سیل در دولت داماد بلای طبیعی و دلگرم‌کننده و در دوره روحانی نکبت! | ماجرای یک دیوار در مشهد؟


سیل در دولت داماد بلای طبیعی و دلگرم‌کننده و در دوره روحانی نکبت! | ماجرای یک  دیوار  در مشهد؟

علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی که در ۹ فروردین سال ۹۸ خسارت‌های سیل در دولت روحانی را  نتیجه "مدیریت فرصت‌طلبانه، ایجاد نکبت و نغمت برای مردم" خوانده بود این بار و در دوره ریاست جمهوری دامادش ضمن ابراز رضایت از مدیریت در سیل اخیر گفت: شماری در سیل اخیر از دست رفتند، اما توجه داشته باشید که وقوع این سیل یک بلای طبیعی بود که متولیان امر را غافلگیر کرد و نباید از موضوعات دلگرم‌کننده در بحران اخیر غافل شد!

بر اساس آخرین گزارش ها، تعداد تلفات سیل اخیر در مشهد حداقل به ۷ نفر و در کل خراسان به ۱۲ نفر رسیده است، غافلگیری مسئولین استان و کمبود خدمات‌رسانی، سیلی از انتقاد‌ها را در پی داشت. در پی تماس آفتاب‌نیوز با آقایان اخباری، صیقلیان و علیشاهی، سخنگویان دانشگاه علوم پزشکی، معاونت درمان و اورژانس مشهد هیچکدام حاضر به پاسخگویی در مورد میزان تلفات و زخمی‌ها نشدند و هرکدام با دستپاچگی و ذکر دلائل عجیب، خبرنگار این رسانه را به دیگر نهاد‌ها پاسکاری کردند.

با وجود آنکه در پی افزایش انتقادها، استانداری خراسان مسئول ستاد مدیریت بحران را از سمت خود عزل کرد، اما به نظر می‌رسد، انتقاد‌های مردم متوجه برخی سازمان‌ها و مسئولین ارشد‌تر است.

علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در پاسخ به این انتقادات گفت: اینکه بگویند یک دیواری آنجا بوده و باعث خسارت شده منطق نابجایی است.

مرتضی یگانه، مدیرمسئول سایت اصولگرای پرسون در مشهد نیز در گفتگو با آفتاب‌نیوز: ضمن رد انتقادات بخشی از مردم به دیوار مذکور گفت: اگر آستان قدس رضوی آن دیوار را نمی‌ساخت، ممکن بود این مسیل به محل تجمع معتادان بدل شود. وی همچنین از ارائه چلوکباب به سیل‌زدگان توسط آستان قدس رضوی تشکر کرد.

این دیوار عجیب!

به گفته کارشناسان، بر اساس فیلم‌های منتشر شده از سیل، دیوار بلند احداث شده توسط آستان قدس رضوی مانع تخلیه روان‌آب‌ها به داخل مسیل شده و برخی صاحب‌نظران این مسئله را در تشدید خسارات سیل موثر می‌دانند. شاخه اقتصادی آستان قدس رضوی تا کنون نسبت به این انتقادات واکنشی نشان نداده است.

سیل در دولت داماد دلگرم‌کننده و در دوره روحانی نکبت است!

علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی که در ۹ فروردین سال ۹۸ خسارت‌های سیل در دولت روحانی را نتیجه "مدیریت فرصت‌طلبانه، ایجاد نکبت و نغمت برای مردم" خوانده بود این بار و در دوره ریاست جمهوری دامادش ضمن ابراز رضایت از مدیریت در سیل اخیر گفت: شماری در سیل اخیر از دست رفتند، اما توجه داشته باشید که وقوع این سیل یک بلای طبیعی بود که متولیان امر را غافلگیر کرد و نباید از موضوعات دلگرم‌کننده در بحران اخیر غافل شد!

دیوار کشی نهاد‌های انقلابی و ساخت و ساز غیر مجاز عوامل قدرتمند

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، روان‌آب‌ها پیشتر از طریق یک مسیل طبیعی در مشهد تخلیه می‌شد، مقایسه این تصاویر با عکس‌های جدید نشان می‌دهد که ساخت و ساز‌های غیرمجاز گسترده‌ای در خط القعر این مسیل طبیعی انجام گرفته است.

یکی از مسئولین صنفی اتحادیه املاک خراسان که نخواست نامش فاش شود در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: «بخش عمده‌ای از تصرف غیرقانونی مسیل مشهد توسط برخی بنیاد‌های انقلابی و خصولتی صورت گرفته است، این‌ها کار افراد عادی نیست، برخی دوستان متصل که نفوذ و قدرت دارند و توانسته‌اند به راحتی مجوز بگیرند، هم ساخت و ساز کرده‌اند هم اطراف مسیل دیوارکشی نموده‌اند، این دیوارکشی اگر با قصد تصرف زمین مسیل صورت نگرفته، آقایان بفرمایند پس با چه نیتی بوده؟ چرا یک سازمان باید بیاید بیخود و بی‌جهت دور یک مسیل طبیعی را دیوار بکشد.»

مقایسه سیل دبی و مشهد

با وجود آنکه سیل دبی در ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه توصیف شده بود، برخی چهره‌های ارزشی به تمسخر مدیریت دولت امارات پرداختند، مجری شبکه دو صداوسیما با صدای سرشار از شعف و شادی با حالت تمسخر در اینباره گفت: «سیل داخل خونه‌ها، فرودگاه، همه جا آمده اصلاً یک وضعیتی!».

این در حالی است که سیل شهر دبی پس از ۲۵۴ میلیمتر بارندگی و سیل مشهد تنها پس از ۳۷ میلیمتر بارندگی ایجاد شد. سیل و بارندگی دبی ۴۸ ساعت طول کشید و بارندگی مشهد به گفته فرماندار این شهر تنها ۲۵ دقیقه دوام داشت. کشته‌های سیل دبی ۴ نفر بود و تلفات سیل مشهد حداقل ۷ نفر ذکر شده است.

گفتنی است شیخ محمد بن راشد آل مکتوم امیر دبی دستور داد تا خسارت آسیب‌دیدگان به صورت ۱۰۰ درصدی جبران شود و کسب و کار‌های که در طول مدت سیل ناچاراً تعطیل شده‌اند غرامت دریافت کنند.

امدادگران به دست

کاربران شبکه‌های اجتماعی به تصویر چند نفر بیل به دست پس از سیل مشهد واکنشی به شدت منفی نشان دادند و آن را به عنوان نمونه‌ای از اقدمات نمایشی غیرسودمند و با هدف صرفاً تبلیغاتی و پروپاگاندا وصف کردند.

به ویژه که کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیل نیازمند ورود نیرو‌های آموزش‌دیده حرفه‌ای مانند هلال احمر است و سازمان‌های متولی نیز در این زمینه عملکرد پر انتقادی از خود بر جای گذاشتند.

برخی نهاد‌ها نیز موکب‌های همراه با آهنگ‌های مذهبی برپا کردند و مقدار محدودی غذا و نوشیدنی چای در این موکب‌ها سرو شد. علی صلاحی فرماندار کلات نادری، تنها خسارات وارد شده به این منطقه را قریب ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد. هنوز معلوم نیست که میزان خسارت سیل در کل مشهد و خراسان رضوی به چه رقمی خواهد رسید.

ورود دادستانی برای شناسایی مقصران سیل

یحیی قائنی‌پور رئیس مرکز هواشناسی مشهد در این‌باره گفت: بارش‌های شدید از چند روز قبل پیش‌بینی شده بود و این هشدار روی پرتال سازمان هواشناسی در اختیار کلیه مسئولین سازمان مدیریت بحران و استانداری قرار گرفته بود.

این مسئله خشم و اعتراض مشهدنشینان را در پی داشت، به ویژه که به گفته شهروندان ساکن این شهر، علی‌رغم وجود چنین هشدار‌هایی کارشناسی، مسئولین استانداری و شهری عملکرد بسیار ضعیفی در پیشگری از تشدید خسارت سیل به نمایش گذاشتند.

دادستان مرکز خراسان رضوی در این زمینه اعلام کرد که شناسایی مقصران احتمالی این حادثه بر اساس کار کارشناسی، فیلم‌های موجود و بازدید میدانی در دستور کار قرار گرفته است. به گفته این نهاد، با کلیه مقصران اعم از نهاد‌های عمومی و غیرعمومی و اشخاص حقیقی و حقوقی بدون اغماض و تبعیض برخورد خواهد شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل پرسپولیسی واسه طرفداران پیروزی