لیست سیاه، برای سکوتی سیاه !


لیست سیاه، برای سکوتی سیاه !

پس از جشنواره هنری مت‌گالا، موجی رسانه‌ای در فضای مجازی به پا شد که کاربران غربی از سایر افراد خواستند که حساب سلبریتی و شخصیت‌های معروفی که نسبت به قتل‌عام فلسطینیان سکوت اختیار کردند، مسدود نمایند.

دانته شاعر و ادیب شهیر و نام‌آشنای ایتالیایی که اسم مهم‌ترین کتاب او یعنی «کمدی الهی دانته» برای بسیاری از ما آشناست در باب «بی‌طرفان» عبارت جالبی دارد: تاریک‌ترین مکان جهنم جایگاه کسانی است که در بحران‌های اخلاقی بی‌طرفی از خود نشان می‌دهند.

مروری بر 8ماه جنایت اسرائیل

بیش از 8ماه از بحران انسانی غزه می‌گذرد و تا اینجای کار رژیم صهیونیستی بیش از 30هزار فلسطینی که اکثر آنان زنان و کودکان هستند به شهادت رسانده است. در این مدت سربازان دولت صهیونیستی از هیچ اقدامی فروگذاری نکردند و تا به اینجای کار کلکسیونی اقدامات ضدحقوق بشری، ضداخلاقی و ضدانسانی را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. بسیاری از مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، مغازه‌ها، مراکز علمی مثل مدارس و دانشگاه اسلامی غزه نابود شده است. سازمان ملل از احتمال وقوع یک بحران فجیع محیط‌زیستی در غزه خبر داده است، بسیاری از اندیشمندان، هنرمندان، حقوقدانان، سیاست‌مداران و... در سرتاسر جهان نسبت به اقدامات غیرانسانی و ضدحقوق بشری اسرائیل واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند.

لیست سیاه، برای سکوتی سیاه !

سکوتی که سنگین تمام شد

با این حال، برخی چهره‌های مشهور، مثل هنرمندان، سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرهای فضای مجازی و... پس از گذشت این مدت تقریبا زیاد و با وجود انواع و اقسام جنایت‌های صورت گرفته توسط اسرائیل، سیاست سکوت را اختیار کرده و موضع مشخصی در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی نگرفته‌اند. نتیجه این سکوت و انفعال در قبال بحران انسانی موجود در غزه این شد که بسیاری از کاربران فضای مجازی سکوت آنان را بی‌اعتنایی در قبال کشتار مردم غزه تلقی کرده و از سایر کاربران خواستند که حساب این افراد را در سکوهای فضای مجازی مثل اینستاگرام، توییتر(ایکس)، تیک‌تاک و.. مسدود کنند.

مثلا کاربران فضای مجازی در روزهای اخیر جنبشی موسوم به «Blockout 2024» در رسانه‌های به راه انداختند و از کاربران می‌خواهند تا حساب‌های افراد مشهوری که در مورد بحران انسانی در غزه سکوت کرده یا مواضع غیرانسانی گرفته‌اند را مسدود کنند. به گزارش برخی مطبوعات و سایت‌های تحلیلی نظیر آناتولی و Social Blade بخش قابل توجهی از ستارگان سینما و تلویزیون و موسیقی در کشورهای غربی که ثروت‌های افسانه‌ای و هنگفت خود را مدیون فضای مجازی هستند با شروع این جنبش بایکوت و مسدود کردن، با موج گسترده‌ای از لغو دنبال کردن روبه‌رو شده‌اند.

چه کسانی در لیست سیاه قرار دارند؟

کایلی جنر،ستاره تلویزیون و تاجر امریکایی، زندایا، بازیگر، خواننده و مدل امریکایی، سلنا گومز، خواننده و شومن آمریکایی، کیم کارداشیان، ستاره تلویزیونی و مدلینگ، جاستین بیبر، خواننده و... از جمله شخصیت‌ها و سلبریتی‌های مشهور هستند که آماج این جنبش اجتماعی-مجازی قرار گرفتند.

شروع ماجرا از کجا بود؟

شاید بتوان شروع این پویش رسانه‌ای علیه سلبریتی‌های سکوت کرده در قبال مسأله غزه را جشناوره هنری «مت‌گالا» دانست. مت‌گالا (Met Gala) یک مراسم سالانه برای هنرمندان و طراحان دنیای مد است که برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای انستیتو طراحی لباس (Costume Institute) در موزه هنر متروپولیتن نیویورک برگزار می‌شود و به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین رویدادهای اجتماعی جهان، سالانه میزبان بسیاری از چهره‌های شاخص دنیای فیلم و موسیقی است، چهره‌هایی که حضورشان، موجب پوشش گسترده رسانه‌های جهان می‌شود و همواره توجهات بسیاری را به خود جلب می‌کند.

ماجرا از جایی آغاز شد که انتشار تصاویر بازیگران هالیوودی و خوانندگان مشهور جهان در لباس‌های مجلل روی فرش قرمز مراسم سال جاری «مت گالا» خشم کاربران فضای مجازی را برانگیخت، چراکه هم‌زمان با برگزاری این مراسم پر هزینه، اخبار و تصاویر حمله رژیم صهیونیستی به شهر «رفح» به‌عنوان تنها نقطه امن اعلامی نوار غزه دست به دست می‌شد و بسیاری از مردم برگزاری این مراسم را اقدامی در راستای سرپوش گذاشتن و به حاشیه راندن جنایات در حال وقوع غزه تلقی کردند. مردم مشاهده می‌کردند که همزمان مخابره عکس‌های پا گذاشتن سلبریتی‌ها بر فرش قرمز مت‌گالا همزمان شده با بارگذاری تصاویر جنازه کودکان فلسطینی.

«هیلی کالیل» مدل سابق امریکایی در واکنش به گرسنگی کودکان غزه گفته بود: «بگذارید کیک بخورند.» این گفته او نوعی بی‌اعتنایی و حتی تمسخر نسبت به قتل‌عام کودکان و زنان فلسطینی تلقی شد و خشم بسیاری از کاربران مجازی را در پی داشت. به گزارش فوربس، کالیل پس از این رویداد، به آماج اصلی جنبش آنلاین جدید به نام «بلاک کردن افراد مشهور» یا همان «گیوتین دیجیتال» تبدیل شد.

حامیان فلسطین در غرب

البته در آن سوی میدان هم تعداد قابل توجهی از سلبریتی‌ها و شخصیت‌های مشهور غربی از فلسطین دفاع کرده و یا در رسانه‌های شخصی خود خواهان اتمام این فجایع انسانی بودند. راجر واتزر نوازنده انگلیسی، جان اولیور کمدین و مجری تلویزیونی آمریکایی-انگلیسی، لنا هدی بازیگر مشهور سریال بازی تاج و تخت، ویولا دیویس برنده اسکار و... از جمله کسانی هستند که در این مدت از فلسطین حمایت کردند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بررسی قتل محیط بان ماهنشاهی / او در محل زندگی اش به قتل رسیده بود