اعطای گواهینامه شایستگی محیط زیست به مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس


اعطای گواهینامه شایستگی محیط زیست به مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس

در دومین کنفرانس ملی و نخستین کنفرانس بین‌المللی چالش‌های محیط زیست، صنعت و معدن سبز، گواهینامه شایستگی محیط زیست به علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اعطا شد.


به گزارش بورس نیوز، دومین کنفرانس ملی و نخستین کنفرانس بین‌المللی چالش‌های محیط زیست، صنعت و معدن سبز با حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، صنعت و معدن، فعالان محیط زیست، صنعت و معدن و جامعه علمی دانشگاهی کشور در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در این کنفرانس علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس وظیفه خطیر تامین بخش عمده‌ای از سبد سوخت کشور را عهده دار است، ابراز کرد: این پالایشگاه ظرفیت تولید روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی، ۱۶ میلیون لیتر نفت گاز و نفت سفید، ۲ هزار تن گاز مایع و محصولاتی دیگر از جمله انواع نفتا و حلال‌ها را دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این پالایشگاه بزرگ‌ترین تولید کننده بنزین کشور است و رسالت و مأموریت خطیر تولید حداکثری و تأمین فرآورده استراتژیک بنزین مورد نیاز کشور که همواره سرآمد بازار فرآورده‌های نفتی تلقی می‌شود را عهده دار است.

جعفرپور خاطرنشان کرد: این شرکت در شرایطی که مستقیماً از سوی استکبار جهانی تحت تحریم قرار گرفت با شگفتی سازی توانست افزایش ۶۲ درصدی درآمد‌های عملیاتی را رقم بزند و عنوان برترین شرکت ایران اسلامی را از آن خود کند.

وی با اشاره به حرکت کشور‌های پیشرفته برای بهره‌گیری از انرژی‌های پاک در صنایع افزود: کشور‌های همانند ژاپن و چین تولید موتور‌های آمونیاکی در حوزه بازیابی گاز‌های هیدروژن را به منظور استفاده در صنایع کشتی‌سازی و خودروسازی آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: هیدروژن گران قیمت‌ترین فرآورده حوزه نفت و گاز است که متأسفانه به علت عدم پیش‌بینی برای استفاده از این نوع فرآورده در پالایشگاه و عدم امکان حمل و جابه جایی آن هم‌اکنون حجم عظیمی از این ماده ارزشمند از بین می‌رود.

جعفر پور افزود: ازاین‌رو مقدمات احداث واحد تولید آمونیاک به‌عنوان سوختی پاک از هیدروژن در پالایشگاه ستاره خلیج فارس فراهم شده است که در سه سال آینده با بهره‌برداری از این واحد می‌توانیم سالیانه ۵۰۰ هزار تن آمونیاک تولید و هم گام با دنیا برای استفاده از انرژی‌های جدید حرکت کنیم.

به گفته وی، برای تولید آمونیاک دو نوع راه وجود دارد که راه نخست، ریفورمینگ گاز طبیعی یا زغال سنگ است که در طی واکنش گاز کربنکیک و هیدروژن تولید می‌شود که در ادامه از ترکیب هیدروژن و نیتروژن هوا، آمونیاک تولید می‌شود. مشکل اصلی این روش سنتی، تولید گاز کربن‌دی‌اکسید است که برای جلوگیری از انتشار آن باید برنامه‌ریزی گردد. راه دوم نیز سنتز آمونیاک با استفاده از هیدروژن تولیدی از سایر منابعی که طی آن کربن‌دی‌اکسید تولید نمی‌شود. طرح تولید آمونیاک در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، با استفاده از هیدروژن مازاد ارسالی به شبکه فلرینگ پالایشگاه خواهد بود و طی فرآیند کربن‌دی‌اکسید تولید نمی‌شود، لذا هم آمونیاک تولیدی به نوعی آمونیاک سبز خواهد بود و هم طرح حذف فلر پالایشگاه zero-flaring) را رقم خواهد خورد.

جعفر پور تصریح کرد: تمام فرآیند تولید آمونیاک در داخل صورت می‌گیرد و ساخت این واحد آمونیاک سبز که در دنیا بی‌نظیر خواهد بود نیز توسط کارشناسان و متخصصان داخلی انجام می‌گیرد.

جعفرپور اضافه کرد: با برنامه ریزی دقیق، ایجاد ارزش پایدار و توسعه زنجیره ارزش محصولات همواره کسب دستاورد‌های نو و ارزشمند در پالایشگاه ستاره خلیج فارس را دنبال خواهیم کرد تا شاهد درخشش بیش از پیش ایران اسلامی بر قله‌های افتخار باشیم.

وی همچنین پس از ارائه در خصوص توسعه انرژی پایدار به حضور در میزگرد تخصصی گذار انرژی و تغییر اقلیم و انرژی‌های تجدید پذیر پرداخت و به پرسش‌های حاضران در این خصوص پاسخ داد.

در پایان این کنفرانس علاوه بر تقدیر از جعفرپور برای حضور در این گردهمایی به پاس رعایت مسائل زیست محیطی، گواهینامه شایستگی محیط زیست از سوی سفیر سبز خاورمیانه سازمان ملل به ایشان اعطا شد.

اشتراک گذاری :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازی جدید نتانیاهو با ارائه طرح آتش‌بس