ارکستر نوای آفتاب به صورت بی کلام و در بستر اجرای موسیقی فیلم  به روی استیج می‌رود


دیباچه- دینا محمدی: فیروز ویسانلو، نوازنده گیتار که از آبان ۱۴۰۲ به عنوان مایستر گروه پاپ و تنظیم کننده به اعضا ارکستر نوای آفتاب اضافه شده است میگوید: برخلاف فضای غالب موسیقی ایران، این بار بستر موسیقی بی کلام و موسیقی فیلم را برای...

دیباچه- دینا محمدی: فیروز ویسانلو، نوازنده گیتار که از آبان ۱۴۰۲ به عنوان مایستر گروه پاپ و تنظیم کننده به اعضا ارکستر نوای آفتاب اضافه شده است میگوید: برخلاف فضای غالب موسیقی ایران، این بار بستر موسیقی بی کلام و موسیقی فیلم را برای اجرا استفاده‌ کردیم و از این طریق فضای موسیقایی متفاوتی را برای مخاطبان ایجاد خواهیم کرد.

فیروز ویسانلو، نوازنده برجسته گیتار در گفتگو با دیباچه پیرامون این سوال که در تنظیم قطعات اجرای خرداد ماه ارکستر " نوای آفتاب " رعایت چه مواردی برای شما مهم بوده گفت: در تنظیم قطعات اجرای خرداد ماه، قطعا از سازهای کلاسیک نیز در ارکستر بهره خواهیم برد؛ ولی تفاوت بزرگی که در این ارکستر نسبت به ارکستر قبلی وجود دارد آن است که ما توانستیم در این سری قطعات موسیقی فیلم خارجی ، سازهای ایرانی را با رعایت نقش هایشان در تنظیم در بستر ارکستر قرار دهیم و امیدوارم با این وجود اجرای خوبی را در پیش داشته باشیم.

ارکستر

وی در خصوص اینکه چرا اقبال عمومی جامعه نسبت به‌ موسیقی بی‌کلام کمتر شده، بیان کرد: بستر جامعه نسبت به موسیقی بی‌کلام تا حدودی برمی گردد به این موضوع که امروزه سهم زیادی از فضای موسیقایی رایج در کشور سهم موسیقی های خواننده محور شده و نقد همین امر یکی از اهداف ما در ارکستر است؛ به عبارتی در ارکستر " نوای آفتاب " سعی خواهیم کرد از خواننده محور بودن فضای موسیقی فاصله بگیریم، البته نا گفته نماند ما در ارکسترمان با خوانندگان زیادی همکاری داشتیم ولی در این سری بر روی موسیقی هایی متمرکز خواهیم شد که خواننده محور نباشد.

وی در ادامه گفت: ما در این کنسرت بیشتر از موسیقی های فیلم استفاده خواهیم کرد که اغلب بی کلام هستند و قاعدتا در اینجا خواننده نمی تواند نقشی داشته باشد.در کل کنسرت های بی کلام مخاطب خود را دارد، چون اینگونه موسیقی ها نیازمند نوعی آگاهی هستند که برخی مردم بدلیل بهره مندی از این آگاهی ها نسبت به موسیقی بی کلام از برگزاری اینگونه کنسرت ها استقبال کرده و از حضور در آن لذت خواهند برد.

ویسانلو اظهار داشت: سازی که در ارکستر می نوازم، گیتار کلاسیک، معروف به گیتار نایلون است که در واقع این نوع ساز در موسیقی ارکسترال جایگاهی ندارد؛ به عبارتی بعضا این اتفاق افتاده که گیتار نایلون با موسیقی ارکسترال ترکیب شده و با یکدیگر قطعاتی به نام کنسرتو را تولید میشود که این کنسرتو ها گیتار سبک سولیست ارکستر را ایجاد می‌کند که این موسیقی در خدمت ساز گیتار قرار می‌گیرد، بنابراین گیتار به تنهایی خودش در موسیقی ارکسترال جایگاهی ندارد و نیز طرز استفاده گیتار در فضای موسیقایی ایران آنگونه است که نوازندگان گیتار نایلونی در استودیو برای موسیقی هایی که ساخته می‌شود، نوازندگی می‌کنند؛ البته ممکن است در استیج هم با خوانندگان همکاری داشته باشند و نوازندگی کنند.

ارکستر

گیتار کلاسیک ،دارای جایگاهی منحصر به فرد است که به تنهایی از آن نام برده می‌شود و معمولا نوازندگان گیتار کلاسیک به شکل تنها و سولو مینوازند ولی اگر این ساز را در ترکیب ارکسترال قرار دهند این ساز در واقع از ماهیت و جایگاه اصلی خود خارج می شود.بنده معتقدم برخی از مدرسینی که مشغول به تدریس ساز گیتار کلاسیک هستند، آگاهی تخصصی از این ساز را ندارند؛ در واقع بنده خواهشم آن است که مدرسین سطح اطلاعات خود را بالا ببرند و سپس پا به مسیر آموزش علاقه مندان به این نوع ساز بگذارند.

این نوازنده گیتار اضافه کرد: البته بزرگ ترین توصیه من این است که‌ هر گونه آموزشی اعم از پاپ، کلاسیک یا فلامینگو حتما باید از روی نُت و با شرایط علمی و نیز بهره گیری از کتب مناسب انجام شود، چرا که هر کدام از این سبک ها در مقطع اولیه خود، کتاب هایی برای فراگیری دارند که برخی از آنها نیز ترجمه شده و مدرسین حتما باید این را جزو وظایف کاری خود قرار دهند که از روش های درستی برای آموزش این ساز بهره بگیرند و در کنار آن با آموزش موسیقی های پاپ بپردازند در واقع آموزش ساز در قالب نت میتواند شکل درست تری داشته باشد.

وی یاد آور شد: بنده از سازندگان گیتار که در داخل شروع به ساخت گیتار کردند و تجربه خوبی در این زمینه دارند خواهش میکنم که گیتار هایی تولید کنند که از لحاظ قیمت برای هنرجوها مقرون به صرفه باشد چراکه یکی از دغدغه والدین هنرجو ها که برای آموزش به کلاس موسیقی می‌آیند، آن است که قیمت سازهای آموزشی تقریبا بالاست و همین موضوع متاسفانه اتفاقات خوبی را رقم نمی‌زند،البته گاهی این اتفاق افتاده که با توجه به هزینه هایی که هنرجوها برای خرید یک ساز پرداخت می کنند، در این میان بی انصافی هایی صورت می‌گیرد و نسبت به پولی که پرداخت می کنند ساز خوبی به آنها داده نمی شود که این مورد نیز جای بررسی دارد.

فیروز ویسانلو، در پایان گفت:به عنوان یک مدرس پیشنهاد میکنم اداره ارشاد از مدرسین ساز دعوت کنند و از آنها امتحان بگیرند و سطح آگاهی و علمی نوازندگی آنها را مورد بررسی قرار دهند که آیا آنها در جایگاهی هستند که فرزندان این مرزو بوم را برای تدریس به آنها سپرد یا خیر.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حکایت عجیب گازکشی در تهران؛ چرا نازی‌آباد را به کاخ سعدآباد ترجیح دادند؟