اختلال در پرتال وزارت آموزش و پرورش / بر اضطراب دانش آموزان نیفزایید


اختلال در پرتال وزارت آموزش و پرورش / بر اضطراب دانش آموزان نیفزایید

چند روزی است که دانش‌ آموزان برای دریافت کارت ورود به جلسه امتحان نهایی با پیام‌های مرتبط با اختلال در پرتال وزارت آموزش و پرورش مواجه می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، فصل امتحان‌ها برای دانش‌ آموزان همواره با نگرانی‌هایی همراه است و ریشه این اضطراب‌ها و نگرانی‌ها، حجم درس‌ها و ذات امتحان‌هاست. از این رو معلمان و به‌ویژه خانواده دانش‌ آموزان در تلاش‌اند تا با ایجاد فضایی آرام و به دور از دغدغه فضا را برای آمادگی ایشان برای حضور در جلسات امتحان آماده کنند.

اختلال در پرتال وزارت آموزش و پرورش

چند روز گذشته با بروز اختلال در پرتال وزارت آموزش پرورش، دانش آموزان از دریافت کارت ورود به جلسه امتحان نهایی بازماندند. در این بین گروه اندکی از دانش آموزان توانستند کارت خود را دریافت کنند، در مقابل تعداد کثیری از دانش آموزان از دریافت کارت بازماندند که همین موضوع به اضطراب بیشتر دانش آموزان ناموفق در اخذ کارت افزود و حس جاماندگی را به ایشان القا کرد.

متاسفانه این بار اول نیست که سیستم‌های معرفی‌شده از سوی نهادهای آموزشی، دچار اختلالات جدی می‌شوند. به نظر می‌رسد برخی از بخش‌ها هنوز ظرفیت یا زیرساخت لازم برای دیجیتال شدن بعضی از فرایندها را نداشته باشند. با این حال اصرار به مجازی شدن این مراحل، حین نداشتن ظرفیت تنها و تنها موجب آسیب دیدن افراد، چه دانش‌ آموزان و چه دانشجویان می‌شود.

اختلال در پرتال آموزش و پرورش با توجه به تغییرات بنیادی در ساختار ورودی به دانشگاه با تاکید بیشتر بر امتحانات نهایی و نمرات حاصله از آن، می‌تواند منجر به معضلات جدی شود. این دست از مشکلات، در بیرونی‌ترین سطح خود در نمرات و کارنامه افراد مشاهده می‌شود. دانش‌آموزان از عادی نبودن و سالم نبودن پروسه تحصیلی خود رنج خواهند برد. از طرف دیگر، این معضلات در عمق خود به سلامت روان آنها ضربه می‌زند.

ساختار کنکور کارشناسی اخیراً دستخوش تغییراتی شده است. تفاوت‌هایی به وجود آمده است که تاکید بیشتری بر امتحانات نهایی می‌کند. با شروع فصل امتحانات، استرس و اضطراب بیشتری بر دوش محصلان احساس می‌شود.

آموزش مجازی از مزایا بسیاری برخوردار است. اما بروز اختلالاتی مانند مختل شدن پرتال آموزش و پرورش کشور، بیانگر این مساله است که هنوز ظرفیت و زیرساخت لازم برای اجرا و عملی ساختن شرایط آموزش مجازی را ندارد. مشکلاتی مانند اضطراب و استرس برای افرادی‌ است که دسترسی حداقلی به اینترنت دارند. مشکل زمانی به عنوان یک بحران به چشم می‌آید که متوجه جمعیت کم‌برخوردار بین دانش‌آموزان بشویم. افرادی که هنوز دسترسی به ملزومات اولیه تحصیل دیجیتال را ندارند. سیستم برای این دست از افراد چه می‌کند؟

اختلال در پرتال آموزش و پرورش کشور، بار دیگر نشان داد در بعضی موارد هنوز آمادگی لازم وجود ندارد. به نظر می‌رسد اصرار زیاده از حد برای توسعه دیجیتال در بعضی از بخش‌ها تبدیل به عامل پسرفت شده است. دانش‌ آموزان یا دانشجویان سرمایه‌های کشور به حساب می‌آیند. سرمایه‌ای که به‌وفور در ایران وجود دارد اما با بی‌مسئولیتی در حال ناامید شدن هستند. در سال‌های اخیر بحران مهاجرت و فرار استعدادها به یکی از معضلات اساسی بدل شده است. دانشجویانی که شاید در مدارس ممتاز و دانشگاه‌های رده‌بالای کشور تحصیل کرده‌اند و سپس برای استفاده از دیگر امکانات آموزش و تحصیلی از کشور خارج می‌شوند.

البته باید اشاره کرد مشکلات سامانه ارتباطی با سرعت اینترنت ندارد و به زیرساخت‌های فنی خود سامانه‌ها مربوط می‌شود؛ چنان‌که در موارد دیگری که زیرساخت مناسب وجود دارد کمتر شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

امنیت تحصیلی یکی از ابتدایی‌ترین اصول پیشرفت و توسعه یک جامعه است. برای پیشرفت باید سرمایه‌گذاری کرد و با برنامه‌ریزی و صبر و حوصله به آینده نگریست. بدون این فاکتورها ما با یک سیستم آموزشی بی‌اساس مواجه هستیم. سیستمی که بدون در نظر گرفتن ابتدایی‌ترین مسائل تحصیل را برای افراد سخت می‌کند و آنها را نسبت به ادامه تحصیل و کسب مدارج مختلف علمی دلسرد می‌کند.

ترک تحصیل هم یکی دیگر از این بحران‌هاست. دانشگاه می‌تواند محلی برای فرهنگ‌سازی باشد. مدرسه باید واقعاً خانه دوم فرزندان ما باشد. حال وظیفه ماست تا به این مسیر نگاه کنیم. امنیت تحصیلی آیا محقق شده است یا آمار تنها اعداد و ارقامی خالی از معنا هستند؟

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل پرسپولیس