گفت‌وگو با غواصی که رو در رو با سیل مشهد جنگید + عکس


گفت‌وگو با غواصی که رو در رو با سیل مشهد جنگید + عکس

خانه‌هایی آسیب دیدند و در این بین عده‌ای هم به یاری همشهری و هموطنان‌شان شتافتند. مثل پاکبانانی که شجاعانه اقدام به رفع گرفتگی آبراهه ها کردند؛ یا غواصانی که به دنبال نجات افراد بودند....

خانه‌هایی آسیب دیدند و در این بین عده‌ای هم به یاری همشهری و هموطنان‌شان شتافتند. مثل پاکبانانی که شجاعانه اقدام به رفع گرفتگی آبراهه ها کردند؛ یا غواصانی که به دنبال نجات افراد بودند. همین‌طور مردمی که تلاش کردند افرادی را که در خطر بودند، نجات دهند. در این پرونده از جوانب مختلف این اتفاق تلخ را در گفت‌وگو با غواصی که پیکرجان‌ باختگان سیل را پیدا کرده بود، بررسی می کنیم.

جان مان را به خطر انداختیم

گفت‌و‌گو با مسئول تیم غواصی سازمان آتش‌نشانی مشهد که جزئیات شنیده‌نشده‌ای از عملیات خارج‌کردن پیکر جان‌باختگان سیلاب زیر پل انقلاب را دارد
دقایقی بعد از شروع بارش شدید باران و تگرگ در مشهد، در بعضی مناطق شهر سیل راه افتاد و شماری از خودروها را با خودش برد. یکی از پربازدیدترین ویدئوهای روز چهارشنبه، حضور غواص‌های آتش‌نشانی در محل پل انقلاب برای نجات افرادی بود که در خودروهای‌شان محبوس شده بودند.
«علی اخلاقی» مسئول تیم غواصی سازمان آتش‌نشانی مشهد، یکی از آن‌هاست که به سوالات ما درباره جزئیات آن عملیات و خارج‌کردن پیکر دو فرد جان‎باخته از خودرویی در زیر آب، پاسخ می‌دهد.

از صبح چهارشنبه آماده‌باش بودیم

او با این مقدمه که مسئول تیم غواصی سازمان آتش‌نشانی و مدرس بین‌المللی با بالاترین درجه غواصی در جهان است که نزدیک 20 سال است در سازمان آتش‌نشانی در عملیات‌های موردنیاز به غواصی، حضور داشته است، می‌گوید: «از صبح روز چهارشنبه به ما برای آماده‌باش تیم غواصی، قایق‌ها و دیگر تجهیزات موردنیاز اعلام کرده بودند و به محض اعلام بارندگی شدید و آب گرفتگی، به محل پل انقلاب اعزام شدیم».

مردم جای حدودی خودروها را نشان‌مان دادند

او درباره لحظات اولیه حضور در این منطقه می‌گوید: «به محض این‌که رسیدیم، با حضور مردم در آن‌جا و محل حدودی خودروها که به ما نشان می‌دادند، سریعا عملیات را شروع و غواص‌ها را به آن نقاط اعزام کردیم. به‌طور کلی هم جست‌وجوهای تمام خودروهایی را که زیر آب بودند، در برنامه داشتیم و فقط در یک خودرو بود که دو نفر سرنشین آن حبس شده بودند که آن دو نفر را خارج کردیم اما متاسفانه فوت کرده بودند».

10 تا 12 خودروی دیگر هم زیر آب بود

از او می‌پرسم که چند خودرو در این پل، زیر آب رفته بود که می‌گوید: «حداقل 10 یا 12 خودروی دیگر هم آن‌جا بود که زیر آب بودند. با تیم غواصی‌مان به همه آن‌ها سر زدیم و در بررسی‌هایمان متوجه شدیم که خوشبختانه کسی در آن‌ها محبوس نشده و گیر نکرده است.
البته ما چون نمی‌دانستیم که سرنشین‌های آن خودروها از قبل خارج یا در خودرو محبوس شده‌اند بنابراین به همه این خودروها که در عمق 6 یا 7 متری بودند، ورود کردیم.
وقتی چند ساعت بعد، آب خالی شد، دیدیدم که بله، بقیه خودروها خالی بودند و فقط همان خودرویی که متاسفانه دو نفر فوت کردند، سرنشین داشته که آن‌ها را هم زودتر خارج کردیم».

آب بسیار سرد و کثیف بود

او درباره جزئیات این عملیات و نحوه بررسی خودروها در زیر آب می‌گوید: «آب بسیار سرد و بسیار کثیف بود چون همراه فاضلاب شده بود. همچنین باتلاقی بود.
بنابراین دید صفر بود. شاید باورتان نشود اما ما در زیر آب، دید نداشتیم و فقط لمس می‌کردیم تا خودروها را پیدا کنیم. غواصی در این شرایط بسیار سخت و عجیب است».

غواصی در این آب ممنوع بود اما ...

او ادامه می‌دهد: «علاوه بر این، حشرات هم در آب بودند. به دلیل این‌که در این آب دید نداشتیم و دیدمان صفر بود، خطر جانی بسیار بالایی برای غواص‌ها داشت.
در این آب که دید صفر بود، غواصی ممنوع است اما باتوجه به اهمیت حادثه و این که افراد زیادی در آن‌جا نگران خانواده‌هایشان بودند و گریه می‌کردند، مجبور شدیم که این عملیات غواصی را انجام بدهیم و جان‌مان را به خطر بیندازیم».

خیلی خطرناک بود اما وارد آن خودرو شدیم

او درباره خارج کردن پیکر دو جان‎باخته این سیلاب در پل انقلاب هم می‌گوید: «برای نجات آن دو نفر، خودم به همراه یکی دیگر از غواص‌ها به پایین و زیر آب رفتیم. در خودرو بسته شده بود و باز نمی شد.
به سختی آن را باز کردیم. وارد خودرو شدیم که باتوجه به شرایط آن جا، کار بسیار خطرناکی بود و ممکن بود هر اتفاقی برای‌مان بیفتد. تلاش کردیم با لامسه آن‌ها را پیدا کنیم و بعدش هم هر طور شده بود، آن‌ها را از خودرو بیرون آوردیم و سوار قایق کردیم و تحویل دادیم. یک انسان نهایتا می‌تواند 2 دقیقه در زیر آب زنده بماند و متاسفانه هر دو نفرشان خفه شده بودند».

از 3 بعدازظهر تا 2 بامداد در حال غواصی بودیم

از «اخلاقی» می‌پرسم که این عملیات چند ساعت طول کشید که می‌گوید: «ما از ساعت حدودا 3 بعدازظهر که عملیات را شروع کردیم، تا ساعت 2 بامداد مشغول بودیم. البته همان لحظات اولیه که رسیدیم، اجساد را درآوردیم اما دست از عملیات و جست‌و‌جوی بقیه خودروها برنداشتیم و تا ساعت 2 بامداد هم در حال بررسی و تلاش بودیم.
بعد از بررسی، تصمیم گرفتیم که خودروها را هم از زیر آب خارج کنیم. بنابراین غواص‌های‌مان باتوجه به همان شرایطی که درباره وضعیت آب گفتم، می‌رفتند زیر آب، سیم بکسل را به خودروها وصل می‌کردند و بچه‌های نجات خودروها را بیرون کشیدند و سپس این عملیات به پایان رسید».
مجید حسین زاده / خراسان

گفت‌وگو با غواصی که رو در رو با سیل مشهد جنگید + عکس

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل قهرمانی پرسپولیس