نماینده مجلس: چه بخواهیم، چه نخواهیم بانک‌ها هم روز شنبه تعطیل می‌شوند


نماینده مجلس: چه بخواهیم، چه نخواهیم بانک‌ها هم روز شنبه تعطیل می‌شوند

ایلنا: یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نمی‌شود در کشور همه ادارات تعطیل باشند و بخواهیم بانک‌ها دایر باشند، ما می‌گوییم دنیا روز شنبه تعطیل است و این یعنی بانک‌ها هم تعطیل هستند؛ این چه معنی دارد؟ بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم بانک‌ها...

نماینده مجلس: چه بخواهیم، چه نخواهیم بانک‌ها هم روز شنبه تعطیل می‌شوند

ایلنا: یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نمی‌شود در کشور همه ادارات تعطیل باشند و بخواهیم بانک‌ها دایر باشند، ما می‌گوییم دنیا روز شنبه تعطیل است و این یعنی بانک‌ها هم تعطیل هستند؛ این چه معنی دارد؟ بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم بانک‌ها تعطیل می‌شوند.

علی بابایی کارنامی درباره پیش بینی خود از سرنوشت مصوبه تعطیلی شنبه‌ها، گفت: این‌که شورای نگهبان این مصوبه را تائید می‌کند یا نمی‌کند با ما نیست زیرا تطبیق با شرع و قانون اساسی بر عهده این شورا است و نظر شورای نگهبان قابلیت اجرایی دارد و مورد تائید ما هم هست.

نماینده ساری میاندورود با بیان این‌که مجلس هم بر اساس مستندات، با رعایت مصالح و منافع فعالان اقتصادی و نقطه نظرات مرکز پژوهش‌های عمل کرده است، یادآور شد: تعطیلی ۲ روز در هفته لایحه دولت بوده است و دولت قبول کرده ۲ روز در هفته را تعطیل کند؛ حال پنجشنبه یا شنبه. هرکدام مخالفان و موافقانی دارد. موافقان و مخالفان بیشتر نگاه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مثلا در بحث اجتماعی گفته می‌شود پنجشنبه‌ها بیش از صدها سال جزء سرانه رسیدگی به امورات فرهنگی خانواده‌ها شده است. به طور مثال زیارت اهل قبور که پیوست پنجشنبه‌هاست.

وی ادامه داد: پنجشنبه را که نمی‌توان تعطیل کرد باید صد در صد روز کاری باشد و تعطیلی محسوب نمی‌شود چراکه وقتی ما ۲ روز را تعطیلی جدی کردیم و ۴۴ ساعت کاری را ۴۰ ساعت کرده‌ایم معنایش این است ما می‌خواهیم آن ساعت‌هایی که کارمند سر کار است، جدی‌تر کار کند. در حال حاضر بحث این است که روزهای کاری بهره‌وری بالایی ندارد یعنی نیروی انسانی شنبه تا پنجشنبه چشم به هم بزند جمعه رسیده است، جمعه هم چشم بهم بزند شنبه شده است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی افزود: تعطیلات که ۲ روز شود، افراد تقریبا ۲ روز در اختیار خانواده‌ها هستند و می‌توانند به اوقات فراغت و رفاه خودشان بپردازند و سرکار که می‌آیند ۵ روز واقعا کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی که موافق تعطیلی شنبه‌ها هستند می‌گویند ما با دنیا ارتباط تجاری داریم و حتی کشورهای اسلامی هم طبق برآوردهای خودشان به تعطیلی شنبه‌ها پیوسته‌اند. بحث‌ها این گونه جلو رفته است و ما منتظر هستیم شورای نگهبان نظر خودش را بدهد و ان‌شاالله تصمیم‌گیری‌ها به گونه‌ای باشد که تصمیم مجلس شورای اسلامی با نکاتی که دولت در لایحه آورده است بهترین تصمیم برای کارمندان باشد.

بابایی کارنامی درباره این‌که تعطیلی روز شنبه شامل بانک‌ها و مراکز خدماتی می‌شود یا این‌که خود دولت باید تصمیم بگیرد، گفت: به صراحت نیامده است اما نمی‌شود در کشور همه ادارات تعطیل باشند و بخواهیم بانک‌ها دایر باشند، ما می‌گوییم دنیا روز شنبه تعطیل است و این یعنی بانک‌ها هم تعطیل هستند؛ این چه معنی دارد؟ بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم بانک‌ها تعطیل می‌شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: تصمیم‌گیری در این مورد در اختیار و مدیریت دولت‌ها است، اما چه بخواهد و چه نخواهد بعضی از تصمیمات پیوست‌های فرابخشی دارد، حتی بازار هم تعطیل است؛ زیرا وقتی دولت و ادارات تعطیل است چگونه یک فعال اقتصادی و یا بخش خصوصی به جایی مراجعه کند؟ مگر این بخش خانواده ندارند؟ بهره‌وری که فقط برای ساختار اداری نیست، دولت‌ها نمی‌توانند برای بخش خصوصی تصمیم بگیرند اما طبیعی است با توافقات پشت صحنه می‌توان آنجا را هم تعطیل کرد.

لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت گوشت مرغ، امروز 13 خرداد 1403