چینی ها درباره سفر پوتین: اتحاد استراتژیک دو قدرت بزرگ برای هر دو بسیار مفید است


چینی ها درباره سفر پوتین: اتحاد استراتژیک دو قدرت بزرگ برای هر دو بسیار مفید است

رسانه: پکن از هر چیزی که به نفع کشور و مردم چین باشد استقبال می کند.

اسپوتنیک پیامی از یان شو لو (燕梳楼)، مفسر و تأثیرگذار سیاسی با نزدیک به پنج میلیون دنبال کننده، برای شما می آورد که در برنامه پیام رسان چینی "وی چت" - (به چینی: 微信، Wēixìn) درج شده است.
هواپیمای ویژه رئیس جمهور روسیه ساعت چهار صبح وارد پکن شد. کار روسای جمهوری ساده نیست: آنها شب ها نمی خوابند، سخت کار می کنند و همیشه در حالت آماده باش هستند. در 26 آوریل، به محض خروج بلینکن از پکن، مشخص شد که مقدمات سفر ولادیمیر پوتین به چین در مراحل پایانی است. و اکنون، تنها شش ماه پس از سفر قبلی خود، رئیس جمهور روسیه وارد پایتخت چین شد. استقبال باشکوه از پوتین در پکن تنها نشانه عظمت دولت نیست. دیدار سران دو کشور مهم جهان، توجه همگان را به خود جلب کرد.
این بیستمین سفر ولادیمیر پوتین به چین است. در رابطه با این بازدید می توان سه نتیجه اصلی گرفت. اولاً، این اولین سفر خارج از کشور او از زمان انتخاب مجددش است که اهمیت استراتژیک حیاتی چین برای روسیه را برجسته می کند. ثانیاً، دیدار وی همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور است که نشان دهنده تمایل مسکو برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه با پکن است. ثالثا، رهبران در مورد مسائل بین المللی و منطقه ای مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند.
درگیری در اوکراین دو سال است که ادامه دارد و هیچ چشم اندازی برای حل آن دیده نمی شود. روسیه قدرتمند، تحت فشار ناتو قرار دارد که می گوید بهترین گزینه مسکو توقف عملیات جنگی است. با این حال، هدف استراتژیک کلی ارتش روسیه، توسل به زور برای تقویت موضع خود در مذاکرات صلح است.
سیاستمداران آمریکایی اغلب از چین بازدید می کنند و سعی می کنند آن را به سمت خود جلب کنند. اما به دلیل بن بست تجاری با ایالات متحده، چین به شدت به یک کشور غنی از منابع مانند روسیه نیاز دارد. چین اجازه نخواهد داد روسیه در سطح بین المللی منزوی شود و روسیه نیز به نوبه خود دسترسی شریک خود را به منابع لازم فراهم خواهد کرد. به این ترتیب آنها از همکاری مشترک بهره مند خواهند شد. در سال 2019، تجارت دوجانبه آنها تنها حدود 110 میلیارد دلار ارزش داشت، اما تا سال 2023 به بیش از دو برابر افزایش یافت و به 240 میلیارد دلار رسید.
این شبیه یک جهش استراتژیک است. و شاید ایالات متحده انتظار نداشت که تلاش هایش برای مهار روسیه و چین به روابط نزدیکتر بین این کشورهای همسایه منجر شود. ولادی وستوک به یک بندر ترانزیتی تبدیل شده است و آسیای مرکزی آماده همکاری با چین است. توجه داشته باشیم که ما دقیقاً از این نوع صراحت حمایت می کنیم و نه از ترفندهای سیاستمداران آمریکایی که سیاست چماق و هویج را ترویج می کنند.
البته روابط روسیه و چین در سابق آسان نبود اما همیشه دوراندیشی و تسلیم نشدن در برابر احساسات میهن پرستی دروغین مهم است. شما نباید با ایجاد آشفتگی عقیدتی، رویارویی دامن بزنید.
به نظر نویسنده تفسیر، مبانی کنونی روابط روسیه و چین و منطق عمیق آنها به شرح زیر است:
اول، همکوششی مثبت دوجانبه، سودمند است، و نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر استراتژیک نیز. تعامل چین با روسیه نه تنها یک انتخاب آگاهانه از سوی هر دو کشور برای منفعت و اجتناب از اختلاف، بلکه همکاری راهبردی در مقابله با سیاست‌های هژمونیک ایالات متحده است.
ثانیاً، منافع ملی چین این است که به روی همه و همه باز باشد و تعداد دوستان را افزایش دهد. سه قدرت در رویارویی جهانی نقش ویژه ای دارند: چین، آمریکا و روسیه. اکنون بهترین گزینه برای پکن اتحاد با مسکو برای مبارزه مشترک با واشنگتن است، اما نه یک ائتلاف نظامی.
اگر آمریکا خصومت را کنار بگذارد، چین آماده بهبود روابط با آن است. اما ما در برابر فشار آمریکا سر تعظیم فرود می آوریم و از مداخله خارجی در مشارکت خود با روسیه اجتناب می کنیم.
خلاصه، ما خودمان انتخاب می کنیم چه کسانی دشمن ما و چه کسانی دوست ما هستند. و اینجا همه چیز ساده است: ما برای دوستان خود شراب می آوریم و برای گرگ ها تفنگ.
کامنت کاربران "وی چت":
ادلوایس آلپ
نیت خوب همسایگان، دوستی و حمایت متقابل برای همیشه ماندگار است! مقیاس تعیین کننده توسعه است و باز بودن و سود متقابل اصول ما هستند.
یادداشت های شهرستان لوویانگ
اگر کشوری قوی نباشد دوستانی نخواهد داشت. فقط یک قدرت نظامی نیرومند می تواند واقعاً اعتماد به نفس داشته باشد! چین و روسیه در کنار هم کار می کنند در حالی که ایالات متحده فقط می تواند با ناتوانی از فاصله نگاه کند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ممنوعیت فروش چارتری پروازها در ایام اربعین