشگاه کتاب


فروش 350 میلیاردی نمایشگاه کتاب

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران، مجموع فروش نمایشگاه در بخش مجازی و حضوری را، ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

فروش 350 میلیاردی نمایشگاه کتاب

به گزارش ایران اکونومیست، هشتمین نشست خبری از نشست‌های روزانه علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب ، امروز، پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت، در ستاد اجرایی نمایشگاه برگزار شد.

او با اشاره به بازدیدکنندگان بسیاری که از ساعتی قبل از شروع نمایشگاه کتاب در مصلی حاضر شده و با باز شدن درها وارد شبستان و سالن‌ها دیگر شدند، گفت: از ساعت اولیه آغاز نمایشگاه کتاب، ظرفیت پارکینگ‌ها تکمیل شده بود.

وی ادامه داد: درخواست داریم مردم با مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی به نمایشگاه تشریف بیاورند. همچنین بازدید از نمایشگاه‌ها را به ساعت‌های پایانی روز که بار ترافیکی در خیابان‌های اطراف مصلی داریم، موکول نکنند.

به گفته علی رمضانی امروز ۴۰ برنامه در ۸ سرای اصلی نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود و ۱۱۲ نفر از سخنرانان، اصحاب ادب و فرهنگی در نشست‌ها شرکت می‌کنند. پیش‌بینی می‌کنیم تا روز پایانی تعداد این نشست‌ها به ۴۰۰ برنامه برسد.

او سپس به برنامه‌هایی برگزار شده در نمایشگاه از جمله بزرگداشت مرتضی سرهنگی، رونمایی از کتاب‌های ناصر کاتوزیان اشاره کرد و یادآور شد: امروز روز سالگرد بازگشت ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی به ایران است و بنابراین نیروی دریایی ارتش برنامه‌ای دارند. همچنین ساعت ۲۰ امروز خادمان حرم امام رضا (ع)، با عنوان «زیر سایه خورشید» پرچم متبرک حرم امام رضا (ع) به نمایشگاه کتاب آورده و برنامه جشن میلاد حضرت امام رضا(ع) در حیاط مصلی برگزار می‌شود.

سخنگوی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب عنوان نظر سنجی روز هشتم را «میزان رضایت از نظافت محیط نمایشگاه» خواند و گفت: ۸۱ درصد مردم از میزان نظافت محیط نمایشگاه کتاب رضایت داشتند؛ ۱۹ درصد خیلی زیاد و ۶۲ درصد زیاد بود.

او افزود: افزایش برنامه تفریحی در حیاط نمایشگاه، قرار دادن آب‌سردکن‌ها در داخل بخش‌ها و فراهم کردن امکانات رفاهی برای مسافران از درخواست‌ها مردم بوده است؛ پیش‌تر نیز گفته شد امکان قرار دادن آب‌سردکن‌ها در داخل بخش‌ها را نداریم. یکی از اتفاقاتی که در نمایشگاه رخ می‌دهد، همین گردشگری ادبی است که میهمانان از استان‌های دیگر در نمایشگاه حضور می‌یابند. امیدواریم این موضوع دقیق‌تر مورد بررسی قرار بگیرد تا ابعاد و اثری گذاری نمایشگاه کتاب در این موضوع تبیین شود.


پراکندگی و فاصله زیاد بخش‌ها، کوتاه بودن ساعت بازدید در طول روز و تهویه نامناسب و گرمای زیاد در برخی سالن‌ها از نقاط ضعف نمایشگاه از نگاه مردم عنوان شد و سخنگوی نمایشگاه اظهار کرد: برای تهویه نمایشگاه، نتوانستیم تدبیری اتخاذ کنیم بنابراین از مردم عذرخواهی کنیم. البته طی جلسه‌هایی که با حراست نمایشگاه داشتیم قرار شد، تعداد درهای بیشتری باز شود البته به گونه ای که در کار دستگاه‌های تهویه اختلال ایجاد نشود.

رمضانی با اشاره به اینکه مردم به روز هشتم نمایشگاه کتاب از ۱۰۰ نمرده نمره ۷۳ را داده‌اند، با ارائه توضیحاتی درباره نحوه نظرسنجی در بخش مجازی نمایشگاه کتاب، درباره موضوع و نتیجه نظرسنجی‌ها گفت: از مردم درباره «رضایت از قیمت‌های کتاب در بخش مجازی پرسیده شد» که مجموعا ۳۲ درصد زیاد و خیلی زیاد رضایت داشتند، ۳۹ درصد هم رضایت متوسط داشتند، ۲۹ درصد نیز کم و خیلی کم بود.

او با بیان اینکه ۸۲ درصد مردم متوجه حضور کتابفروشان در بخش مجازی شده بودند و ۱۸ درصد هم متوجه حضور آن‌ها نشده بودند، گفت: از مردم درباره اینکه «حضور کتابفروشان را در نمایشگاه مجازی کتاب چقدر مفید می‌دانند» پرسیده شد که ۸۵ درصد مردم زیاد و خیلی زیاد حضور کتابفروشان را مفید دانستند. مردم به بخش مجازی نمایشگاه کتاب نمره ۸۰ را داده‌اند.

علی رمضانی همچنین بیان کرد: روز گذشته در هیأت نظارت و رسیدگی به تخلفات ناشران، ۱۱ رای صادر شد که ۱۰ رأی محکومیت و یک مورد برائت بود. عمده تخلفات عرضه کتب غیر، عرضه کتب مغایر با ضوابط نشر و فروش کتاب بدون اعلام وصول بود. احکامی چون توبیخ کتبی و درج در پرونده، اخذ تعهد و بدون درج پرونده، کاهش ۵۰ درصدی متراژ غرفه در سال‌ آینده برای ۵ ناشر و برای ۳ ناشر نیز تعطیلی غرفه از یک روز تا چند روز لحاظ شده است، پنل مجازی ۲ نشر هم به صورت موقت بسته شد.

سخنگوی نمایشگاه درباره میزان فروش نیز گفت: تا پایان روز هشتم (۲۶ اردیبهشت)نمایشگاه کتاب، در بخش حضوری۲۳۰ میلیارد تومان فروخته شد؛ که ۱۵۲ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۷۸ میلیارد تومان نیز از طریق درگاه‌های غیر رسمی و کارت‌به‌کارت بوده است. در بخش مجازی نیز فروش ۱۲۰ میلیارد تومانی را تجربه کردیم که ۸۵ میلیارد تومان سهم ناشر و ۳۵ میلیارد تومان سهم کتابفروشان بوده است. در مجموع نمایشگاه ۳۵۰ میلیارد تومان فروش داشته است.

به گفته او در بخش مجازی ۶۹۰ هزار نسخه کتاب خریداری شده که در قالب ۴۱۰ هزار بسته ساماندهی شده است.

علی رمضانی تأکید کرد: بخش مجازی نمایشگاه کتاب تمدید نخواهد شد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟