سورن‌ پلاس «T-CNG»؛ برگ برنده ایران‌خودرو در بازار دورگه‌ها


سورن‌ پلاس «T-CNG»؛ برگ برنده ایران‌خودرو در بازار دورگه‌ها

آلایندگی کم، توان بالا، پیمایش مناسب و هزینه ارزان‌تر سوخت گاز نسبت به بنزین از مزایای سورن‌پلاس توربوگازسوز با سوخت CNG هستند

سورن‌پلاس توربو گازسوز از محصولات پرقدرت ایران‌خودرو است که احتمالا در سال جاری به بازار عرضه می‌شود. این خودرو دوگانه‌سوز از پیشرانه EF۷ توربو استفاده می‌کند، اما تمرکز طراحی آن روی گاز است و بیشترین راندمان را در حالت پیمایش با گاز در اختیار راننده قرار می‌دهد مدیر پروژه سورن‌پلاس توربو گازسوز چندی پیش در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: «خودرو سورن‌پلاس پایه‌گازسوز با تمرکز بر سوخت گاز و با دو هدف طراحی شده است؛ هدف اول حفظ سبد محصولات ایران‌خودرو از طریق کاهش مصرف سوخت بوده و دومین هدف نیز تمرکز بر رفع مشکلات و ضعف‌های خودروهای گازسوزی است که در کشور وجود دارند و موجب نارضایتی مردم شده‌اند.»

وی با اشاره به این‌که خودروهای گازسوز در ایران، محصولاتی اقتصادی هستند که بیشتر برای کاربری تاکسی استفاده می‌شوند و توان و گشتاور این خودروها چندان مناسب نیست، افزود: «توانستیم در خودرو سورن‌پلاس گازسوز با استفاده از سیستم پرخوران و همچنین افزایش راندمان حجمی موتور (نسبت تراکم) تا ۱۱.۷، حدود ۲۵۰نیوتون‌متر گشتاور حاصل کنیم و قدرت این خودرو نیز حدود ۱۶۳ اسب‌بخار است.»

عملکرد «سورن‌پلاس توربو» گازسوز روی حالت بنزین

به گفته مهندسان ایران‌خودرو، تمرکز اولیه در طراحی این خودرو روی سوخت گاز بوده است تا مصرف‌کننده ترغیب شود از حالت گاز خودرو استفاده کند؛ تاجایی‌که در ابتدای این پروژه، قرار بود تکیه بر بنزین در حدی باشد که تنها در هنگام اتمام گاز، مصرف‌کننده را به جایگاه CNG برساند، اما به دلیل برخی محدودیت‌ها و همچنین درخواست مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، حالت بنزین هم به سورن‌پلاس توربو گازسوز اضافه شد. هرچند عملکرد این خودرو در حالت بنزین به قوت و قدرت حالت گاز نیست، اما باز هم نسبت‌به خودروهای تنفس طبیعی عملکرد بهتری دارد؛ نمونه‌های تنفس طبیعی، گشتاوری حدود ۱۵۰نیوتون‌متر دارند، درحالی‌که گشتاور سورن‌پلاس توربو گازسوز روی حالت بنزین ۱۸۰ نیوتون‌متر است. قدرت خودرو نیز حدود ۱۰۰ کیلووات (۱۳۵ اسب‌بخار) است.

ظرفیت مخزن گاز و میزان پیمایش با آن

مدیر پروژه سورن‌پلاس توربوگازسوز در مورد میزان پیمایش سورن‌پلاس توربو گازسوز اظهار کرد: «پیمایش خودرو که پیرو همان افزایش راندمان حجمی خودرو حاصل شده‌، از دیگر نکات مهم این پروژه است. این خودرو با یک بار سوختگیری در مخزن ۱۰۰ لیتری خود می‌تواند ۴۰۰ کیلومتر را بپیماید. این در حالی است که خودروهای گازسوز فعلی پیمایشی حدود ۲۰۰ کیلومتر دارند.»

به گفته وی، مبنای طراحی موتور EF۷ که سال‌ها پیش انجام شد، سوخت گاز بود؛ هنگام استفاده از سوخت گاز، دمای موتور بالاتر از حالت بنزین می‌رود، فشار احتراق بالاتر بوده و فشار داخل سیلندرها بیشتر است. در نتیجه، باید دوام قطعات موتور بیشتر باشد. برای نمونه شاتونی که استفاده می‌شود، باید از نوعی باشد که تا ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را تحمل کند. همین‌طور بلوک سیلندر باید تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد دما را تحمل کند تا واشر سر سیلندر آسیب نبیند. به‌همین دلیل، موتور EF۷ بر مبنای بیشترین گشتاوری که ممکن بود در حالت گاز به آن برسد، طراحی شد.

مشخصات و مزایای فنی سورن‌پلاس «T-CNG»

موتور سورن‌پلاس توربوگازسوز می‌تواند ۱۶۶ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این ارقام، یعنی این موتور از EFP (EF۷)d پلاس هم قوی‌تر است. البته زمانی‌که خودرو روی حالت بنزینی می‌رود، این اعداد کاهش می‌یابد. در آن‌ صورت، این نسخه از سورن‌پلاس ۱۳۵اسب‌بخار قدرت و حدود ۱۸۰نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. قرار است این خودرو با گیربکس شش‌سرعته دستی به بازار عرضه شود. آلایندگی کم، توان بالا، پیمایش مناسب و هزینه ارزان‌تر سوخت گاز نسبت به بنزین از مزایای سورن‌پلاس توربوگازسوز با سوخت CNG هستند.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

مطابق استانداردهای ۸۵گانه جدید سورن‌پلاس توربو گازسوز به امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد تایرها، دستیار ترمز اضطراری، دی‌لایت و... مجهز است. مانیتور لمسی نیز در این خودرو تعبیه شده است. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به دو کیسه هوا، تریم داخلی پارچه، پشتی برقی صندلی‌های جلو، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان هیدرولیک، آینه‌های تاشو برقی، تهویه اتوماتیک، ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، نشانگر تعویض دنده GSI، پوزیشن‌لایت، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و... اشاره کرد. فضای جادار کابین، سیستم تعلیق کارآمد و امکانات بهتر سورن‌پلاس توربوگازسوز نسبت به نسخه پایه از مهم‌ترین مزایای این محصول به شمار می‌رود.

نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور با سورن پایه‌گازسوز

بنا بر اعلام رسمی در بهمن‌ماه سال گذشته، براساس توافق‌نامه‌ای میان ایران‌خودرو و وزارت کشور، ناوگان تاکسی‌رانی کشور با محصول سورن نوسازی خواهد شد. در راستای اجرای این توافق نامه، دست‌کم ۲۰۰هزار دستگاه سورن مجهز به موتور پایه‌گازسوز در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار خواهد گرفت. در این زمینه، با اجرای قرارداد و تامین منابع مالی از سوی بهره‌بردار، ایران‌خودرو نسبت به افزایش ظرفیت تولید روزانه سورن اقدام خواهد کرد. سورن از محصولاتی است که همواره مورد استقبال مشتریان و تاکسی‌داران بوده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دستاورد هوش مصنوعی گوگل؛ کاهش ترافیک با هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی!