اولین مانیتور گیمینگ 1000 هرتزی جهان رونمایی شد؛ TCL CSOT تمام معادلات را بر هم زد!


اولین مانیتور گیمینگ 1000 هرتزی جهان رونمایی شد؛ TCL CSOT تمام معادلات را بر هم زد!

بر اساس گزارش‌های اخیر، به تازگی شرکت TCL در رویداد DisplayWeek 2024 که هم‌اکنون در حال برگزاری است از اولین مانیتور 1000 هرتزی جهان با رزولوشن 4K رونمایی کرده است. در ادامه این خبر شهر سخت افزار به بررسی مشخصات نمایشگر انقلابی شرکت TCL CSOT...

بر اساس گزارش‌های اخیر، به تازگی شرکت TCL در رویداد DisplayWeek 2024 که هم‌اکنون در حال برگزاری است از اولین مانیتور 1000 هرتزی جهان با رزولوشن 4K رونمایی کرده است. در ادامه این خبر شهر سخت افزار به بررسی مشخصات نمایشگر انقلابی شرکت TCL CSOT می‌پردازیم.

در سال‌های اخیر، شرکت‌ها مرزهای نرخ نوسازی یا همان فریم ریت را در مانیتورهای گیمینگ بیشتر کرده و حتی از مرز 500 هرتز هم فراتر رفته‌اند. اکنون، این کمپانی‌ها نرخ نوسازی بالاتری را هدف قرار داده‌اند و برخی به اعداد باورنکردنی رسیده‌اند. اما نکته مهم‌تر اینجاست که این پیشرفت بر خلاف محصولاتی با نرخ نوسازی بالا که به پنل های 1080p یا 1440p محدود می‌شدند، دیگر به این رزولوشن‌ها محدود نیستند.

شرکت چینی TCL CSOT اخیراً از اولین پنل 4K و 1000 هرتزی دنیا رونمایی کرده است که نشان دهنده یک جهش قابل توجه در فناوری صفحه نمایش برای علاقه مندان به گیمینگ است.

اولین مانیتور 1000 هرتزی

غرفه TCL CSOT در نمایشگاه DisplayWeek در ده حوزه فناوری، از جمله HVA ،HFS ،MLED ،MLCD ،FMM OLED و IJP OLED سازماندهی شده است که هر کدام آخرین پیشرفت‌های خود را برجسته می‌کنند. شرکت کنندگان می‌توانند با مراجعه به این غرفه، محصولات فوق پیشرفته‌ای مانند تلویزیون 85 اینچی UD w-HVA Pro و اولین صفحه نمایش سه تایی 7.85 اینچی دنیا را بررسی کنند. از دیگر محصولات برجسته این شرکت می‌توان به بالاترین وضوح برای یک نمایشگر 16 اینچی لپ‌تاپ (8K) و نمایشگر 14 اینچی Ln-Oxide با MUX 1:3 اشاره کرد.

در حال حاضر، سریع‌ترین مانیتورهای موجود در بازار با بهره‌گیری از پنل‌های TN دارای نرخ نوسازی 540 هرتز هستند. این مانیتورها به دلیل محدودیت‌های فناوری نمایشگر و پهنای باند موجود، اغلب دارای وضوح کمتری هستند. با این حال، پیشرفت هایی مانند استاندارد DisplayPort 2.1، به ویژه با حالت UHBR20، توانایی ارائه فریم ریت تا 884 هرتز را در وضوح 1080p بدون نیاز به فشرده‌سازی جریان نمایش (Display Stream Compression) دارند.

با معرفی فناوری فشرده‌سازی DSC 3.0، پهنای باند مورد نیاز برای دستیابی به نرخ تازه‌سازی 540 هرتز در وضوح 1080p به تنها 15.5 گیگابیت بر ثانیه کاهش می‌یابد که در پهنای باند موجود 77.3 گیگابیت بر ثانیه (UHBR20) است.

 نمایشگر 1000 هرتزی tcl csot

اما اکنون سوال مهم این است که چه سخت افزاری می‌تواند از این قابلیت 1000 هرتزی استفاده کامل ببرد؟ اکنون که نرخ فریم که به 1000 رسیده است هرچند یک GPU قدرتمند مانند RTX 4090 انویدیا ممکن است راه حل واضحی به نظر برسد، اما فناوری‌های تولید فریم (Frame Generation) یا درون‌یابی (Interpolation) هم می‌توانند به عنوان یک گزینه قابل اجرا در کارت های گرافیک ضعیف‌تر کارساز واقع شوند.

هدف اولیه از این نمایشگر 1000 هرتزی، دستیابی به یک تجربه بصری واقعی از طریق موتورهای بازی‌سازی مدرن و فناوری تولید فریم است. از سوی دیگر هدف نهایی اطمینان از تجربه‌ای بدون تاخیر و بدون نویز است و در نتیجه همکاری بسیار نزدیک بین سازندگان پنل نمایشگر، توسعه دهندگان بازی و فروشندگان GPU برای رسیدن به این اهداف کاملاً ضروری است. با توجه به خبرهای منتشر شده، به نظر می‌رسد TCL CSOT قبلاً اولین قدم را در این راستا برداشته است.

در همین رابطه بخوانید:

-
-
-
- فریم ریت یا نرخ فریم چیست؟ فاکتور Frame Rate به چه مواردی بستگی دارد؟

نظر شما در مورد اولین مانیتور 1000 هرتزی جهان چیست؟ شما چه قیمتی را برای این مانیتور گیمینگ پیشبینی می‌کنید؟


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل قهرمانی پرسپولیس