آیا مرحله جدید شکست های دیپلماتیک اسرائیل و آمریکا شروع می شود؟


آیا مرحله جدید شکست های دیپلماتیک اسرائیل و آمریکا شروع می شود؟

اخیرا مایک مارتین وزیر امور خارجه ایرلند اعلام کرد کشورش تا قبل از پایان ماه میلادی جاری کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

علیرغم ممانعت آمریکا از تصویب قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور عضو سازمان ملل و علیرغم تهدیدات اسرائیل بر علیه کشورهایی که به دنبال به رسمیت شناختن کشور فلسطین هست اما مجمع عمومی سازمان ملل با یک رای قاطع بی نظیر به ضرورت پذیرش فلسطین به عنوان کشور عضو سازمان ملل رای داد.
فقط چند کشور ذره بینی در این رای گیری کنار آمریکا و اسرائیل ایستادند.
اخیرا مایک مارتین وزیر امور خارجه ایرلند اعلام کرد کشورش تا قبل از پایان ماه میلادی جاری کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.
جوزف بورل هم اظهار داشت که احتمالا چند کشور اروپایی به زودی در یک اقدام دست جمعی فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.
پیش بینی می شود بلا فاصله 143 کشوری که در مجمع عمومی سازمان ملل به عضویت فلسطین در این سازمان رای دادند به صورت دومینو وار همه شروع کنند کشور فلسطین را به رسمیت شناختن.
عملا این مساله به نوعی یک دهن کجی بزرگ جامعه بین المللی به ایالات متحده به حساب می آید و جامعه بین الملل با این کارخود نشان خواهد داد که از این پس تصمیمات خود را خارج از چهارچوب های تحت کنترل ایالات متحده و نظام سلطه جهانی خواهد گرفت.
پس از جنگ جهانی دوم کشورهای جهان به دنبال ایجاد ساختاری بودند تا عدالت ومساوات در سطح بین المللی رعایت شود و صلح و امنیت جهان را فرا بگیرد وجلوی جنگ های بین المللی گرفته شود وبرای محقق شدن این امر سازمان ملل را تشکیل دادند.
بنا بر این نبود که سازمان ملل ابزاری برای برخی کشورهای سلطه جو جهت محقق کردن اهدافشان باشد اما متاسفانه ایالات متحده طی چند دهه اخیر این سازمان و بقیه مجموعه های سازمان ملل را به ابزاری برای محقق نمودن اهداف خود تبدیل کرد.
این ماجرا در کنار سوء استفاده ایالات متحده از دلار آمریکا به عنوان یک ابزار سیاسی بر خلاف همه تعهدات اش پس ازجنگ جهانی دوم این ضرورت را امروزه ایجاد کرده تا کشورهای جهان به دنبال یک نظم نوین جهانی باشد و متوجه باشند نظمی که ایالات متحده در آن بر مجامع بین المللی تسلط دارد شکست خورده است و خواسته جامعه جهانی برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار را محقق نمی کند.
حالا که دیگر ایالات متحده نه فقط جامعه جهانی را معطل اهداف خود کرده بلکه حتی برای محقق نمودن اهداف متحد خود یعنی اسرائیل این جامعه جهانی را فلج کرده و کاری کرده که جامعه جهانی در مقابل همه اقدامات اسرائیل در زیر پا گذاشتن قوانین بین الملل فلج شود.
اقدام نماینده اسرائیل در سازمان ملل در پاره کردن منشور سازمان ملل جلوی چشم همه به خودی خود نشان می دهد نه اسرائیل و نه حامی اصلی اش یعنی آمریکا به مبادی این منشور که همانا صلح و امنیت پایدار جهانی است باور ندارند.
در چنین شرایطی به نظر می رسد جامعه جهانی هم سمت و سوی دیگری پیدا کرده.
به نظر می رسد نادیده گرفتن وضعیت موجود ایجاد شده توسط ایالات متحده در جامعه جهانی اقدام بعدی جامعه جهانی خواهد بود و همین ماجرای به رسمیت فلسطین توسط جامعه جهانی بزرگترین ضربه به هیمنه ایالات متحده بر سازمان ملل به حساب می آید.
حتی اگر هم سازمان ملل در به رسمیت شناختن فلسطین توسط آمریکا ناکام بماند اما اینکه جامعه جهانی فلسطین را به رسمیت بشناسد بسیار مهم تر از عضویت آن در سازمان ملل است، عضویت فلسطین بعدا بر آمریکا و اسرائیل تحمیل خواهد شد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم