درگ جذاب لامبورگینی کانتاش جدید با فراری 812 کامپتیزیونه و SF90 استراداله


درگ جذاب لامبورگینی کانتاش جدید با فراری 812 کامپتیزیونه و SF90 استراداله

در یک درگ جذاب، لامبورگینی کانتاش با قیمت چند میلیون دلاری و ۸۱۹ اسب بخار قدرت به مصاف قوی‌ترین سوپراسپرت‌های فراری رفته است. در اواسط سال ۲۰۲۱، لامبورگینی در اقدامی بحث‌برانگیز، از کانتاش جدید رونمایی کرد. این خودرو اما درواقع همان...

در یک درگ جذاب، لامبورگینی کانتاش با قیمت چند میلیون دلاری و ۸۱۹ اسب بخار قدرت به مصاف قوی‌ترین سوپراسپرت‌های فراری رفته است.

در اواسط سال ۲۰۲۱، لامبورگینی در اقدامی بحث‌برانگیز، از کانتاش جدید رونمایی کرد. این خودرو اما درواقع همان لامبورگینی سیان با بدنه‌ای متفاوت است و بنابراین اساساً ریشه‌های آن به اونتادور بازمی‌گردد. بااین‌حال، تقابل این ماشین با سوپرکارهای فراری قطعاً جذاب خواهد بود و این کاری است که وب‌سایت استرالیایی کار اکسپرت انجام داده است.

کانتاش هرچند در طراحی کاملاً به نسخهٔ قدیمی خود وفادار مانده اما برخلاف سلف خود از قوای محرکهٔ هیبریدی سیان استفاده می‌کند. این سیستم از همان پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی اونتادور تشکیل شده است که به‌تنهایی ۷۸۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی با ۳۴ اسب بخار قدرت نیز پیشرانهٔ بنزینی را همراهی می‌کند و مجموع خروجی را به ۸۱۹ اسب بخار می‌رساند. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ ISR به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. کانتاش توسط لامبورگینی با قیمت ۲.۶ میلیون دلار به فروش رسید اما ازآنجایی‌که تنها در ۱۱۲ دستگاه ساخته شد، امروز ارزش آن از ۴ میلیون دلار فراتر رفته است.

یکی از رقبای کانتاش در این درگ، یکی خودروی V12 دیگر یعنی فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه است. این خودرو به‌عنوان نسخه‌ای سریع‌تر و قوی‌تر از ۸۱۲ سوپرفست، زیر کاپوت کشیدهٔ خود یک نیروگاه ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی دارد که ۸۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برخلاف کانتاش، در اینجا نیروی موتور توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. کامپتیزیونه هم مثل کانتاش خودرویی تولید محدود بود و از نسخه‌های کوپه و روباز آن مجموعاً ۱,۵۹۸ دستگاه ساخته شد اما با قیمت بسیار کمتر ۶۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسید.

خودروی بعدی هم فراری SF90 است که هرچند کمترین تعداد سیلندر را دارد اما قوی‌ترین عضو گروه محسوب می‌شود. این سوپرکار ایتالیایی از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند که به‌تنهایی ۷۸۰ اسب بخار قدرت دارد و با سه موتور الکتریکی همراه است که مجموع قدرت را به رقم چشمگیر ۱۰۰۰ اسب بخار می‌رسانند. SF90 که از گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه و سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد، با قیمت پایهٔ نزدیک ۵۳۰ هزار دلار عرضه می‌شود. مثل درگ قبلی کار اکسپرت، در اینجا هم هیوندای آیونیک ۵ N با ۶۵۰ اسب بخار قدرت حضور دارد تا ببینیم یک خودروی الکتریکی سریع با قیمتی دست‌یافتنی در برابر این سوپرکارها چه عملکردی خواهد داشت.

در ابتدا کانتاش در برابر ۸۱۲ قرار گرفت. سوپرکار تولید محدود لامبورگینی از حالت سکون مثل گلوله شلیک می‌شود که کار را برای فراری سخت کرد و توانست پیروز شود اما در مسابقهٔ رولینگ داستان متفاوت بود. وقتی SF90 به میدان آمد نیز کانتاش را کاملاً تار و مار کرد. البته در مسابقهٔ رولینگ دو خودرو عملکردی بسیار نزدیک به هم داشتند.

مقایسه مشخصات فنی

فراری SF90 استراداله لامبورگینی کانتاش فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه
پیشرانه ۴ لیتری V8 توربو هیبریدی ۶.۵ لیتری V12 هیبریدی ۶.۵ لیتری V12
قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار ۸۱۹ اسب بخار ۸۳۰ اسب بخار
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته ISR ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ عقب
وزن ۱۵۷۰ کیلوگرم ۱۵۹۵ کیلوگرم ۱۴۸۷ کیلوگرم
قیمت ۵۲۸,۷۶۴ دلار ۲,۶۴۰,۰۰۰ دلار ۶۰۲,۴۶۳ دلار
شتاب صفرتاصد ۳.۰۹ ثانیه ۳.۲۴ ثانیه ۳.۷۹ ثانیه
۴۰۰ متر ۱۰.۳۰ ثانیه ۱۰.۷۷ ثانیه ۱۰.۹۹ ثانیه

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تولید مشترک پیشرانه‌های درون‌سوز و هیبریدی توسط رنو و جیلی