کشف استخر سرپوشیده‌ 1600ساله در یک محله اشرافی!/ عکس


باستان شناسان در یکی از شهرهای ساحلی آلبانی که دورس نام دارد، یک استخر سرپوشیده با قدمت ۱۶۰۰ سال کشف کردند که اولین استخر کشف شده در نوع خود به شمار می‌رود.

تینا مزدکی_ دورس قدیمی‌ترین مرکز اقتصادی و تاریخی آلبانی است که به عنوان دروازه‌ای دائمی بین شرق و غرب شناخته شده است. این شهر در قرن هفتم و ششم قبل از میلاد توسط ایلیری‌ها به نام «اپیدامنوس» شناخته می‌شد. یونانیان در سال ۶۷۲ قبل از میلاد این شهر را مستعمره کردند و آن را «دیراکیوم» یا «شهر بین دو تپه» نامیدند. رومی‌ها نیز حدود ۲۳۰ سال قبل از میلاد بر این شهر مسلط شدند و این شهر نزد مورخ رومی کاتولوس به نام «Dyrrhachium Adria e Taberna» معرفی شده است. دورس به دلیل سبک زندگی رنگارنگ و فعالی که دارد از جانب افراد تحسین برانگیز توصیف شده است.

با اینکه باستان شناسان شهر دورس با بقایای رومی در این شهر آشنا هستند، آخرین یافته‌ها آن‌ها را شگفت‌زده کرده است. موسسه میراث فرهنگی آلبانی که در حال حفاری محوطه‌ای در دورس بودند یک محله باستانی اشرافی را کشف کردند. کاوش‌های باستان‌شناسی که در مساحتی بالغ بر ۱۲۰۰ مترمربع در این مرحله انجام می‌شود، چشم‌انداز بی‌نظیری از سازمان شهری منطقه که گمان می‌رود بخشی از شهر بوده است، ارائه کرده است.

کشف استخر سرپوشیده‌ ۱۶۰۰ساله در یک محله اشرافی!/ عکس

به گفته این موسسه، در میان ویرانه‌های یک ویلای روم باستان، آثاری از یک استخر سرپوشیده تزئین شده با موزاییک‌هایی که به خوبی حفظ شده وجود دارد. از حفاری‌ها، بقایای یک استخر سرپوشیده از یک اقامتگاه دوره رومی کشف شد که اولین مورد از نوع خود و در آلبانی به شمار می‌رود. تمام سطح آن با نقاشی‌های دیواری رنگارنگ با سطح هنری بالا تزئین شده است. مهمترین ویژگی این بنا این است که دارای کف موزاییکی بسیار خوب با نقوش هندسی ساخته شده از سنگ مرمر، سنگ، شیشه و کاشی سرامیک است.

کشف استخر سرپوشیده‌ ۱۶۰۰ساله در یک محله اشرافی!/ عکس

کشف استخر سرپوشیده‌ ۱۶۰۰ساله در یک محله اشرافی!/ عکس

باستان شناسان تخمین زدند که خرابه های رومی بین ۱ تا ۴۰۰ بعد از میلاد و حداقل ۱۶۰۰ سال قدمت دارند. به گفته این مؤسسه، حفاری‌ها در بخش دیگری از سایت، چندین دیوار و یک کف آجری قابل توجه را نشان داد که ممکن است بقایای یک حمام دو طبقه‌ی روم باستان باشد. قطعات دیگری از دیوارها، سقف‌ها و موزاییک‌های کاشی شده نیز کشف شد. گفته شده است که حفاری در این مکان ادامه دارد.

کشف استخر سرپوشیده‌ ۱۶۰۰ساله در یک محله اشرافی!/ عکس

منبع: arkeonews

۲۲۷۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907629

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل پرسپولیسی واسه طرفداران پیروزی