افزایش سرمایه‌ گذاری شرکت‌های صنعتی در استارتاپ ها


افزایش سرمایه‌ گذاری شرکت‌های صنعتی در استارتاپ ها

این روزها مجموعه‌های صنعتی برای رشد سریع‌تر خود به یاری استارتاپ‌ ها نیاز دارند. با این حال در این میان چالش‌های بسیاری وجود دارد؛ چرا که می‌توان گفت هر دو این بخش‌ها در دنیای متفاوتی رشد کرده‌اند.

آوا فلاح / به گزارش تجارت‌نیوز، آنطور که فعالان حوزه می‌گویند تجربه مجموعه‌های صنعتی و نوآوری استارتاپ‌ ها در کنار یکدیگر می‌توان خلق ثروت کند و باعث رشد و توسعه چشمگیری شود. گروه صنعتی انتخاب یکی از شرکت‌های صنعتی است که برای سرعت‌دهی به فعالیتش روی استارتاپ‌ هایی که در زنجیره ارزشی این مجموعه فعالیت‌ می‌کنند سرمایه‌ گذاری می‌کند. آرشام شرفایی مدیرعامل شرکت متاتک انتخاب در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفت:«تا سال گذشته همه چیز درون سازمانی توسعه پیدا می‌کرد با این حال امسال سرعت‌دهی در اولویت است. در حال حاضر نگاه این سوپر هلدینگ جهانی است به دلیل آن که این مجموعه متشکل از ۱۵ هلدینگ و ۱۱۰ شرکت در ۲۴ کشور است و با ۲۲ هزار پرسنل به‌طور مستقیم و ۱۵۰ هزار پرسنل به طور غیر مستقیم و به صورت پیمانکاری و قراردادی کار می‌کند.»

او در ادامه درباره سرمایه‌ گذاری این مگا هلدینگ روی شرکت‌های استارتاپی می‌گوید:«در حال حاضر به دلیل آنکه زمان بسیار اهمیت پیدا کرده ترجیح‌ بر آن شده است که اگر گروه استارتاپی محصولی دارد که در مرحله توسعه بوده و حتی آزمایش‌های اولیه‌اش انجام شده است و همچنین در زنجیره ارزش این هلدینگ قرار دارد روی آنها سرمایه‌ گذاری شود.»
با این حال آنطور که به نظر می‌رسد این گروه شروطی نیز برای سرمایه‌ گذاری دارد، شرفایی درباره این شروط می‌گوید:«به طور کلی برای سرمایه‌ گذاری یک الی دو شرط وجود دارد اول انکه گروه آن استارتاپ‌ پای کار بماند و ادامه دهد. این موضوع برای انتخاب بسیار حائز اهمیت است. استارتاپ‌ هایی که صرفا بخواهند، سهامشان را بفروشند و بروند برای انتخاب جذابیتی ندارند. گروه صنعتی انتخاب علاقه‌ای به خرید تمام سهام یک مجموعه ندارد و ترجیح میدهد بخش معقولی از سهام را خریداری کند. دومین شرط برای سرمایه‌ گذاری روی استارتاپ‌ ها نیز ان است که انها در زنجیره ارزش مجموعه باشند.»
او در ادامه در پاسخ به این سوال این مجموعه صنعتی قصد دارد بیشتر روی چه استارتاپ‌ هایی کند می‌گوید:« به طور کلی چون در انتخاب گستردگی وجود دارد و این مجموعه تعداد زیادی هلدینگ را در بر گرفته است. معمولا فعالیت بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد استارتاپ‌ ها با انتخاب مرتبط است و آنها می‌توانند در بخش‌های مختلف کسب‌وکاری این مگا هلدینگ نقش داشته باشند و از زیرساخت‌های آن برای رشد سریع‌تر، استفاده کنند.»
با این که بسیاری از فعالان و کارشناسان سرمایه‌ گذاری مجموعه‌های صنعتی در استارتاپ‌ ها را نویدبخش تلقی می‌کنند اما عده‌ای این واهمه را دارند که چنین سرمایه‌ گذاری‌ هایی، استارتاپ‌ ها را از فضای نوآوری دور کند. با این همه باز باید دید که مجموعه‌های صنعتی برای رشد استارتاپ‌ ها چه زیرساخت‌هایی را در اختیارشان می‌گذارند. در واقع این همکاری باید دو طرفه باشد تا یک مجموعه نوپا نیز بتواند به فعالیتش ادامه دهد نه این که شرکت‌های صنعتی تنها برای رشد و توسعه خودشان شرکت‌های استارتاپی را پله کنند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پایان بورس امروز 12 خرداد 1403 / خودرویی‌ها صف خرید شدند