افغانستان به دنبال تجارت 10 میلیارد دلاری با ایران


افغانستان به دنبال تجارت 10 میلیارد دلاری با ایران

سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت افغانستان با بیان اینکه این کشور نزدیک ترین مناسبات را در طول تاریخ با ایران داشته است، گفت: به دنبال ارتقای سطح مبادلات تجاری دوجانبه به بیش از ۱۰ میلیارد دلار هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت (طبنا)سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت افغانستان با بیان اینکه این کشور نزدیک ترین مناسبات را در طول تاریخ با ایران داشته است، گفت: به دنبال ارتقای سطح مبادلات تجاری دوجانبه به بیش از ۱۰ میلیارد دلار هستیم.

به گزارش بازار، نورالدین عزیزی که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی روسیه: جهان اسلام (کازان فروم) به تاتارستان روسیه سفر کرده است، این سخنان را روز پنجشنبه در بازدید از پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه صنعت حلال و در نشستی با سفیر کشورمان در مسکو، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، سرکنسول ایران در کازان و همچنین نمایندگان برخی شرکت‌های داخلی بیان کرد.

وی در این نشست از مسیر بندر چابهار ایران- افغانستان- آسیای میانه به عنوان نزدیک‌ترین راه دسترسی این کشورها برای حمل‌ونقل کالا یاد کرد و فراهم‌شدن امکان دائمی حمل و نقل کالا از این مسیر و تقویت زیرساخت‌های موجود را خواستار شد.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت سرپرست افغانستان همچنین از برنامه کابل برای افزایش ساعات کاری گمرکات مرزی این کشور به ۲۴ ساعت برای شتاب‌بخشی به مبادلات تجاری با همسایگان سخن گفت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این نشست با بیان اینکه تقویت مناسبات با همسایگان اولویت دولت آیت الله رئیسی است، گفت: بر این باور هستیم که همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر به نفع ملت‌ها است و آنها نباید اجازه دهند که بیگانگان در امور منطقه دخالت کنند.

کاظم جلالی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور، مشکلات دهه‌های گذشته ناشی از حضور بیگانگان را یادآور شد و گفت:‌ مشکلاتی که برای مردم افغانستان طی دهه‌های اخیر رخ داد به دلیل عملکرد قدرت‌های جهانی بود و از این رو، هر چه بتوانیم که مانع از نفوذ و اختلاف‌افکنی بیگانگان در منطقه شویم، نتیجه آن به نفع ملت‌های منطقه خواهد بود


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

محمدجواد صفری به گیتی‌پسند پیوست؛/ اتفاق بزرگ برای افغانستان: صفری در اصفهان