ملاقات با دوچرخ محبوب و جدید ب‌ام‌و


ملاقات با دوچرخ محبوب و جدید ب‌ام‌و

بسیاری افراد اگر بخواهند یک اسکوتر راحت و پرقدرت داشته باشند، در ذهن‌شان وسپا را تجسم می‌کنند. اما وسپا هرگز قدرت و گشتاور چشم‌گیری ندارد؛ بنابراین ب‌ام‌و این انتخاب را برای شما آسان کرده است.

همان‌طور که در دنیای اسپرت خودروها، باواریایی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، در دنیای مهیج موتورسیکلت‌ها نیز ب‌ام‌و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این کمپانی باواریایی با طراحی و تولید مدل C۴۰۰ GT به‌شما یک اسکوتر اسپرت و البته لوکس را پیشنهاد می‌دهد که تجربه رانندگی با آن به‌یک تجربه خاص و تکرارنشدنی بدل خواهد شد. این اسکوتر تازه‌نفس باواریایی اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی با زبان جدید طراحی ب‌ام‌و به‌جهان معرفی شد.

طراحی آشنا و هیجان‌انگیز ب‌ام‌و

طراحان کمپانی ب‌ام‌و برای این‌که بتوانند اسکوترشان را نسبت به‌تمام رقبای حاضر در بازار جهانی متمایز جلوه دهند، درصدد طراحی خاص آن برآمدند. نتیجه این طراحی به‌همراه اِلِمان‌های زبان جدید طراحی ب‌ام‌و به‌ شکل‌گیری استایلی اسپرت و جذاب منتهی شده است.

در حقیقت طراحان کمپانی ب‌ام‌و موتورراد با در نظر گرفتن فاصله محوری بیش‌تر نسبت به‌تمام اسکوترها، فضای بسیار راحت و جاداری را به‌مشتریان‌شان هدیه می‌دهند. بر این اساس فاصله محوری این موتورسیکلت دارای ابعاد ۱۵۶۴ میلی‌متر است که سبب می‌شود با یک اسکوتر نسبتا کشیده مواجه باشیم.

با نگاهی به‌پروفیل این اسکوتر باواریایی شاهد استفاده از فلاپ‌های یکپارچه و نسبتا حجیم هستیم که پوزه آن کمی تخت است. همچنین با استفاده از فلاپ‌های تخت و اسپویلر دوتکه در انتهای صندلی، این موتورسیکلت استایل اسپرت و فانتزی به‌خود گرفته است. نکته بسیار مهم در طراحی ب‌ام‌و C۴۰۰ GT استفاده از رینگ‌ ۱۵ اینچی در جلو و رینگ ۱۴ اینچی در عقب است.

ملاقات با دوچرخ محبوب و جدید ب‌ام‌و

این موضوع سبب شده است این اسکوتر نسبت به‌سایر اسکوترها، کاراکتر نافذتر و خاص‌تری داشته باشد و همچنین دچار پنچری‌های بی‌مورد نشود. همان‌طور که از نام این اسکوتر جسور باواریایی مشخص است، طراحان ب‌ام‌و سعی کرده‌اند با بهره‌گیری از اِلِمان‌های اسپرت، این اسکوتر را مشابه یک خودرو گرن‌توریسمو جلوه دهند. چهره C۴۰۰ GT جذاب است و فلاپ‌های تیز در جلو این اسکوتر به‌چشم می‌خورد. در بخش‌های کناری نیز فلاپ‌های تیز یکپارچه آیرودینامیکی قرار گرفته‌اند که درنهایت به فلاپ‌های عریض کناری (که به رکاب می‌رسند) منتهی می‌شوند.

این نوع طراحی، فرمت اسپرتی برای این اسکوتر به‌ارمغان می‌آورد. طراحی چراغ‌های ذوزنقه‌ای باریک در جلو به‌همراه دو ورودی هوا باریک در زیر آن، چهره C۴۰۰ GT را مشابه محصولات اسپرت ب‌ام‌و (همچون i۸) جلوه می‌دهد که در اوج زیبایی، بسیار اسپرت است. همچنین ال‌ای‌دی داخل کاسه‌چراغ مشابه خودروهای ب‌ام‌و دوگانه بوده است.

فلاپ‌های الحاقی که بدنه را احاطه کرده، ویژگی اسپرت را به این اسکوتر می‌بخشند. در نمای عقب نیز برخلاف تمام اسکوترهای حاضر در بازار جهانی، با یک سبک طراحی بسیار خاص مواجهیم. در این نما، از یک چراغ کشیده با LED های V شکل در طرفین کاسه‌چراغ استفاده شده است. شفاف بودن و رنگ سفید آن نیز ویژگی لوکس بودن را در این نما بیش از هرچیزی به‌نمایش می‌گذارد.

این چراغ به‌شکل زیبایی ظریف کار شده است. فلاپ یکپارچه عقب به‌طرفین چراغ رسیده و شمایل بسیار زیبایی به C۴۰۰ GT می‌بخشد. از سوی دیگر در یک طرف این اسکوتر اگزوز اسپرت زاویه‌داری طراحی شده که حس و حال اسپرت‌بایک‌های محبوب باواریایی را به‌بیننده القا می‌کند. در طرف دیگر این اسکوتر، شاهد کاور مخصوص پیشرانه هستیم که هارمونی خوبی به این دوچرخ جذاب می‌بخشد.

ملاقات با دوچرخ محبوب و جدید ب‌ام‌و

راحتیِ مثال‌زدنی

طراحان کمپانی ب‌ام‌و برای این‌که تجربه راندن بسیار خاصی را به‌شما هدیه کنند، زین (محل نشیمنگاه) این اسکوتر را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که فرم دو حرف به‌هم پیوسته L را دارد که راکب در سطح پایین‌تری نسبت به‌سرنشین دوم قرار می‌گیرد تا تسلط بهتری داشته باشد.

بر این اساس، ارتفاع صندلی ۷۷۴.۷ میلی‌متر است تا در زمان قرارگیری راکب پشت فرمان C۴۰۰ GT هم ضریب آیرودینامیک بهبود پیدا کرده و هم راحتی بالایی ایجاد شود.

این اسکوتر جسور باواریایی از نظر ارگونومی درسطح بالایی قرار دارد و زاویه قرارگیری فرمان و دسته آن ۶۳.۶ درجه‌ است تا راحتی بیشتری برای راکب ایجاد شود. متریال ساخت صندلی‌ها از الیاف جدید بوده تا در بلندمدت سطح راحتی بیشتری در اختیار راکب و سرنشین دوم قرار گیرد.

بر این اساس به‌منظور ایجاد راحتی برای راکب، فرمان به‌گونه‌ای طراحی شده که مشابه غربیلک‌فرمان M جدید ب‌ام‌و در سدان‌هایی مانند M۳۴۰i است. فرم کروم فرمان و قرارگیری لوگوی ب‌ام‌و در میان آن، حس قرارگیری در پشت فرمان خودروهای ب‌ام‌و را برای راکب تداعی کند. همچنین یک نمایشگر ۴/۵ اینچی TFT در کنار یک کیلومترسنج آنالوگ روی این اسکوتر تعبیه شده تا حس اسپرت و هیجان بیشتری به‌راکب منتقل شود. ناگفته نماند کمپانی ب‌ام‌و مدل کلاستر تمام‌دیجیتال ۸/۶ اینچی را برای این اسکوتر در نظر گرفته است.

ملاقات با دوچرخ محبوب و جدید ب‌ام‌و

تعریف ب‌ام‌و از قدرت

آن‌چه قلب تپنده ب‌ام‌و C۴۰۰ GT را تشکیل می‌دهد، یک موتور تک‌سیلندر هوا-خنک به‌حجم ۳۵۰ سی‌سی است. درواقع یک پیشرانه درون‌سوز بنزینی ۳۵۰ سی‌سی در بطن این اسکوتر جا خوش کرده که به‌لطف استفاده از فناوری‌های جدید در آن، توان و گشتاور بالایی ایجاد می‌شود. این موتور تک‌سیلندر ۳۵۰ سی‌سی از چهار سوپاپ و مکانیزم تک‌میل‌سوپاپ‌رو بهره می‌گیرد که به‌لطف استفاده از بالانسر و تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها و سایر مشخصات فنی موتور و نسبت تراکم، راندمان بالایی را به‌وجود می‌آورد.

بر این اساس، سایز قطر پیستون ۸۰ میلی‌متر در کورس پیستون ۶۹.۶ میلی‌متر، کاهش اتاق احتراق و رساندن نسبت تراکم به‌عدد ۱۱.۵ به‌یک (این عدد در موتورهای تک‌سیلندر بنزینی فوق‌العاده است) سبب شده این پیشرانه توان ۳۴ اسب‌بخاری را در ۷۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور ۳۵.۲ نیوتون‌متری را در ۵۷۵۰ آرپی‌ام فراهم آورد.

ناگفته نماند که تکنولوژی سیستم جرقه‌زنی هوشمند و سیستم کنترل هوشمند موتور BMS-ME به‌همراه سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری و دریچه‌گاز برقی، در ایجاد چنین قدرت و گشتاوری اثرگذار است.

جالب است بدانید مهندسان کمپانی ب‌‎ام‌و با استفاده از شاسی آلومینیومی با فریم فولاد سبک‌وزن توانسته‌اند مجموع وزن این اسکوتر جسور باواریایی را با احتساب وزن راکب و باک ۱۲.۸ لیتری پر از بنزین به ۴۱۴.۹ کیلوگرم برسانند. هرچند که استفاده از رینگ‌های آلومینیومی با فرآیند ساخت دایکستینگ در رسیدن به این وزن، موثر بوده است.

همچنین نسبت قدرت به‌وزن در این اسکوتر ۰.۸۱ اسب‌بخار بر کیلوگرم است. از سوی دیگر برای پروسه انتقال قدرت، مهندسان کمپانی ب‌ام‌و از گیربکس CVT استفاده کرده‌اند که نیروی تولیدشده به‌کمک صفحات کلاچ همواره غوطه‌ور در روغن و دو چرخ‌دنده، به‌چرخ‌های عقب انتقال داده می‌شود.

ملاقات با دوچرخ محبوب و جدید ب‌ام‌و

سواری دلچسب

به‌منظور ایجاد سواری دلچسب و باکیفیت، مهندسان کمپانی ب‌ام‌و موتورراد از سیستم دامپرهای هیدرولیکی قابل تنظیم، موسوم به‌تلسکوپی در محور جلو و از دامپرهای هیدرولیکی قابل تنظیم با فنر پیچشی در محور عقب و دو اهرم وی‌شکل آلومینیومی به‌منظور جذب ارتعاشات عرضی، بهره گرفته‌اند.

دو دامپر جلو با قطر ۴۵ میلی‌متر و دامپرهای عقب به‌قطر ۶۶.۵ میلی‌متر هستند تا ارتعاشات را به‌خوبی جذب کند.

جالب است بدانید که دامپر (کمک‌فنرهای) جلو تا ۱۰۹.۲ میلی‌متر و دامپرهای عقب با فنرهای پیچشی (لول) تا ۱۱۱.۷ میلی‌متر امکان تنظیم دارند.

بر این اساس و با توجه به‌نصب تایر ۷۰/۱۲۰ با رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی در جلو و تایر ۷۰/۱۵۰ با رینگ ۱۴ اینچی آلومینیومی در عقب، این اسکوتر از سواری باکیفیت و دلچسبی برخوردار است.

از طرفی به‌لطف توزیع وزن عالی و مرکز ثقل نسبتا بالای این اسکوتر باواریایی، فرمان‌پذیری یا هندلینگ آن بسیار عالی است.

برای سیستم ترمز نیز از دو دیسک سوراخ‌دار خنک‌شونده به‌قطر ۲۶۴ میلی‌متر با کالیپر چهارپیستونه در جلو و تک‌دیسک سوراخ‌دار خنک‌شونده به‌قطر ۲۶۴ میلی‌متر با کالیپر تک‌پیستــونه نیمه‌شناور در عقب استفاده شده است.

این سیستم در کاهش سرعت و ترمزگیری عملکرد بسیار مناسبی دارد. سیستم ABS ساخته‌شده توسط مهندسان مکانیک ب‌ام‌و موتورراد نیز به‌صورت استاندارد روی این اسکوتر جسور باواریایی نصب شده است. سیستم ترمز ABS ب‌ام‌و C۴۰۰ GT از نوع دو کاناله مجزا بوده که چنین سیستم ترمز ضدقفلی، برای نخستین‌بار در کلاس اسکوترها استفاده شده است.

وقتی وسپا در زمینه امکانات، حرفی برای گفتن ندارد!

کمپانی ب‌ام‌و موتورراد به‌منظور جلب رضایت بیشتر مشتریان و رقابت تنگاتنگ با محصولات وسپا، امکاناتی از قبیل سیستم ترمز ABS ب‌ام‌و موتورراد، سیستم اگزوز اسپرت فولاد ضدزنگ، چراغ‌های جلو با فناوری LED، چراغ‌های عقب مجهز به‌فناوری LED، روشن شدن به‌صورت هوشمند، سیستم کی‌لس (بدون کلید)، باکس و محفظه بار، سیستم کنترل ضدلغزش، جک میانی هوشمند، پورت USB، کلاستر TFT، نویگیشن و سیستم هشدار لغزش به‌راکب را در اسکوتر خود تعبیه کرده است.

البته دو پورت USB، سیستم هشدار لغزش و پیشگیری از برخورد راکب با سطح زمین و چراغ‌های تطبیقی جلو از جمله آپشن‌هایی است که با پرداخت پول بیشتر امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد.

قیمت

کمپانی ب‌ام‌و موتورراد نسخه پایه C۴۰۰ GT را با قیمت ۸ هزار و ۲۴۵ دلار و نسخه فول‌آپشن آن را با قیمت ۸ هزار و ۳۰۵ دلار راهی بازار کرده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل قهرمانی پرسپولیس