کسانی که این مزاج ها را دارند در بهار و مزاج های دیگر در پاییز دچار آلرژی می شوند


کسانی که این مزاج ها را دارند در بهار و مزاج های دیگر در پاییز دچار آلرژی می شوند

سرپرست معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ضمن اشاره به میزان بروز حساسیت‌ها و آلرژی در مزاج‌های مختلف، گفت: یکی از عوامل مهم سبک زندگی برای پیشگیری از آلرژی، بهبود سیستم دفع مواد زائد در بدن است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مهشید چایچی درباره آلرژی اظهار کرد: مکانیسم آلرژی در طب رایج، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به موادی است که در حالت معمولی بدون ضرر هستند و آلرژن نامیده می‌شوند. آلرژن‌ها می‌توانند ذرات گرد و غبار، گرده گیاهان، برخی غذاها، برخی نوشیدنی‌ها، سرما، گرما، اشعه‌ها و ... باشند.

وی با بیان اینکه ابتلا به آلرژی‌ها در فصل بهار و پاییز شایع است، اظهار کرد: دلیل شایع شدن ابتلا به آلرژی در فصل‌های پاییز و بهار این است که آلرژن‌هایی مانند گرده‌های گل در فصل بهار و گرد و خاک در فصل پاییز بیشتر می‌شوند. همچنین تغییرات دمایی شدیدی در این دو فصل شامل تغییر دمای سرد به گرم در فصل بهار و تغییر دمای گرم به سرد در فصل پاییز اتفاق می‌افتد که این تغییرات دمایی شدید سبب تغییرات در بدن انسان می‌شود.

سرپرست معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه افراد برمبنای طب ایرانی ویژگی‌های جسمی، ویژگی‌های روحی و مزاج‌های متفاوتی دارند، افزود: بنابراین میزان تغییرات و واکنش بدن به این تغییرات در افراد متفاوت است. این تغییرات می‌تواند در بعضی افراد زیاد و در برخی کم باشد. این احتمال وجود دارد که تغییرات آب‌وهوایی سبب هیچ‌گونه تغییری در بدن افراد نشود. به طور مثال، مزاج‌های گرم و خشک در ابتدای بهار و مزاج‌های سرد و خشک در ابتدای پاییز با بیشترین علائم حساسیت فصلی مواجه می‌شوند.

چایچی ادامه داد: گرم‌مزاجان و خشک مزاجان نسبت به سایر افراد به ادویه‌های گرم و خشک مانند فلفل و زنجبیل سریع‌تر واکنش حساسیتی نشان می‌دهند.

این متخصص درباره علائم آلرژی توضیح داد: علائم آلرژی‌ می‌تواند شامل عطسه، گرفتگی و احتقان بینی، خارش و ترشح بینی، آبریزش بینی، التهاب‌های پوستی (خشکی، قرمزی و خارش پوست)، التهاب‌های تماسی پوست و کهیر (ضایعات خارش‌دار پوست) باشد.

وی درباره روش‌های درمانی و پیشگیری از حساسیت‌ها توضیح داد: پرهیز از عامل حساسیت‌زا تا حد امکان و اصلاح سبک زندگی فرد بر اساس مزاج لازم است. یکی از عوامل مهم سبک زندگی برای پیشگیری از آلرژی، بهبود سیستم دفع مواد زائد در بدن است. بنابراین اگر فرد یبوست داشته باشد علاوه بر دوری از ماده حساسیت زا، استفاده از خوراکی‌های ملین متناسب با مزاج شخص که دفع مواد زائد بدن را بهبود می‌دهد لازم است. همچنین سایر روش‌های درمانی می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود فرد و پیشگیری از عود داشته باشد.

منبع: ایسنا


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

«تاتو» می‌تواند با خطر ابتلا به این سرطان مرتبط باشد