ارزش معاملات بازار، کمتر از قیمت یک ملک در شمال شهر تهران


ارزش معاملات بازار، کمتر از قیمت یک ملک در شمال شهر تهران

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: زمانی که سیاست بر بالا بردن نرخ بهره و فشار بر بازار برای تأمین مالی است و درعمل برای خرید اوراق میزان تعیین می‌شود و بازار باید یک هزار و ۳۰۰ همت تأمین مالی کند، به دلیل عدم وجود سرمایه در بازار این رقم از فروش سهام تأمین می‌شود و حقوقی‌ها به فروش روی می‌آورند و نتیجه این سیاست، وضعیت موجود در بازار سرمایه خواهد شد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه درخصوص عملکرد بازار در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: با وجود مثبت بودن شاخص در شروع معاملات بازار، با نزدیک‌تر شدن به پایان بازار، عرضه‌ها بیشتر شد و سهم‌ها به بازه‌های صفر تابلو و حتی منفی برگشتند.



مثبت تقلبی بازار امروز

وی افزود: امروز شاهد یک مثبت تقلبی (فیک) بودیم و ارزش معاملات نیز در سطح بسیار پایین قرار داشت؛ همچنین رقم ارزش معاملات خرد امروز، ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که بیانگر شرایط نامساعد بازار است.

حق‌شناس اشاره کرد: اگرچه ریزش بازار تا حدودی متوقف شد، اما عرضه‌ها زیاد بود و سهم‌ها به محض نزدیک شدن به بازه مثبت، عرضه می‌شدند.

وی با بیان اینکه بازار در شرایط مناسبی قرار ندارد و نمی‌توان به اندک تغییر مثبت شاخص امیدوار بود، گفت: ارزش معاملات برای بازاری که تمام صنایع کشور در آن معامله می‌شوند در حد فاجعه است و حتی به قیمت یک ملک در شمال شهر تهران نیز نمی‌رسد.


سیاست‌های پولی، بازار را به مرز نابودی خواهد برد

حق‌شناس عامل شرایط نامناسب بازار را سیاست‌های پولی بانک مرکزی دانست که کشور را به مرز نابودی رسانده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ‌های تأمین مالی که برای تولیدکنندگان ارائه می‌شود قابل تأیید نیست، ادامه داد: فشار دولت برای عرضه و خریداری اوراق خود، بر بازار وجود دارد و این مسئله شرکت‌های حقوقی را فروشنده می‌سازد چراکه به صورت دستوری مجبور به برداشت این اوراق هستند و از طرفی سود آن نیز برای صندوق‌ها جذاب است؛ نرخ‌ها برای اخزا به بالای ۳۰ درصد رسیده است و این عوامل بازار را تحت فشار قرار داده و از رشد آن جلوگیری خواهد کرد.

حق‌شناس بیان کرد: زمانی که سیاست بر بالا بردن نرخ بهره و فشار بر بازار برای تأمین مالی است و درعمل برای خرید اوراق میزان تعیین می‌شود و بازار باید یک هزار و ۳۰۰ همت تأمین مالی کند، به دلیل عدم وجود سرمایه در بازار این رقم از فروش سهام تأمین می‌شود و حقوقی‌ها به فروش روی می‌آورند و نتیجه این سیاست، وضعیت موجود در بازار سرمایه خواهد شد.

ارزش معامالت بازار، کمتر از قیمت یک ملک در شمال شهر تهران

سیاست انقباضی دولت بر کلیه بازار‌ها

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: دولت بر کلیه بازار‌ها سیاست انتقباضی حاکم کرده و درحال افزایش نرخ بهره است؛ برخی به اجرای این شیوه نادرست اعتقاد دارند که نتیجه آن در سال‌های آینده مشخص خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در پی افزایش نرخ بهره، بازار سرمایه دچار افت خواهد شد، بیان کرد: سیاست دولت کاملا مشخص است؛ از طرفی نرخ بهره را بالا برده و از سوی دیگر نیز تصمیم دارد از بازار تأمین مالی کند، بنابراین بازار از دو جهت تحت فشار قرار دارد.


ورود تورم به کشور از طرف تولید‌کننده

حق‌شناس با بیان اینکه بازار سرمایه درجهت تأمین مالی برای دولت در بحث اوراق ۱۳۰۰ همت ظرفیت ندارد، افزود: نرخ تأمین مالی در تأمین سرمایه جمعی به ۵۰ درصد نزدیک شده است. مقدار سود تولیدکننده جهت پرداخت ۴۵ درصد نرخ بهره برای تأمین مالی برای سرمایه در گردش آن، سنجیده نشده است؛ این موضوع برای اقتصاد کشور فاجعه است و عامل ورود تورم به کشور از طرف تولید‌کننده در ماه‌های آتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در چنین وضعیتی، جواب ناترازی بانک‌ها در سال‌های آینده، ناترازی صندوق‌ها و آسیبی که به بخش تولید وارد می‌شود را چه کسی خواهد داد؟ نمی‌توان به صرف کنترل تورم اقتصاد کشور را به مرز نابودی برد!



هرچقدر هم که آقای رئیسی برای توجه به وضعیت دستور بدهد، دغدغه سهامداران باقی خواهد بود!

کارشناس بازار سرمایه درخصوص نزدیک شدن بازار به فصل مجامع، افزود: واکنشی از سمت بازار درباره این موضوع وجود ندارد؛ زمانی که نرخ بهره به ۴۰ درصد نزدیک شده است، برای ورود به مجمع سهمی به دلیل D P S خریداری نخواهد شد.

حق شناس خاطرنشان کرد: با وجود دستور آقای رئیسی برای توجه به دغدغه سهامداران، زمانی که نرخ سود بدون ریسک به مرز ۴۰ درصد رسیده است، P/E بازار به ۲ و سه دهم نزدیک خواهد شد.

اشتراک گذاری :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟