​فروشگاه فیزیکی دیجی‌ کالا افتتاح شد/ اکوسیستم استارتاپی به دنبال چیست؟


​فروشگاه فیزیکی دیجی‌ کالا افتتاح شد/ اکوسیستم استارتاپی به دنبال چیست؟

اولین فروشگاه فیزیکی دیجی‌ کالا در تهران افتتاح شد. این فروشگاه از بزرگترین مراکز خرید فیزیکی کالای دیجیتال در کشور بوده و قصد دارد یک فروشگاه تجربه‌محور برای مشتریان خود باشد. اما باید در نظر داشت این حضور نیازمند نقد و بررسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عصر جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه فروشگاه فیزیکی دیجی‌کالا با حضور موسسین، مدیرعامل و سایر مدیران این فروشگاه اینترنتی و همچنین با شرکت جمع کثیری از خبرنگاران و فعالان حوزه تجارت الکترونیکی، افتتاح شد. این فروشگاه مختص کالای دیجیتال بوده و در آن بیش از هزار تنوع کالایی وجود دارد.

«مسعود طباطبایی» مدیرعامل دیجی‌ کالا در مراسم افتتاحیه این فروشگاه اعلام کرد: «باعث افتخار ماست که در افتتاح اولین فروشگاه فیزیکی دیجی‌ کالا در خدمت مردم باشیم. می‌خواهم به این پرسش که چرا وارد فضای فروشگاه فیزیکی شدیم پاسخی بدهم.

3

در انتهای سال ۱۴۰۱ با همکاری مرکز افکارسنجی ایسپا یک مطالعات اجتماعی گسترده انجام دادیم مبنی بر اینکه چرا هنوز مردم در ایران خرید آنلاین را آنقدر قبول ندارند. نتایج این افکارسنجی به ما نشان داد یکی از دلایل این بود که مردم دوست دارند کالا ها را تجربه کنند تا در تصمیم گیری موقع خرید به خودشان کمک کنند. این فروشگاه هم با محوریت تجربه محور بودن برای مشتری افتتاح می‌شود. قصد داریم

فاصله فضای آنلاین و آفلاین را کم کنیم؛ این موضوع در دنیا هم در حال رخ دادن است و به تدریج یک تجربه ترکیبی از این فضای مجازی و حقیقی برای مردم دنیا ایجاد خواهد شد.»

به گفته طباطبایی این فروشگاه سه فضای تجربه محور دارد. او ضمن اعلام اینکه تمرکز فروشگاه فعلی بر فروش کالای الکترونیک است این فضاهای تجربه‌محور‌ را معرفی کرد و گفت: «یکی از این فضاها زون موبایل است که کاربر در آن می‌تواند انواع موبایل را تست کند و‌‌ با سایر دستگاه‌ها مقایسه کند. از انسو یک زون صدا داریم که کالای الکترونیکی مرتبط با صدا مانند اسپیکر و هدفون و...‌را در برمی‌گیرد. کاربر می‌تواند صدا و قدرت این محصولات را در یک فضای استاندارد تست کند. زون سوم نیز کالا هایی است که به بازی‌های الکترونیک مربوط شده و می‌توان کنسول‌های بازی و اکسسوری‌ها را در آنجا تجربه کرد.»

در ادامه «سعید محمدی» از بنیانگذاران دیجی‌ کالا به لزوم نزدیک‌سازی فضای آفلاین و آنلاین اشاره کرد و گفت: «همانطور که می‌دانید مدتهاست که دنیای آنلاین و آفلاین و یا در واقع تکنولوژی و زندگی واقعی در هم آمیخته شده و مرزها باریک‌تر شده است. از مدت‌ها قبل با بررسی بنچ‌مارک‌های جهانی و یا از طریق صحبت های که از کاربران می‌شنیدیم لزوم تأسیس یک فروشگاه فیزیکی را حس می‌کردیم؛ فروشگاهی که تجربه محور باشد. به‌دنبال این بودیم کارکردهایی که در فضای فیزیکی برای کاربر یک ارزش است را به‌نوعی به سبد محصولات خود اضافه کنیم. باید بگویم علی‌رغم اینکه در فضای دیجیتال ویژگی‌هایی مثل امکان بررسی ‌‌و انتخاب از میان میلیون‌ها کالا و مقایسه وجود دارد ما به یک فضای تجربه نیز نیاز داشتیم. قصد داریم با این کار تجربه های بهتری را برای کاربران رقم بزنیم.»

سعید محمدی در ادامه افزود: « این اولین قدم ماست و حتما در این مسیر چیزهای زیادی خواهیم آموخت. ممکن است آزمون و خطا کنیم و روش گ‌ها و شیوه‌های متنوعی را امتحان کنیم ولی در نهایت مطمئنم در این مسیر تجربه کاربری بهتری را برای مشتریان خلق خواهیم کرد.»

«حمید محمدی» دیگر بنیانگذار دیجی‌ کالا نیز در ادامه این مراسم به جهانی بودن ورود کسب‌وکارهای آنلاین به فضای آفلاین اشاره کرد و گفت: «از سال‌ها پیش مدل های در دنیا وجود دارد که افراد آنلاین خرید می‌کنند ولی در نهایت سفارش خود را خودشان در فضای فیزیکی دریافت می‌کنند. مواردی مثل پودو و لاکرهای هوشمند در دیجی‌ کالا شبیه به این موقعیت است اما می‌خواستیم یک قدم جلوتر برویم و این تجربه‌ها را بیشتر قابل لمس کنیم.»

حمید محمدی تأکید کرد: «فیجیتالیزیشن یعنی داشتن تجربه‌های آفلاین در کنار تجربه آنلاین و گره زدن آنها به یکدیگر. سعی داریم در ادامه بعد از دریافت بازخوردها از مشتریان که احتمالا هزاران مورد خواهد بود، قدم.های بعدی را در راستای همین نظرات برداریم. به‌عنوان مثال شاید با نگاهی به نظرات مردمی، مراکز فروش فیزیکی بعدی را در دسته‌بندی‌های دیگر راه اندازی کنیم.»

نقش اکوسیستم استارتاپی پر رنگ‌تر می‌شود؟

اگر بخواهیم به صورت تکمیلی و با دیدی فراتر از اکوسیستم استارتاپی به این موضوع نگاه کنیم باید در نظر داشته باشیم که نقشِ اقتصاد دیجیتال همچنان در حالِ پر رنگ‌تر شدن است؛ درخواست برای سهم بیشتر در اقتصاد کشور و داشتن نقشی موثر مستلزم مراحل و مواردی است که می‌تواند این حضور را به شکل بالغانه‌‌ای رقم زند.

این انتظار وجود دارد که شرکت‌های استارتاپی به عنوان شاخص‌ها و بازیگران مهم زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور هرچه زودتر و در جهت شفافیت بیشتر موارد و اقدامات لازم را برای ورود به بورس انجام دهند.

حضور شرکت‌های بزرگ در بورس باعث می‌شود صورت‌های مالی آن‌ها در دسترس افراد قرار گرفته و ابهاماتی نیز در این خصوص وجود نداشته باشد.

البته تسهیل کردن روند حضور غول‌های استارتاپی در بورس نیز از وظایفِ سازمان بورس نیز به حساب می‌آید تا رغبت بیشتری برای این حضور وجود داشته باشد.

خطر انحصار وجود دارد؟

بسیاری از بازیگران سنتی بازارها همواره این نگرانی را مطرح می‌کنند که حضور چنین بازیگران جدید و قدرتمندی باعث ایجاد انحصار و در نهایت حذف و تضعیف رقبای کوچک‌تر شود؛ اما باید در نظر داشت که بخشی از این نگرانی مربوط به عدم تطبیق بازیگران سنتی با تکنولوژی‌های جدید است یعنی سرعت پیشرفت‌ آنها یا هماهنگی آنها با فناوری‌های جدید کافی نیست. این عدم تطابق باعث می‌شود که مخاطبان کم کم به سمت بازیگران هماهنگ با تکنولوژی جذب شوند. اما آنجا که این تکنولوژی و بزرگی منجر به حذف غیرمنطقی و غیر ارگانیک رقبای کوچکتر و سنتی شود زنگ خطر به صدا در می‌آید و ایجاد نگرانی می‌کند.

موضوع تاسیس فروشگاه فیزیکی دیجی‌ کالا

فروشگاه فیزیکی دیجی‌کالا با تمرکز بر محصولات تکنولوژی محور نظیر گوشی موبایل، ساعت هوشمند و غیره اقدام به فروش دیگر گروه‌های کالایی نمی‌کند؛ بنابراین می‌بایست فقط روی همین دسته متمرکز شد؛ یکی از ویژگی‌ها در افتتاح روز گذشته فروشگاه فیزیکی دیجی‌کالا حضور بازیگران سنتی در این مراسم بود.
درحال حاضر همکاری و همراهی گسترده بین دیجی‌کالا و بازیگران سنتی وجود دارد و لذا این حضور جدید نگرانی بر حذف رقبای سنتی ایجاد نمی‌کند؛ چنانکه در زمینه فروش آنلاین دیجی‌کالا هم همانطور که به صورت روشن قابل مشاهده است بسیاری از تامین کنندگان این مجموعه، فروشندگان و بازیگران خرد و سنتی بازار هستند. از این رو بحث رقابت ناسالم و غیر حرفه‌ای در خصوص تاسیس فروشگاه فیزیکی دیجی‌کالا وجود ندارد.

اما باید در نظر داشت که حضور شرکت‌هایی مانند دیجی‌کالا در بورس می‌تواند به شفافیت بیشتر و رفع ابهامات کمک شایسته‌ای کرده و میزان پذیرش افکار عمومی را برای تحولات بعدی ارتقا می‌دهد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کشف نخستین داروی رشد مجدد دندان