میزان تامین ارز از ابتدای سال چقدر بوده است؟


میزان تامین ارز از ابتدای سال چقدر بوده است؟

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا ایران با اشاره به میزان تامین ارز صورت گرفته از ابتدای سال تا هفته گذشته گفت: مبلغ ۸.۷ میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تامین شد که از این میزان مبلغ دو میلیارد دلار تنها در هفته گذشته تامین ارز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اصغر بالسینی با تشریح میزان تامین ارز صورت گرفته از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته گفت: مجموع ارزی که بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته برای واردات کشور تامین کرده است، مبلغ هشت میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار است که از این میزان حدود دو میلیارد دلار تنها در هفته گذشته تامین شده است.

وی افزود: بیشترین تامین ارز صورت گرفته در هفته گذشته برای گروه کالاهای تجاری و بازرگانی با مبلغ ۸۸۲ میلیون دلار بوده است.

سخنگوی مرکز مبادله خاطر نشان کرد: کالای اساسی یکی از مهم‌ترین اقلامی است که بانک مرکزی برای تامین نیازهای کشور ارز آن را با نرخ ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین می‌کند که مجموع آنچه بانک مرکزی از ابتدای سال تا هفته گذشته برای این گروه تامین ارز انجام داده، مبلغ دو میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار است که مبلغ دو میلیارد و ۳۶ میلیون دلار آن برای تامین کالای اساسی و کشاورزی و مبلغ ۳۲۶ میلیون دلار از آن جهت تامین دارو و تجهیزات پزشکی صورت گرفته است.

بالسینی با اشاره به گروه کالاهای مشمول ارز ترجیحی اظهار کرد: کالاهایی که مشمول دریافت ارز ترجیحی می‌شوند؛ بر اساس بند الف تبصره قانون بودجه سال ۱۴۰۳ شامل انواع گوشت وارداتی (گوشت گوسفندی و گوساله ای)، گندم، جو، ذرت دامی، دانه‌های سویا، کلزا و پنبه است. همچنین در سرفصل دارو نیز شامل داروهای خارجی می‌شود که نمونه مشابه داخلی ندارد. همچنین، مواد اولیه دارو و برخی اقلام دارویی دیگر در گروه کالاهای مشموع ارز ترجیحی (۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان) است.

وی ادامه داد: سرفصل دیگری که باید به آن اشاره کرد، گروه صنایع است که از ابتدای سال تا امروز از طریق سامانه نیما، مبلغ چهار میلیارد و ۶۸۳ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است و همچنین از طریق ارز واردات در مقابل صادرات (ارز اشخاص) مبلغ یک میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است.

سخنگوی مرکز مبادله در پایان ضمن اشاره به هدف از تخصیص ارز ترجیحی به برخی از اقلام و کالاها گفت: هدف از تخصیص ارز ترجیحی این است که کالاهای مصرفی نهایی در سبد معیشتی مردم با نرخ و هزینه ارزان‌تری به دست مردم برسد.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مراجعه 80 نفر به ستاد انتخابات کشور/داوطلبان کاندیداتوری به 17 تن رسیدند