ادعای نیویورک‌تایمز: غرب گروسی را واسطه مذاکره با ایران قرار داده


ادعای نیویورک‌تایمز: غرب گروسی را واسطه مذاکره با ایران قرار داده

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد دولت‌های غربی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را میانجی گفت‌وگو با ایران قرار داده‌اند

به گزارش تجارت‌نیوز، یک روزنامه آمریکایی مدعی شد دولت‌های غربی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را میانجی گفت‌وگو با ایران قرار داده‌اند.

به ادعای نیویورک‌تایمز،دولت‌های غربی برای مذاکرات با ایران و روسیه بر مسائل سیاسی به رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوسل شده‌اند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند هفته پیش برای دیداری بی‌سر و صدا با مردی که این روزها غربی‌ها از تعامل با او سر باز می‌زنند عازم مسکو شد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه.

نیویورک‌تایمز نوشته هدف گروسی هشدار به پوتین درباره راه‌اندازی سریع نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بود که اندکی بعد از جنگ اوکراین تحت کنترل نیروهای روسیه قرار گرفته است.

اما در جریان این مذاکره، گفت‌وگوهای دو طرف به اعلام آمادگی پوتین برای توافق با اوکراین در صورت واگذاری ۲۰ درصد از خاک اوکراین به روسیه کشید.

به نوشته نیویورک‌تایمز، چند هفته بعدتر گروسی که تبعه آرژانتین است به تهران سفر کرد و این بار با وزیر خارجه ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور وارد مذاکره شد.

این روزنامه نوشته ایرانی‌ها هم همانند پوتین مظنون هستند که گروسی ممکن است به زودی جزئیات مذاکراتش در تهران را به کاخ سفید گزارش دهد.

با وجود این، گروسی در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز در چند روز گذشته گفته است: «من بازرس هستم نه میانجی، اما شاید بتوانم در برخی حاشیه‌ها هم موثر باشم.»

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته گروسی در سال‌های گذشته به یکی از فعال‌ترین مدیران کل آژانس اتمی از زمان تشکیل این نهاد بین‌المللی در سال ۱۹۵۷ تبدیل شده است.

او بخش اعظم زمان خود در طی چهار سال و نیم گذشته را به سفر به نقاط مختلف دنیا، دیدار با وزرای خارجه و روسای جمهور کشور‌ها اختصاص داده و خواستار دسترسی‌های بیشتر آژانس به سایت‌های هسته‌ای شده.

اما گروسی در حاشیه فعالیتش به یک میانجی برای رد و بدل کردن پیام میان طرف‌های مذاکره‌کننده تبدیل شده است.

منبع : اکوایران
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟