چه کسانی و چگونه می‌توانند پلاسمای خون خود را بفروشند؟


چه کسانی و چگونه می‌توانند پلاسمای خون خود را بفروشند؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور درباره خرید پلاسمای خون و حواشی آن توضیح داد.

مصطفی جمالی،مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در پاسخ به این پرسش که «وضعیت فروش پلاسما در کشور چگونه است؟»،بیان داشت: نیاز کشور به پلاسما وجود دارد و سازمان انتقال خون تا پایان امسال 350 هزار واحد پلاسما تولید می‌کند، اما نیاز داخل بیش از این مقدار است.

وی ادامه داد:‌ بخش خصوصی با این نیت که پلاسمای بیشتری تولید کند و از کنار آن از محل درآمدی که به دست می‌آورد پالایشگاه ایجاد کند وارد شده اما هنوز در کشور این موضوع ایجاد نشده و ما وابسته به خارج از کشور هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور خاطرنشان کرد:‌ پلاسمای ما در آلمان تبدیل به دارو می‌شود و به کشور باز می‌گردد؛ این هزینه را پایین می‌آورد اما وابسته هستیم و هر زمان ممکن است بحث کمبود دارو را به خاطر تحریم‌ها و موارد مشابه داشته باشیم.

جمالی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی نیز بر گزارش خود به اهدای داوطلبانه خون و پلاسما، تاکید دارد، گفت: وقتی در ازای دریافت پول، اهدای پلاسما صورت می‌گیرد و افراد برای اهدای پلاسما مراجعه می‌کنند ممکن است سئوالات را خوب جواب ندهند.

چه کسانی و چگونه می‌توانند پلاسمای خون خود را بفروشند؟

وی گفت: از طرفی چون می‌توان 36 بار در سال اهدای پلاسما داشت اما افراد با مشکلات معیشتی، خود به صورت ذاتی دچار کم خونی هستند و زمینه ابتلا به بیماری‌ها را دارند اما به خاطر مبلغ پرداختی به آنها بابت اهدای پلاسما ممکن است اهدا کنند، سلامتی شان و پروتئین خونشان به خطر می‌افتد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ابراز کرد: این موضوع باید تصحیح شود که می‌گویند ما اهدا می‌کنیم و به ما پول هم می‌دهند.جمالی اضافه کرد: بزرگترین نگرانی ما این است که این حس نوعدوستی و اهدای 100 درصد داوطلبانه افراد از بین برود و عده‌ای به نیت پول گرفتن، پلاسما اهدا کنند و این موضوع در دراز مدت آسیب می‌زند؛ ضمن اینکه بحث داوطلبانه خیلی مهم است.

وی متذکر شد: از بخش خصوصی انتظار داریم ضمن انجام دادن کار تجاری خود، به اهدای داوطلبانه آسیب نزنند و اهدای پلاسمای خون در ازای دریافت پول در کشور رایج نشود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فال و طالع بینی روزانه 14 خرداد