تا حالا فکر کرده‌اید که پس زمینه نقاشی مونالیزا کجاست؟/ عکس


تا حالا فکر کرده‌اید که پس زمینه نقاشی مونالیزا کجاست؟/ عکس

یکی از متخصصان عصر رنسانس در رمزگشایی تابلوی معروف مونالیزا به این نتیجه رسیده که داوینچی این نقاشی حیرت‌انگیز را در منطقه لکو ایتالیا کشیده است.

غزال زیاری_ پانصد سال پس از آنکه لئوناردو داوینچی، تابلوی معروف "مونالیزا" را نقاشی کرد، رمزگشایی‌ها درباره این اثر جادویی همچنان ادامه دارد.

حالا یک محقق، به این جمع‌بندی رسیده که رمز و راز پس‌زمینه این نقاشی که از آن به‌عنوان یکی از مشهورترین آثار هنری جهان یاد می‌شود را کشف کرده است.

سال‌ها و دهه‌هاست که مورخان هنری درباره مکانی که الهام‌بخش داوینچی برای پس‌زمینه این نقاشی بوده بحث و گمانه‌زنی می‌کنند. حالا آن پیزوروسو، زمین‌شناس ایتالیایی و متخصص رنسانس، به این جمع‌بندی رسیده که مکانی که در ذهن این نقاش سرشناس بوده را یافته و معتقد است که بک‌گراند این نقاشی عجیب با الهام گیری از لکو در شمال ایتالیا به تصویر کشیده شده است.

لکو، مکان الهام‌بخش نقاشی داوینچی

پیزوروسو با اشاره به شهر کوچکی در سواحل دریاچه کومو گفته: «وقتی به لکو رفتم، متوجه شدم که او مونالیزا را اینجا نقاشی کرده است.» طبق گفته او، پلی که در این نقاشی به تصویر کشیده شده، دقیقاً شبیه به پل آزون ویسکونتی این منطقه است که در قرن چهاردهم ساخته‌شده بود؛ هرچند که پیش‌از این، کارشناسان پل به تصویر کشیده شده را به سازه‌های مشابهی در شهرهای دیگر ایتالیا مانند آرتزو و بابیو مرتبط کرده بودند.

مونالیزا4.jpg

لازم به ذکر است که پیزوروسو اولین کسی نیست که مدعی است که این معما را حل کرده است؛ اما او برای اثبات ادعایش به سراغ دانشش در علم زمین‌شناسی رفته و گفته: «این پل برای من سوژه و نکته مهم نقاشی نبود. اما باید این را در نظر داشت که در فرضیه‌های دیگر ارائه‌شده، نکات مطرح‌شده درباره زمین‌شناسی نادرست بود.» او یادآور شده که سازندهای سنگی در لکو از جنس سنگ‌آهک هستند و این دقیقاً با آنچه در نقاشی مونالیزا مشاهده می‌شود، تطبیق دارد.

مونالیزا3.jpg

او با قرار گرفتن در موقعیتی که به نظرش داوینچی آنجا را در پس‌زمینه نقاشی‌اش کشیده، گفت: «وقتی به تابلوی مونالیزا نگاه می‌کنید، این بخش از رودخانه آدا را می‌بینید و دریاچه دیگری در پشت آن دیده می‌شود که در زیر کوه‌های دندان‌اره‌ای مشخص هستند.»

از سوی دیگر مایکل دیلی، مدیر اجرایی ArtWatch UK(یک سازمان غیرانتفاعی که بر حفاظت از آثار هنری نظارت می‌کند) در این رابطه گفت: «تحقیقات پیزوروسو درباره مونالیزا و داوینچی حکایت از آن دارد که این دانشمند تا چه حد توانسته با این هنرمند ارتباط گرفته و ذهنیت او را بشناسد. هیچ مورخ هنری دیگری به‌اندازه پیزوروسو صلاحیت درک علمی این اثر را ندارد و مطالعات دیگر در این زمینه در حال حاضر چندان قابل‌قبول نیستند.»

مونالیزا2.jpg

از هویت ناشناخته تا لبخند مرموز

یکی دیگر از رازهای مونالیزا که هنوز فاش نشده، هویت زنی است که چهره‌اش به تصویر کشیده شده است.

عده‌ای بر این باورند که او لیزا گراردینی، همسر یک تاجر فلورانسی است و برخی تئوری‌ها حکایت از آن دارد که این نقاشی درواقع خودنگاره‌ای از لئوناردو است. عده‌ای دیگر هم زن داخل قاب را تصویری از شاگرد دیرینه لئوناردو و معشوقه احتمالی‌اش، جیان جاکومو کاپروتی می‌دانند که با نام مستعار سالای شناخته می‌شد.

مونالیزا.jpg

یکی از محققان اخیراً اعلام کرده بود که با بهره‌گیری از فناوری مادون‌قرمز، لایه‌های پیش‌نویس قبلی پنهان‌شده در زیر نقاشی اصلی را بررسی کرده و با مقایسه آن با چندین نقاشی دیگر، بر این باور است که چهره به تصویر کشیده شده در تابلوی مونالیزا، سالای است که بینی، پیشانی و لبخندش دقیقاً شبیه سالای به نظر می‌رسد.

دیگر راز پربحث این تابلو نیز لبخند مرموز بانوی درون قاب است و هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند رمزگشایی کنند که این یک لبخند است؛ یا پوزخند و یا یک حس خنثی

منبع: nbcnews

۲۲۷۳۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907601

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)