چراغ سبز آمریکایی به سعودی‌ها/ پایان تلاطم در دریای سرخ؟


چراغ سبز آمریکایی به سعودی‌ها/ پایان تلاطم در دریای سرخ؟

اقتصادنیوز: نقشه راه پیشنهادی سازمان ملل متحد برای صلح یمن در اوایل دسامبر مورد توافق قرار گرفت، اما با تشدید حملات حوثی‌ها در دریای سرخ به عنوان اقدامی در همبستگی با فلسطین، پیشرفت بلافاصله متوقف شد.

به گزارش اقتصادنیوز، عزم ایالات متحده برای درگیر نگه داشتن عربستان سعودی در روند مذاکرات با اسرائیل، واشنگتن را بر آن داشته تا به ریاض چراغ سبز غیررسمی نشان دهد تا تلاش کند توافق صلح با حوثی‌ها در یمن، که از ماه نوامبر سال حملاتی را در دریای سرخ ترتیب دیده‌اند، را احیا کند.

به نوشته گاردین، نقشه راه پیشنهادی سازمان ملل متحد برای صلح یمن در اوایل دسامبر مورد توافق قرار گرفت، اما با تشدید حملات حوثی‌ها در دریای سرخ به عنوان اقدامی در همبستگی با فلسطین، پیشرفت بلافاصله متوقف شد.

این کمپین که یک هفته پیش توسط رهبری حوثی‌ها بالغ بر 112 حمله به کشتی‌ها برآورد شد، منجر به کاهش چشمگیر تجارت دریایی از طریق دریای سرخ و افزایش هزینه‌های بیمه شده است.

ایالات متحده و بریتانیا در تلاش برای تخریب سایت‌های موشکی متحرک حوثی‌ها بوده‌اند، اما هفته گذشته حوثی‌ها اعلام کردند که قصد دارند دامنه حملات را گسترش دهند و حجم ترافیک نسبتاً پایین است و 40 تا 50 درصد از موارد مشابه در مدت مشابه سال گذشته است.

بر اساس این گزاش اکنون به نظر می‌رسد که عربستان سعودی با حمایت هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، می‌خواهد نقشه راه را ادامه دهد، هرچند که این کار می‌تواند منجر به تحویل مبالغ هنگفتی به حوثی‌ها شود که در نهایت به آنها یک مکان دائمی در یک دولت پیشنهادی وحدت ملی نیز خواهد داد.

گروندبرگ در جلسه‌ای در روز دوشنبه به دولت به رسمیت شناخته شده سازمان ملل در عدن که مخالف حوثی‌ها بود گفت که مذاکرات صلح باید ادامه یابد. او افزود که به حوثی‌ها گفته است که در صورت ادامه حملات دریای سرخ این توافقنامه نمی‌تواند امضا شود. گراندبرگ بعداً به شورای امنیت سازمان ملل گفت که «با وجود مناقشه، راه حل مسالمت‌آمیز و عادلانه همچنان ممکن است.»

PFoeIUUOP5ky

رهبران دولت مستقر در عدن روز سه‌شنبه زنگ خطر را به صدا درآوردند و گفتند که هر توافقی باید «بازنگری» شود تا برای آنها قابل قبول باشد.

عمرو البیض، یکی از مقامات ارشد شورای انتقالی جنوب، که بخش مهمی از دولت مستقر در عدن است، در یک جلسه توجیهی، دو پیش شرط اصلی را برای اجرای نقشه راه تعیین کرد. او خواستار شفافیت بیشتر در مورد این برنامه، همراه با آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل در داخل یمن و پایان دادن به حملات حوثی‌ها به کشتیرانی جهانی شد.

او ادعا کرد: «هیچ پاداشی برای تروریسم وجود ندارد. ما نمی‌توانیم مذاکرات را همانطور که شش ماه پیش طراحی شده بود پیش ببریم. اوضاع تغییر کرده است. ما به تضمین‌های خارجی در مورد آتش‌بس، از طریق یک مأموریت نظارتی سازمان ملل، نیاز داریم و باید شفافیت در مورد اعطای هرگونه پول به حوثی‌ها وجود داشته باشد. ما نباید بخواهیم به حوثی‌ها با دادن پیش پرداخت‌های انبوه قدرت دهیم.»

برنامه سازمان ملل تا حد زیادی منعکس کننده مذاکرات صلح دوجانبه خصوصی قبلی بین سعودی‌ها و حوثی‌ها بود، از جمله پرداخت‌های انبوه به حوثی‌ها برای جبران حقوق‌های عمومی پرداخت نشده و افزایش منابع ارائه شده به شمال یمن، اما این توافق هرگز به دولت مورد حمایت سازمان ملل دز یمن ارائه نشده است.

حوثی‌ها

به نظر می‌رسد حوثی‌ها اکنون خواهان امضای این توافق هستند، چه با سازمان ملل و چه به صورت دوجانبه با سعودی‌ها.

به نظر می‌رسد سعودی‌ها با احساس بن‌بست نظامی بین نیروی دریایی آمریکا و حوثی‌ها، برای پایان دادن به تعامل خود در یمن بی‌صبر هستند، حتی اگر این کار دولت عدن تحت حمایت عربستان سعودی را تبدیل به بازنده‌ای در این روند کند.

به نظر می‌رسد که ایالات متحده به دلیل بی‌صبری سعودی‌ها برای توافق یمن موافق این مسیر است. واشنگتن برای پایان دادن به درگیری در غزه به حمایت عربستان نیاز دارد و این کار فضای دیپلماتیک را برای ایالات متحده باز می‌کند تا سعودی‌ها را متقاعد کند که با یک پیمان دفاعی با ایالات متحده موافقت کنند و به توافق عادی سازی روابط با اسرائیل برسند، اقداماتی که به نوبه خود ممکن است نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه را تضعیف کند. واشنگتن مشوق‌هایی برای متقاعد کردن حوثی‌ها برای توقف حملات از جمله تسریع مذاکرات صلح و رفع محدودیت‌ها در تجارت حوثی‌ها ارائه کرده است. مقامات بریتانیا به دلیل غیرقابل توجیه بودن امضای یک توافق صلح که برای حوثی‌ها سودمند است، از رویکرد سخت‌تر با حوثی‌ها حمایت می‌کنند.

عربستان سعودی از سال 2016 زمانی که حوثی‌ها، قبیله‌ای نسبتاً محدود از نظر جغرافیایی در ارتفاعات شمالی یمن، جنگ‌های پی درپی را به راه انداختند که به تصرف صنعا، پایتخت یمن و راندن نیروهای تحت حمایت عربستان سعودی به عدن منجر شد، در یمن عقب‌نشینی کرده است.

عمرو البیض اذعان کرد که حوثی‌ها به دلیل حملاتشان به کشتی‌های دریایی دریای سرخ از محبوبیت کوتاه‌مدتی برخوردار شده‌اند، اما گفت که این حباب در حال ترکیدن است زیرا مردم عادی یمن تأثیر آن را بر اقتصاد یمن می‌بینند.

اما او اذعان داشت: «از آنجایی که صادرات نفتی که اقتصاد جنوب بر آن استوار است انجام نمی‌شود، در وضعیت وخیمی قرار داریم. حوثی‌ها می‌گویند می‌توانند مذاکرات را پیش ببرند و با این حال آن‌ها می‌توانند به تیراندازی به کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه دهند. چگونه می‌توانیم با گروهی که در دریای سرخ دست به حمله می‌زند و می‌خواهد یمن را تصرف کند، به توافق برسیم؟»

حدود 17 میلیون نفر در یمن به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند. تنها 792 میلیون دلار از 2.7 میلیارد دلاری که در طرح واکنش بشردوستانه سازمان ملل در یمن در سال 2024 درخواست شده بود، جمع‌آوری شده است که مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل را بر آن داشت تا نسبت به ظهور مجدد وبا در این کشور هشدار دهد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

باشوره سر چکار کنیم؟