طرح تعطیلی شنبه‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود؟


طرح تعطیلی شنبه‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود؟

احسان ارکانی گفت: اگر شورای نگهبان تایید کند، مصوبه رسمی شده و برای اجرا ابلاغ می‌شود. اگر تایید نشود، تعیین تکلیف به عهده مجلس بعدی است که یا مصوبه را تغییر داده و روز پنجشنبه را به عنوان روز دوم تعطیل انتخاب کند یا با پافشاری بر مصوبه فعلی، موضوع به مجمع تشخیص ارسال شود.​

به گزارش تجارت‌نیوز، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

در برابر 76 روز تعطیلات سالانه ایرانیان، چین 122 روز، ژاپن 127روز، آلمان 121 روز و کشورهای اروپایی به‌ طور میانگین 124 روز، ضمن اینکه آمریکا و بسیاری از کشورهای آمریکای شمالی هم 124 روز تعطیلی دارند. بنابراین ایران جزو کشورهایی قرار دارد که کمترین میزان تعطیلات را در طول سال دارد. بنابراین اصل ایده اضافه کردن یک روز به تعطیلی روزهای جمعه، منطقی و عقلانی است.

افراد و جریاناتی که تلاش می‌کنند روز پنجشنبه را تعطیل کنند چون اصطلاحا جنبه اعتقادی و ایدئولوژیک آن برجسته شود باید به این پرسش، پاسخ بدهند که وقتی تا همین امروز هم پنجشنبه‌های کشور تعطیل نبوده، چه تفاوتی می‌کند کدام روز تعطیل باشد؟ اصرار بر این نکته که پنجشنبه‌ها نباید روز کاری باشد، با شرایط فعلی کشور همخوان نیست. اگر تعطیلی روز پنجشنبه از منظر دینی معنای خاصی دارد چرا تا به امروز برای آن اقدامی صورت نگرفته و حتی بحثی درباره ضرورت آن مطرح نشده است. طرفداران تعطیلی پنجشنبه هرگز به این ابهام پاسخ ندادند.بر اساس اعلام محسن پیرهادی، دفاتر آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، نوری همدانی به صورت شفاهی و تلفنی و از دفتر آیت‌الله عظما علوی گرگانی به صورت کتبی در خصوص تشبه تعطیلی شنبه با یهودیت استفتا گرفته شد. این استفتاها در متن ارائه شده ایشان به عنوان موافق وجود داشت. ضمن اینکه اگر اشتباه نکنم نام آیت‌الله جوادی آملی هم در لیست ایشان وجود داشت.

اگر شورای نگهبان تایید کند، مصوبه رسمی شده و برای اجرا ابلاغ می‌شود. اگر تایید نشود، تعیین تکلیف به عهده مجلس بعدی است که یا مصوبه را تغییر داده و روز پنجشنبه را به عنوان روز دوم تعطیل انتخاب کند یا با پافشاری بر مصوبه فعلی، موضوع به مجمع تشخیص ارسال شود، در پایان مجمع نظر نهایی را اعلام می‌کند.

برخی افراد در ایران اما چون از منظر بهره‌کشی به نیروی کار می‌نگرند که فقط باید بدود و تلاش کند و حرف بشنود، بدشان نمی‌آید نیروی کار ایرانی حتی روزهای جمعه هم سرکار باشد و از نیروی کار بهره‌کشی کنند.

منبع : اعتماد
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پرسپولیس برای پروفایل | 110 عکس نوشته زیبا برای هواداران پرسپولیسی