تحرکات ضد چینی آمریکا در توکیو/ واشنگتن برای چین جاسوس گذاشت؟


اقتصادنیوز: دولت آمریکا یک مقام مسوول را با هدف نظارت بر اقدامات دولتی و...
اقتصادنیوز: دولت آمریکا یک مقام مسوول را با هدف نظارت بر اقدامات دولتی و تجاری چین در شهر توکیو پایتخت ژاپن مستقر می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، منابع وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کردند دولت جو بایدن ، یک مقام مسوول را با هدف نظارت بر فعالیت های دولتی و تجاری چین در ماه جولای به سفارت آمریکا در توکیو اعزام خواهد کرد.

به گفته این منابع، اعزام ناظر تخصصی چین به توکیو، بخشی از تلاش های دولت بایدن برای تقویت روند جمع آوری اطلاعات از دومین اقتصاد جهان است.

این وزارتخانه در حال حاضر حدود ۲۰ مقام مشابه را به عنوان «مسوول نظارت بر چین» به سفارتخانه های ایالات متحده در سایر پایتخت ها از جمله بانکوک تایلند، بروکسل بلژیک، رم ایتالیا و سیدنی استرالیا اضافه کرده است. این منابع گفتند پست توکیو اولین جایگاه در نوع خود در شرق آسیا محسوب می‌شود.

دیپلمات‌هایی که این وظایف تخصصی را انجام می‌دهند، به عنوان افسران منطقه‌ای چین شناخته می‌شوند، دسته‌ای که در دولت قبلی آمریکا در دوره دونالد ترامپ راه‌اندازی شد. این افسران وظیفه جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به حضور چین به منطقه یا کشوری را دارند که در آن مستقر هستند.

به گفته این منابع، مقام اعزامی به توکیو علاوه بر نظارت بر اقدامات چین، مسوولیت ترویج ایجاد زنجیره تامین برای نیمه هادی ها و سایر کالاهای حیاتی که به چین متکی نیستند نیز خواهد بود.

دولت بایدن در حالی که به دنبال تثبیت روابط با چین است، همچنان این قدرت آسیایی را تنها رقیب خود می داند. آمریکایی‌ها می‌گویند چین قصد تغییر نظم بین المللی را دارد و قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری لازم برای انجام این تغییر را هم داراست.

به دلیل اینکه واشنگتن و اکثریت دو حزبی سنای آمریکا پکن را جدی ترین تهدید ژئوپلیتیکی برای این کشور می دانند، سازمان سیا یک واحد ویژه را با تمرکز بر چین در اکتبر ۲۰۲۱ تأسیس کرد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته