واردات خودرو به کشور در فروردین‌ 734 دستگاه به ارزش 15 میلیون‌دلار


واردات خودرو به کشور در فروردین‌ 734 دستگاه به ارزش 15 میلیون‌دلار

طبق مستندات گمرک از سال گذشته تا پایان فروردین‌ماه امسال ۱۲ هزار دستگاه خودرو وارداتی از طریق گمرکات کشور ترخیص قطعی شده‌اند. این در شرایطی است که به‌تصدیق بسیاری از شهروندان، معابر کمتر شاهد تردد خودروهای وارداتی سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ است.

برخی مستندات از روند روبه‌رشد ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات کشور حکایت دارد؛ این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد برخی خودروهای وارداتی‌ بعد از ترخیص وارد خیابان‌ها نمی‌شوند. طبق آمارهای گمرک در سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری به‌ارزش ۲۲۳ میلیون و ۸۶۱ هزار دلار از طریق گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است. این درشرایطی است که در فروردین‌ماه امسال نیز تعداد ۷۳۴ دستگاه سواری به‌ارزش ۱۵ میلیون‌دلار به‌طور قطعی وارد کشور شد.

برخی منابع آگاه همچنین تایید می‌کنند در اردیبهشت‌ماه روند ترخیص خودرو بهبود یافته و محصولات بیشتری از گمرکات کشور خارج شده‌اند. نکته‌ای که در روند بهبودیافته ورود خارجی‌ها خودنمایی می‌کند، عدم‌رونمایی این محصولات در معابر عمومی، جاده و خیابان‌هاست.

به‌تصدیق بسیاری از شهروندان، معابر شهری و جاده‌ها کمتر شاهد تردد خودروهای وارداتی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ هستند. با توجه به‌این موضوع سوال این است که مسیر اصلی خودروهای وارداتی کجاست؟ به‌بیان دیگر، برخی محصولاتی که از گمرک ترخیص می‌شوند، دقیقا در چه نقطه‌ای متوقف می‌شوند؟

این درشرایطی است که عباس علی‌آبادی، وزیر صمت به‌تازگی اعلام کرد ۱۳۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی ثبت سفارش شده و از این تعداد، ۵۰ هزار دستگاه در گمرکات کشور است.

این موضوع از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که درحال ‌حاضر بسیاری از نمایشگاه‌های خودروهای خارجی که بیشتر در دو خیابان استاد مطهری و شهید بهشتی تهران واقع شده‌اند، مملو از محصولات متعلق به‌سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ هستند.

این موضوع نشان‌دهنده آن است که بیشتر متقاضیان خودروهای وارداتی که در اسفندماه سال ۱۴۰۱ با دپو کردن ۵۰۰ میلیون‌تومان پول در حساب‌های خود، اقدام به‌ثبت‌نام وارداتی‌ها کردند، قصدی برای استفاده شخصی نداشته‌اند و به‌قصد سودآوری، در سامانه فروش یکپارچه اقدام به‌ثبت‌نام خودرو کرده‌اند.

حالا خودروهای جدید وارداتی هم‌اکنون در نمایشگاه‌های خودرو برای فروش به‌نمایش درآمده‌اند و از سوی دیگر برخی مالکان نیز محصول دراختیار خود را در پارکینگ‌ها و دیگر اماکن دپو کرده‌اند تا در موقعیت مناسب و با قیمت بالا به‌فروش برسانند.

از طرفی از سال ۱۴۰۱ همراه با لغو توقف واردات خودرو، قرار بود ورود خارجی‌ها به‌تنظیم بازار کمک کند. از زمان ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور ۱۴۰۱ تا به‌امروز حدود ۲۱ ماه می‌گذرد؛ این درحالی است که واردات مطابق با وعده‌ها پیش نرفته و روندی بسیار کند دارد. هرچند تابوی واردات خودرو در دولت سیزدهم شکسته شد و وعده تنظیم‌گری بازار خودرو داده شد، اما در عمل این وعده‌ها کمتر محقق شده است.

کاهش قیمت ۴۰ میلیون‌تومانی دیگنیتی پرستیژ

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با کاهش بهای یک تا ۶ میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که سورن پلاس با مانیتور بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۰ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۸۸۰ میلیون‌تومان و پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۲ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۲ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۲۹۰ میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۳۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۳۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۳۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیاردتومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان رسید.

اما در گروه خودروهای خارجی لوکس نوسان قیمت چشمگیری در آخرین روز هفته گذشته به‌چشم نخورد و خودروها با همان بهای روز قبل به‌کار خود در بازار آزاد پایان دادند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم