تشکیل کمیسیون مشترک ایران-ارمنستان برای حل آلودگی ارس


تشکیل کمیسیون مشترک ایران-ارمنستان برای حل آلودگی ارس

ایلنا: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی گفت: در راستای حل آلودگی رود ارس، اخیرا سازمان حفاظت از محیط زیست کمیسیون مشترکی با طرف ارمنستانی تشکیل دادند و پیگیر موضوع هستند. یوسف غفارزاده درباره آلایندگی ارس و برنامه‌هایی که...

تشکیل کمیسیون مشترک ایران-ارمنستان برای حل آلودگی ارس
ایلنا: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی گفت: در راستای حل آلودگی رود ارس، اخیرا سازمان حفاظت از محیط زیست کمیسیون مشترکی با طرف ارمنستانی تشکیل دادند و پیگیر موضوع هستند.
یوسف غفارزاده درباره آلایندگی ارس و برنامه‌هایی که ایران برای پیشگیری از آن در دستور کار دارد، اظهار داشت: موضوع مدیریت محیط زیست و سطح کیفی آب ارس با سازمان محیط زیست است و آب منطقه‌ای استان‌های همجوار نیز با این سازمان همکاری می‌کنند.
وی افزود: طی ۲۰ سال گذشته پیگیری‌های مستمری صورت گرفته و پروتکل‌های مختلفی با ارمنستان در دستور کار قرار گرفته به جهت اینکه آلایندگی را به صفر برسانند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی گفت: در این راستا سازمان حفاظت از محیط زیست اخیرا کمیسیون مشترکی با طرف مقابل ارمنستانی تشکیل دادند و پیگیر موضوع هستند، وزارت نیرو و به تبع آن شرکت‌های آب منطقه‌ای تابعه وزارت نیرو هم خود را ملزم می‌دانند که سازمان حفاظت از محیط زیست را همراهی کنند.
پیش از این سخنگوی صنعت آب کشور نیز به ایلنا گفته بود که طبق پیگیری‌های صورت‌گرفته برخی معادن که رودخانه ارس را آلوده می‌کنند، شناسایی شدند، از سوی وزارت نیروی ایران درخوست بازدید داده شد و دادستانی و سازمان محیط زیست ارمنستان هم ورود کردند و با توجه به اینکه این آلاینده‌ها از جانب بخش خصوصی وارد رودخانه می‌شد شکایت‌هایی هم طرح شد.
به گفته فیروز قاسم‌زاده؛ برخی معادن که رودخانه را آلوده می‌کنند، شناسایی شدند و از سوی وزارت نیروی ایران درخوست بازدید داده شد و دادستانی و سازمان محیط زیست ارمنستان هم ورود کردند. با توجه به اینکه این آلاینده‌ها از جانب بخش خصوصی وارد رودخانه می‌شد شکایت‌هایی هم طرح شد، در کمیته‌های مشترک به این جمع‌بندی رسیدیم که بازچرخانی انجام دهند و آب را دوباره در همان صنایع و معادن به مصرف برسانند تا با تصفیه‌هایی که انجام می‌شود شیرابه‌ها و موادی را که ممکن است دوباره وارد رود شوند، حذف کنند. اکنون بازچرخانی اتفاق افتاده و در حال حاضر هم فعال است اما بعضا همچنان به طور مقطعی ممکن است یک روز در ماه افزایش آلایندگی اتفاق بیفتد.
رود ارس از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم، در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از نزدیکی دوالو تا قره دونی در مرز ایران جریان دارد. طول این رودخانه نزدیک به ۱۰۷۲ کیلومتر است و با حرکت از غرب به شرق، از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد. عریض‌ترین نقطه رودخانه در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد که در آن پهنای رود به بیش از ۲۰۰ متر و عمق آن به بیش از چهار متر می‌رسد.
لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)