کرم ضدآفتاب رنگی و ضدآفتاب ساده چه فرقی با هم دارند؟ کدام بهتر است؟



کرم ضدآفتاب رنگی و ضدآفتاب ساده چه فرقی با هم دارند؟ کدام بهتر است؟

استفاده از ضدآفتاب یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین کارهایی است که شما می‌توانید برای پوستتان انجام بدهید! حتی در روزهای غیرآفتابی، حتی در روزهای برفی، حتی در زمانی که فکر می‌کنید آفتابی وجود نداره تا اشعه‌های آن تاثیری روی پوست شما بگذارد و حتی در منزل هم باید روتین پوستی مناسبتان را اجرا کنید و در راس همه‌ آنها استفاده از ضدآفتاب قرار دارد!

کرم ضدآفتاب در دو نوع رنگی و ساده وجود دارد. برای کسانی که به صورت روزانه و مرتب از کرم پودر استفاده می‌کنند تهیه کردن ضدآفتاب رنگی مناسب پوستشان همیشه در اولویت است چون دیگر نیاز به کرم پودر را در آنها از بین خواهد برد!

عده‌ای هم بر این نظر هستند که ضدآفتاب کرم پودری کارآیی چندان زیادی ندارد و حتما باید از نوع بی رنگ آن برای مواظبت از پوست استفاده کرد!

آیا ضدآفتاب رنگی با ضدآفتاب بی رنگ از نظر مواد تشکیل دهنده فرق دارد؟

اشعه ماوراءبنفش خورشید ما را وادار می‌کند تا در مقابل آن از پوستمان محافظت کنیم. در ضدآفتاب‌ها ترکیباتی به کار رفته است که از این میزان اشعه مضر برای پوست جلوگیری می‌کند و مانند یک سد دفاعی اجازه ورود آنها را به منافذ پوست ما نمی‌دهد.

جالب است بدانید که ضدآفتاب‌های رنگی از نظر فرمولاسیون بر نوع بی رنگ خود مزیت دارند! از آنجا که ضدآفتاب‌های رنگی رنگدانه‌های اکسید آهن در خود دارند می‌توانند علاوه بر محافظت پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید از نور مرئی خورشید هم آن را دور نگه دارند در حالیکه ضدآفتاب‌های بی رنگ تنها توانایی محافظت در برابر اشعه‌های فرابنفش UVA و UVB را دارند. شاید تا امروز نمی‌دانستید که ضدآفتاب‌های رنگی نسبت به دفع نور آبی توانایی ندارند اما ضدآفتاب‌های رنگی به دلیل ذرات ریز و رنگدانه‌ها این قدرت را در خود دارند که پوست را نسبت به نور آبی (نور ساطع شده از لپتاپ و موبایل) محافظت کنند! پس از نظر ترکیبات ضدآفتاب رنگی یا کرم پودری مزیت بیشتری دارد. اگر شما به صورت مرتب با گوشی و لپتاپ کار می‌کنید استفاده از کرم‌های ضدآفتاب رنگی به شما توصیه می‌شود. چون قرار گرفتن در معرض نور آبی به مرور پوست شما را دچار مشکلات متعددی خواهد کرد که می‌توان به پیری زودرس، ایجاد چین و چروک و لکه‌های مختلف روی پوست اشاره کرد.

آیا ضدآفتاب رنگی می‌تواند جایگزین کرم پودر باشد؟

ضدآفتاب‌های رنگی با اس پی اف‌های مختلف و مناسب با انواع پوست در بازار موجود است. پوشش دهندگی این نوع کرم‌ها در حد کرم پودرهایی که تمام منافذ را می‌بندند و خیلی سنگین روی پوست می‌نشینند نیست. ولی کارآیی آنها برای یک آرایش روزانه و سبک مناسب است. اگر به دنبال آرایش سنگین و پوشش عمیق پوستتان نیستید استفاده از این نوع کرم ضدآفتاب به شما پیشنهاد می‌شود. ضمن اینکه اگر تمایل دارید از کرم پودر قوی و سنگین استفاده کنید این امکان را دارید که بعد از پوشش صورت با کرم پودر موردنظرتان از کرم ضدآفتاب رنگی استفاده کنید. این نوع کرم ضدآفتاب سبک است و یک لایه نازک و مناسب از SPF روی پوست شما ایجاد خواهد کرد که برای محافظت در برابر اشعه‌های مضر آفتاب و همچنین نور آبی به شما کمک می‌کند.

کدام ضدآفتاب بهتر است؟! رنگی یا ساده؟!

کسی که باید با توجه به شرایط، نوع استفاده و مدل پوست ضدآفتاب را انتخاب کند شما هستید! با توجه به جنس پوستتان و انتظاری که از یک کرم ضدآفتاب دارید یک کرم سازگار و مناسب تهیه کنید. اگر پوست چربی دارید باید از SPF پایین‌تر استفاده کنید چون هرچقدر میزان SPF در ضدآفتاب بالاتر باشد منافذ پوست شما بیشتر بسته خواهد شد و پوست چرب اگر این اتفاق برایش بیفتد دچار جوش و آکنه می‌شود.

اگر پوست شما خشک است از کرم‌های ضدآفتابی استفاده کنید که میزان رطوبت رسانی آنها بالا باشد و خشکی پوست شما را برطرف کند.

با توجه به جنس پوستتان و نوع اس پی اف مورد نظر، به این نکته دقت کنید که آیا می‌خواهید اقتصادی عمل کنید یا برایتان فرقی ندارد؟! استفاده از کرم‌های ضدآفتاب رنگی شما را از کرم پودر بی نیاز خواهد کرد و همین مساله صرفه‌جویی در پرداخت هزینه‌های شماست.

کرم ضدآفتاب رنگی یا کرم پودری چه عوارضی دارد؟

برخلاف نظر خیلی از افراد کرم‌های ضدآفتاب بی رنگ نسبت به همتای رنگی خود برتری ندارند! شاید عده‌ای گمان کنند که ضدآفتاب‌های رنگی سنگین هستند و باعث ایجاد جوش و خارش روی پوست می‌شوند در حالی که این نظر اشتباه است و اگر شما از نوع مناسب و سازگار با پوستتان تهیه و استفاده کنید هرگز ضرری متوجه پوست شما نخواهد شد.

در مورد کیفیت و مقابله با اشعه‌های مضر آفتاب و همچنین نور آبی هم که گفته شد، برگ برنده در دست کرم ضدآفتاب رنگی قرار دارد! پس در این میان فقط خود شما هستید که باید با توجه به تمام موارد دست به انتخاب بزنید.

آیا کرم ضدآفتاب رنگی باعث جوش و آکنه می‌شود؟

خیر! این کرم ضدآفتاب نه تنها موجب سنگینی و بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش نخواهد شد بلکه به دلیل ترکیباتی که دارد برای محافظت از پوست در برابر نور آبی هم مفید است، در حالی که کرم ضدآفتاب ساده و بی رنگ این مزیت را ندارد!

کرم ضدآفتاب رنگی و ضدآفتاب ساده چه فرقی با هم دارند؟ کدام بهتر است؟

چند نکته:

کرم ضدآفتاب را باید هر 2 ساعت یک بار تجدید کنید.

دستکم نیم ساعت قبل از اینکه بیرون از خانه بروید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

حتما قبل از اینکه دوباره ضدآفتاب بزنید با محلول شوینده مناسب پوست صورتتان را بشویید.

حتی اگر در منزل هستید استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید!

ضدآفتاب علاوه بر محافظت از پوست و جلوگیری از چین و چروک و لک و پیری زودرس، عامل مهمی بر پیشگیری از سرطان پوست است!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

منش و سلوک رئیس جمهور شهید نگاه پدرانه به آحاد جامعه بود