تعداد فوتی های سیل مشهد به 8 نفر رسید


همان لحظاتی که رییس پدافند غیر عامل و مدیریت بحران شهرداری مشهد در پاسخ...
همان لحظاتی که رییس پدافند غیر عامل و مدیریت بحران شهرداری مشهد در پاسخ به خبرنگاری که با او تماس گرفته بود تا درباره سیل مشهد خبر بگیرد با خنده گفت: «سیلی در کار نیست و یک آبگرفتگی جزئی است» یک مادر همراه سه فرزندش در منطقه سیدی مشهد غرق شدند.

به گزارش تجارت نیوز، همان لحظاتی که رییس پدافند غیر عامل و مدیریت بحران شهرداری مشهد در پاسخ به خبرنگاری که با او تماس گرفته بود تا درباره سیل مشهد خبر بگیرد با خنده گفت: «سیلی در کار نیست و یک آبگرفتگی جزئی است» یک مادر همراه سه فرزندش در منطقه سیدی مشهد غرق شدند. زوجی سالخورده در پل ترمینال داخل خودرو پراید خود غرق شدند. این بار هم مسوولان در یک شهر دیگر غافل گیر شدند. با اینکه سازمان هواشناسی امکان سیل در مشهد را بر اثر بارش ها پیش بینی کرده بود اما تنها ۴۰ دقیقه بعد از بارش باران بود که سیل در خیابان های شهر به راه افتاد. در واقع هیچ تدبیری برای جلوگیری از این اتفاق از سوی مسوولان اندیشیده نشده بود و البته بسیاری از مردم که اخبار هواشناسی را دنبال نمی کنند با هجوم آب به خیابان ها و خانه هایشان غافلگیر شدند.

بر اساس اخبار اعلام شده دو کودک در حالی که از مدرسه به خانه برمی گشتند در سیل مفقود شدند. طبق آخرین آمار همچنان میزان تلفات این سیل محل مناقشه است و اخبار رسمی تعداد فوتی ها را ۸ نفر و تعداد مفقودی ها را ۱۲ نفر اعلام کرده اند اما بر اساس اخبار غیر رسمی که از محله های مختلف درگیر سیل منتشر می شود این آمار قطعا افزایش خواهد یافت.

پیش بینی تکرار سیل در مشهد

اما غائله سیل هنوز هم به پایان نرسیده و کارشناس پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی در این باره می گوید: در ادامه فعالیت سامانه بارش زا در سطح استان همچنان انتظار می‌رود این سامانه به طور متناوب تقویت و باعث افزایش تکرار سیل در مشهد شود.

آذر رضایی پور می افزاید: افزایش حجم بارش‌های رگباری، همراه با وقوع رعد و برق به خصوص در نواحی مستعد به صورت صاعقه، بارش تگرگ و وزش باد شدید قابل پیش‌بینی است.

کارشناس پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه می دهد: همچنین آبگرفتگی، ایجاد رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و اختلال در سیستم حمل و نقل استان خراسان رضوی تا اوایل روز دوشنبه هفته آینده رخ خواهد داد.

کدام محله ها بیشترین آسیب را دیده اند

بیشترین آسیب در محله هایی است ک در دامنه کوه ساخته شده اند. از بین بردن محیط زیست و ساخت و سازهای بی قاعده در پایین ارتفاعات باعث شد تا محله سیدی، بلوار نماز و بلوار ناصری بیش از بقیه محله های مشهد در معرض آسیب قرار بگیرند.

یکی از ساکنان محله سیدی در این باره به تجارت نیوز می گوید: وقتی ساخت و ساز در قسمت جدید این محله انجام شد در انتهای آن دیواری کشیدند که این دیوار هنگام بارندگی باعث جمع شدن آب شد و چون شدت بارش زیاد بود دیوار را خراب کرد و آب با شدت زیاد به خانه های مردم رسید.

او می افزاید: متاسفانه در این محله هم مفقودی زیاد داریم و هم اینکه یک مادر همراه سه فرزندش در سیل جان خود را از دست دادند.

این فرد می گوید: متاسفانه مسوولان به جای اینکه علاج واقعه را قبل از وقوع بکنند وقتی اتفاق رخ می دهد و خسارت جانی و مالی فراوانی به مردم وارد می شود تازه در صحنه حاضر می شوند. اینکه وزیر کشور به اینجا می آید و تنها کاری که می کند دستور برای دفن رایگان فوتی های سیل است نشان می دهد که چقدر مسوولان با حجم مصیبتی که دامان مردم این شهر را گرفته بیگانه اند.

ساکن محله سیدی می افزاید: مساله الان فقط دفن رایگان فوتی ها نیست. مساله پیدا کردن مفقودی هاست. مساله خانه هایی است که غیر قابل سکونت شده اند و مردم دیگر نمی توانند در آن زندگی کنند. مساله زندگی مردم است که سیل آن را نابود کرده و دار و ندارشان را از آنها گرفته. کسی باید باشد برای این مشکلات چاره ای بیاندیشد وگرنه دفن رایگان مردگان که دیگر دردی از کسی دوا نمی کند.

«سیدی»؛ محله‌ای با تخلفات ساختمانی

این خبر را سال ۹۴ یکی از رسانه های کشور در مورد محله سیدی مشهد منتشر کرد. جایی که به ساخت و سازهای غیر مجاز معروف است و گویا هیچ نظارتی هم بر آن صورت نگرفته و نمی گیرد همان محله ای که در سیل به راه افتاد طی دیروز و امروز بیشترین آمار خرابی و مفقودی را دارد. محله ای که قرار بود بافت فرسوده اش بازسازی شود اما تبدیل شده به محلی برای ساخت غیرقانونی ساختمان هایی با تراکم بالا.

این در حالی است که به گفته یکی از ساکنان قدیمی این محله زمانی در سال های ۵۴ و ۵۵ محله سیدی در حاشیه شهر مشهد قرار داشت و اصلا کسی فکرش را هم نمی کرد روزی به یک محله بزرگ با خانه های بسیار تبدیل شود.

حریم ها رعایت نشدند سیل خسارت زد

مهدی علی یاری کارشناس زمین شناسی نیز در این باره به تجارت نیوز می‌گوید: متاسفانه به دلایل مختلف، حریم 300 متری گسل‌ها و رودخانه‌ها، در خراسان رضوی رعایت نشده است. زلزله‌های نه چندان قوی و سیل آب‌های گاه و بی گاه، به راحتی خسارت می‌زند و قربانی می‌گیرد، اول به دلیل عدم نظارت و قاطعیت دستگاه‌های مسئول برای رعایت حریم ها طبق قانون و بعد بی‌توجهی مردم به هشدارها، امروز دچار این بلایا شده‌ایم.

او می افزاید: باران نعمت است ولی چون ما طبیعت را تخریب کرده‌ایم، اندک بارندگی برایمان نقمت می‌شود. هم مسئولان نباید مماشات کنند و هم مردم باید همراهی کنند. برای مثال در شمال شهر مشهد، گسل «کشف رود» که فعال است و لرزه‌نگاری‌های آن موید این سخن است، درست در منطقه‌ای واقع شده که بافت فرسوده حاشیه شهر مشهد همانجاست و هنوز هم عده‌ای در حال ساخت و سازهای ناایمن در آن مناطق هستند.

این کارشناس زمین شناسی ادامه می دهد: از طرفی «کشف رود» هزاران سال مانند زه‌کش عمل کرده و سیل آب‌های فصلی شمال شهر مشهد از آن عبور می‌کرده‌اند، اما امروز با ساخت و سازهای بی‌رویه در مجاورت این منطقه مسیل‌ها و حتی بستررودخانه در برخی نقاط دستخوش دستکاری و تغییر شده‌اند و برخی پل‌های غیراصولی هم روی همین نقاط بنا شده است.

برای مطالعه بیشتر، صفحه جامعه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

به اشتراک گذاری
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید