موشک تازه‌نفس روسیه فشار جنگ را تشدید کرد/ عکس


موشک تازه‌نفس روسیه فشار جنگ را تشدید کرد/ عکس

روسیه فشار را در جنگ اوکراین افزایش داده است و برای این کار بر روی گل سرسبد نیروی هوایی خود تمرکز کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نیروهای مسلح روسیه در اواخر فوریه ۲۰۲۴ استفاده فعال‌تر از جنگنده‌های سوخو ۵۷ را آغاز کردند و تعداد این حملات همچنان رو به افزایش است.

طی ۳۰ روز گذشته، نیروهای روسیه بیش از ۶ موشک کروز از هواپیماهای سوخو-۵۷ پرتاب کرده‌اند. این جت‌ها از یک پایگاه هوایی در نزدیکی آختوبینسک در منطقه آستاراخان بلند می‌شوند و از حریم هوایی بر فراز کورسک، بریانسک و منطقه اشغالی لوهانسک، حملات موشکی انجام می‌دهند. جت‌های Su-۵۷ معمولا توسط دو جنگنده Su-۳۵ اسکورت می‌شوند.

برای این مأموریت‌های مرگبار، Su-۵۷ از موشک کروز پنهان‌کار جدید Kh-۶۹ استفاده می‌کند که در رسانه‌ها به عنوان پاسخ روسیه به موشک‌های «Taurus» آلمان و موشک‌های انگلیسی-فرانسوی طوفان سایه/اسکالپ از آن یاد می‌شود. Kh-۶۹ یک موشک کروز مادون صوت است که به طور خاص برای Su-۵۷ توسعه یافته و برای حمل در جایگاه‌های تسلیحات داخلی هواپیما طراحی شده است.

موشک تازه‌نفس روسیه فشار جنگ را تشدید کرد/ عکس

مشخصات فعلی Kh-۶۹ بردی تا ۲۹۰ کیلومتر را نشان می‌دهد، اگرچه استفاده عملی نشان داده است که این برد بیشتر است. وزن کلاهک این موشک تقریباً ۳۱۰ کیلوگرم است.

استفاده از موشک‌های Kh-۶۹ توسط کارشناسان مؤسسه تحقیقات علمی پزشکی قانونی کیف وزارت دادگستری اوکراین (KFI) تأیید شد که بقایای این موشک‌ها را پس از حمله فوریه بررسی کردند. گزارش‌های رسمی همچنین تأیید کردند که جت‌های Su-۵۷ در حمله آوریل به یکی از بزرگترین نیروگاه‌های اوکراین، نیروگاه «Trypilska»، مورد استفاده قرار گرفتند.

در ماه می، یک موشک Kh-۶۹ در جنگلی در نزدیکی کیف کشف شد. موشک منفجر نشده بود و خطری ایجاد نمی‌کرد. علت سقوط آن به طور رسمی اعلام نشده است.

Su-۵۷ Felon که توسط سوخو ساخته شده است، نسل پنجم جنگنده رادارگریز روسیه است که برای انواع سناریوهای جنگی علیه اهداف زمینی، هوایی و دریایی طراحی شده است. این هواپیما برای اولین بار در ژانویه ۲۰۱۰ پرواز کرد و در سال ۲۰۱۸ در سوریه تحت آزمایشات رزمی قرار گرفت.

منبع: defence-blog.com

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907861

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هدیه فضایی‌ها در گنجینه باستانی کشف شد!/ عکس