مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در طبس


مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در طبس

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی برای اولین بار در زیستگاه‌های آزاد بخش دستگردان شهرستان طبس خبر داد.

اسدالله حاتمی روز یکشنبه اعلام کرد: روز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه، محیط بانان با همراهی همیاران افتخاری محیط زیست موفق به مشاهده مستقیم یک قلاده یوزپلنگ آسیایی شدند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: با برنامه ریزی منسجم و بهره گیری از افراد خبره و همراهی همیاران افتخاری؛ تمامی مناطق، زیستگاه‌ها و کریدور‌های تردد یوزپلنگ مورد پایش، رصد و ردزنی دقیق قرار گرفت و سرانجام محیط بانان سختکوش شهرستان طبس در یکی از زیستگاه‌های آزاد واقع در بخش دستگردان موفق به مشاهده مستقیم یوزپلنگ ایرانی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: در منطقه مورد نظر که یوزپلنگ مشاهده شده از لحاظ گونه‌های جانوری همچون قوچ و میش غنی بوده و طعمه و غذا برای بقا و زندگی این گونه منحصر به فرد و البته در معرض خطر انقراض، فراهم است.

وی در پایان از دوستداران طبیعت و حیات وحش درخواست کرد چنانچه با موارد مشابه مواجه شدند سریعا مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع دهند تا اقدامات حفاظتی و مورد نیاز انجام شود.

یوزپلنگ آسیایی یکی از گربه سانان نادر در جهان است و بعد از شیر و ببر، سومین گربه سان بزرگ ایرانی است که در خطر انقراض قرار دارد.

خراسان جنوبی اکنون دارای ۱۲ منطقه چهارگانه شامل ۹ منطقه حفاظت شده درمیان و سربیشه، آرک و گرنگ، شاسکوه، مظفری، باقران، کمر سرخ، پطرگان، استند و پلنگ آباد و سه پناهگاه حیات وحش نای‌بندان طبس، کجی نمکزار نهبندان و رباط شور است.

پناهگاه حیات وحش نای‌بندان شهرستان طبس یکی از زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ ایرانی محسوب می‌شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پرسپولیس برای پروفایل | 110 عکس نوشته زیبا برای هواداران پرسپولیسی