جبهه ای تازه علیه آمریکا/ مانور قدرت ایران و روسیه از بالتیک تا خلیج فارس


جبهه ای تازه علیه آمریکا/ مانور قدرت ایران و روسیه از بالتیک تا خلیج فارس

اقتصادنیوز: همکاری نظامی ایران و روسیه بعد از جنگ اوکراین رسانه ای شد و حالا به واسطه تنش ها در خاورمیانه ابعاد تازه ای یافته است. از همین رو گروهی از ناظران براین باورند که امروز از بالتیک تا خلیج فارس جبهه ای تازه علیه آمریکا تعریف شده که در راس آن ایران و روسیه قرار دارند.

به گزارش اقتصادنیوز، گروهی از ناظران با استناد به دلایلی متفاوت مدعی اند که روسیه و ایران متحد رسمی نیستند. از منظر این گروه رهبران تهران و مسکو به یکدیگر اعتمادی ندارند و همزمان دو کشور در بازارهای انرژی با یکدیگر رقابت می کنند. با این حال، وقتی صحبت از مسائل نظامی می شود، روسیه و ایران بیش از هر زمان دیگر به یکدیگر نزدیک شده و علیه ایالات متحده هم صدا هستند.

download

مانور در برابر دشمن مشترک

در حال حاضر، مسکو در درگیری ادامه دار خاورمیانه بین تهران و واشنگتن نقش محدودی ایفا می کند. اما کرملین باور دارد که ایالات متحده با روسیه در اوکراین وارد جنگ نیابتی شده است. این بدان معناست که روسیه احتمالاً بر این باور است که از حق شروع جنگ نیابتی با ایالات متحده در هر نقطه از جهان، از جمله خاورمیانه، برخوردار است.به نوشته بنیاد مطالعاتی کارنگی، وقتی صحبت از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد)به میان می‌آید، همکاری روسیه و ایران در گزارش ها برجسته تر می شود؛ در ماه های اخیر رسانه‌ای متعددی درباره کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی (پهپاد) در جمهوری تاتارستان روسیه گزارش های (ادعایی) بسیاری را منتشر کرده اند.به ادعای آنها، روسیه پهپادهای مورد استفاده خود را از ایران خریداری کرده است. به عنوان نمونه، ابعاد پهپاد شاهد 101 از مدل های پیشین کوچک‌تر است اما بردی تا 600 کیلومتر دارد و به واسطه اندازه اش شناسایی و سرنگونی آن بسیار دشوار است. حمل و نقل شاهد-101 نیز ساده است و به راحتی پرتاب می شود.برخی از رسانه ها با انتشار گزارش هایی ادعایی، مدعی شده اند که ایران چندین هزار فروند شاهد-101 و شاهد-107 پیشرفته تر را به روسیه می فروشد. علاوه بر این، کارخانه تاتارستان نیز ساخت این پهپادها را آغاز خواهد کرد.

کارنگی مدعی است، پهپادهای ایران قابلیت و توانایی فرار از پدافند هوایی آمریکا را دارند و از همین رو روسیه از آنها در برابر سامانه‌های آمریکایی مورد استفاده اوکراین استفاده می کند. به همین دلیل اسراییل برای به اشتراک گذاشتن سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین خود با اوکراینی ها تمایلی نداشت، بازیگری که در تیررس پهپادهای ایرانی قرار دارد.بنیاد کارنگی در ادامه یادداشت ادعایی اش آورده، مسکو و تهران معتقدند که دشمن مشترکی در واشنگتن دارند. مقامات روسیه بارها اعلام کرده‌اند که نیروهای روسی در اوکراین با آمریکا می‌جنگند. این در حالی است که بر اساس منطق ایران، اسرائیل پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است.تا به امروز همکاری نظامی روسیه و ایران علیه ایالات متحده در خاورمیانه و سوریه برجسته تر بوده است. در حالی که اعضای محور مقاومت راکت‌هایی را به سمت اهداف ایالات متحده پرتاب می‌کنند، جت‌های روسی جنگده های هوایی ایالات متحده را هدف قرار داده و مانورهای برجسته ای را علیه هواپیماها و پهپادهای آمریکایی انجام می‌دهند.

888

جبهه متحد تازه علیه واشنگتن

سیاست خارجی روسیه غالبا حول این محور تعریف شده که "هر کاری که ایالات متحده می تواند انجام دهد، ما نیز می توانیم انجام دهیم." روسیه تحولاتی چون به رسمیت شناختن مناطق جدا شده از قفقاز جنوبی از سوی مسکو، سرزمین هایی چون آبخازیا و اوستیای جنوبی، حمایت از جدایی طلبان در اوکراین، و حمله تمام عیار به اوکراین در سال 2022 را با فعل و انفعال های آمریکا مقایسه کرده و سیاست های خود را اینگونه توجیه می کند.به اعای کارنگی،اگر مقامات روسی بر این باورند که ایالات متحده درگیر جنگ نیابتی علیه روسیه در اوکراین است، منطق حکم می کند که این حق را دارد که جنگ نیابتی خود را علیه ایالات متحده در هر نقطه از جهان آغاز کند.خاورمیانه شاید بهترین میدان برای این رویارویی است. چرا که نه تنها احساس ضد آمریکایی در این منطقه موج می زند، بلکه موضع کنونی واشنگتن در برابر ان مبهم است. علاوه بر این، نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه آسیب پذیر به نظر می رسند (این حقیقتی است که حملات اخیر محور مقاومت آن را عریان کرد )، علاوه بر این، روسیه در حال حاضر در منطقه (بالاخص سوریه) زیر ساخت های نظامی تعریف کرده و با ایران شرکتی راهبردی دارد.

تبادل فناوری، داده ها و تجربه بین تهران و مسکو و هماهنگی نزدیک این دو بازیگر در مبارزه با واشنگتن برای دو کشور سودمند بوده است. حملات محور مقاومت به پایگاه های آمریکایی توسط روسیه برگ برنده این گروه محسوب می شود و هر هواپیمای بدون سرنشینی که علیه پدافند هوایی ایالات متحده پرتاب می شود منبع داده ای است که می تواند برای شناسایی نقاط ضعف ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرد. به نظر می رسد که ما شاهد ظهور یک جبهه متحد علیه واشنگتن از دریای بالتیک تا خلیج فارس هستیم.در حال حاضر، مبارزه با ایالات متحده در خاورمیانه بدون دخالت مستقیم روسیه در حال انجام است. اما اگر درگیری اوکراین متوقف شود یا شدت کمتری پیدا کند، احتمال افزایش دخالت روسیه در خاورمیانه افزایش خواهد یافت. صنعت دفاعی رو به رشد روسیه و تعداد بالای نیروهای روسی با تجربه در میدان نبرد به راحتی می توانند به سمت خاورمیانه هدایت شوند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

90 درصد بیماری های روماتیسمی مربوط به زنان است/ تاثیر مهم سیگار کشیدن و نورخورشید بر اب...