از هر 2 تهرانی یک نفر مستأجر است!


از هر 2 تهرانی یک نفر مستأجر است!

در حالی که بیش از 50 درصد تهرانی‌ها مستأجر هستند، مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید که «هنوز بورس اجازه فروش متری مسکن را نداده است.»

از هر 2 تهرانی یک نفر مستأجر است!

به گزارش راهبرد معاصر، «در شرایطی که حقوق کارگران بین 10 تا 12 میلیون تومان و متوسط قیمت مسکن 75 میلیون تومان است، این افراد برای خرید یک خانه 40 متری در تهران با پس‌انداز یک سوم حقوق باید بیش از 90 سال صبر کنند» این را یکی از بنگاه‌داران مناطق مرکزی شهر می‌گوید.قیمت مسکن و اجاره‌بها در تهران بالاست و برخی از شهروندان به حاشیه شهر کوچ کرده‌اند. رئیس سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید که برای حل این مشکل می‌توان «با فروش متری مسکن افراد کم‌توان را هم خانه‌دار کرد.»


فروش متری مسکن اولین‌بار در اواخر دهه 80 در مناطق جنوبی تهران آغاز شد اما به دلیل برخی مشکلات واحدی واگذار نشد و مردم پول خود را به همراه سود از شهرداری پس گرفتند.در صورت اجازه بورس، فروش متری مسکن با تضامین به صورت پایلوت در نواب آغاز می‌شود. در این طرح افراد 3 ساله خانه‌دار می‌شوند. بعد از اتمام کار به متقاضیان اعلام می‌شود که مثلاً شما 20 متر خانه خریده‌اید و واحد 45 متری است، اولویت خرید الباقی متراژ به قیمت روز با شما است، اگر فرد بخواهد مسکن را می‌خرد اگر هم نخواست آن را به قیمت روز می‌فروشد.


افزایش قیمت مسکن یکی از مشکلات گریبان‌گیر در بسیاری از کشورهاست و ترکیه در صدر تورم در این زمینه قرار دارد.


کارشناس مسکن ایمان گودرزیان می‌گوید که «فروش متری مسکن یعنی به مزایده گذاشتن ملک» و همین موضوع باعث ایجاد رقابت ناسالم می‌شود. در مقابل یک کارشناس دیگر مسکن، حمید نوربخش می‌گوید که خرید متری مسکن از سوی متقاضیان منجر به «نزدیک شدن توان مالی دهک‌های کم‌درآمد به تورم مسکن می‌شود.»کارشناسان معتقدند احیای بافت فرسوده، ارائه تسهیلات تشویقی با سود کم می توانند بخشی از مشکلات مسکن را کم کند. همچنین باید طرح مهاجرت معکوس در دستور کار قرار گیرد تا قدری از جمعیت 10 میلیونی تهران کاسته شود./ فارس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

صابون را خورد کنید و برای نتیجه از من تشکر خواهید کرد / همه چیز به مدت 15 روز می درخشد !