شتاب نزول هفتگی شاخص‌ها


شتاب نزول هفتگی شاخص‌ها

دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی : هفته منتهی به ۲۶ اردیبهشت هفته‌ای سراسر سرخ در سپهر بورس تهران بود و هر سه نماگر اصلی بازار سهام در این هفته با کاهش ارتفاع همراه شدند. در هفته‌ای که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران، ۲.۴۶‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد. نماگر هموزن با افت ۳.۲۴‌درصدی همراه شد و شاخص‌کل فرابورس نیز کاهش ۳.۹۵‌درصدی را تجربه کرد. برای سومین هفته متوالی، هر سه نماگر اصلی بازار با کاهش مواجه شدند، با این تفاوت که شتاب افت شاخص‌ها در هفته‌ای که گذشت، به‌مراتب بیشتر از دو هفته قبل از آن بود.

شتاب نزول هفتگی شاخص‌ها

مساله قابل‌توجه در جریان معاملات هفته گذشته، افت معنادار میانگین قیمت دلار در بازار آزاد بود. در هفته‌ای که سپری شد، میانگین قیمت دلار به ۵۹‌هزار و ۷۵۰‌تومان رسید ‌که کاهش دو کانالی قیمت ارز را نسبت به میانگین هفته قبل از آن نشان می‌دهد. شاخص ارزی در اواخر هفته گذشته تا میانه‌های کانال ۵۸‌هزار‌تومان نیز افت داشت و این موضوع در حالی حادث شد که بسیاری اعتقاد داشتند محدوده حمایتی ۶۰‌هزار‌تومان به‌عنوان یک سد محکم، مانع از کاهش بیشتر قیمت دلار در بازار آزاد خواهد شد. میانگین قیمت دلار نیمایی نیز به رشد خود ادامه داد و به نزدیکی‌‌‌‌‌های کانال ۴۲‌هزار ‌تومان رسید. با افتی که دلار در بازار آزاد تجربه کرد، اختلاف دلار بازار آزاد و دلار نیمایی به ۴۲‌درصد کاهش‌یافت.

عوامل افت سهام

برای سومین هفته متوالی، خروج پول از بازار سهام ادامه‌دار بود و در هفته‌ای که گذشت،‌ هزار و ۲۸۴‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. وضعیت بد بازار سهام و افت نماگرهای سهامی در هفته‌های گذشته، موجبات خروج پول از گردونه معاملات سهام را فراهم کرده‌است. در گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» از عواملی مانند تصمیمات خلق‌الساعه سیاستگذار، بی‌‌‌‌‌اعتمادی عمومی نسبت به تالار شیشه‌ای، فروکش انتظارات تورمی، اختلاف دلار نیمایی با دلار بازار آزاد، قرار داشتن نرخ بهره بدون‌ریسک در سطح بالا، قیمت‌گذاری دستوری و افت قیمت دلار بازار آزاد به سطوح کمتر از ۶۰‌هزار‌تومان به‌عنوان پارامترهایی که سبب شده‌اند تا اوضاع و احوال بازار سهام در هفته‌های اخیر این‌چنین نابسامان باشد، یاد شده‌است.

در معاملات صندوق‌ها چه گذشت؟

با وجود خروج پول از بازار سهام، در هفته گذشته ۹۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد صندوق‌های اهرمی شد. صندوق‌های طلا نیز با ورود پول ۳۶۸‌میلیارد‌تومانی همراه شدند. عمده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته گذشته بازدهی منفی از خود برجای گذاشتند. به‌جز ۴ صندوق دانیک، سپینود، گارانتی و صنوین که عملکردی مثبت در مقیاس هفتگی از خود برجای گذاشتند، سایر صندوق‌ها با افت قیمت همراه شدند. صندوق اهرم نیز در صدرجدول صندوق‌های با بیشترین ارزش معاملات در هفته قرارگرفت. صندوق طلای عیار و صندوق اهرمی شتاب نیز در رده‌‌‌‌‌های بعدی قرارگرفتند.

Untitled-4 copy

تعیین‌تکلیف بند‌«س» تبصره‌6

در هفته‌ای که سپری شد، یکی از بندهای تاثیرگذار بر سودآوری شرکت‌های بورسی حل و فصل شد. روز سه‌‌‌‌‌شنبه بند‌«س» تبصره‌6 در مجلس مورد بررسی قرارگرفت و در نهایت اصلاحیه این بند‌مورد تصویب قرارگرفت که این موضوع خبر خوشحال‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌ای برای بازار تلقی می‌شد. اثر مثبت این موضوع در معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران نیز عیان شد و نماگرهای سهامی با افت از کف روزانه خود همراه شدند. در توضیح این مصوبه، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این مصوبه شامل معافیت‌های شرکت‌های بورسی می‌شود. بر این اساس کلیه معافیت‌های مقرر در قوانین برای شرکت‌های بورسی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سود سپرده‌های بانکی و کلیه فعالیت‌های بازار سرمایه به قوت خود باقی‌می‌ماند و حذف نمی‌شود. وی ادامه داد: معافیت‌های قانونی که طی سال‌های گذشته برای شرکت‌های بورسی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده‌است، در سال‌۱۴۰۳ حذف نمی‌شود.

گفتنی است؛ این اصلاحیه معافیت‌های مندرج در ماده‌۱۴۳، ۱۴۳ مکرر، ۱۴۱، ۱۴۵ و ۴ قانون بالادستی دیگر در قانون مالیات‌‌‌‌‌های مستقیم را برگرداند. به این ترتیب؛ معافیت مالیاتی ناشران بورسی و فرابورسی ناشی از پذیرش در بازار سهام، معافیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و معافیت افزایش سرمایه از محل انباشته باقی‌ماند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نرخ تورم اروپا صعود کرد