آیا فروش خودروهای برقی این بار با استقبال همراه می‌شود؟


آیا فروش خودروهای برقی این بار  با استقبال همراه می‌شود؟

نخستین مرحله فروش خودروهای وارداتی برقی با فریز ۱۰۰ میلیون‌تومان سپرده در یکی از بانک‌های منتخب کلید خورد. در غیاب اطلاع‌رسانی رسمی، بانک‌ها با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از ثبت‌نام برقی‌ها با بلوکه کردن مبلغ پیش‌خرید خبر دادند. در این دوره، محدودیت‌های ثبت‌نامی حذف شده و قیمت برقی‌ها نیز مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیست.

نخستین مرحله فروش خودروهای وارداتی برقی از امروز در سامانه یکپارچه آغاز خواهد شد؛ این درشرایطی است که گفته می‌شود وزارت صنعت، معدن و تجارت با حذف یا تعدیل برخی محدودیت‌های کلی در فروش برقی‌ها موافقت کرده است. بر این اساس، وزارت صمت موافقت کرده است فروش خودروهای برقی نه فقط برای متقاضیان قبلی خودروهای وارداتی، بلکه برای همه شهروندان آزاد شود.

هرچند عرضه خودروهای برقی در سامانه یکپارچه، میانه اردیبهشت امسال کلید خورد، اما نمی‌توان آن را فروش اختصاصی برقی دانست؛ زیرا مختص ثبت‌نام‌کنندگانی بود که در اسفند ۱۴۰۱ با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون‌تومان در حساب‌های وکالتی، اقدام به‌ثبت‌نام خودروهای وارداتی کرده‌ بودند. ۱۶ اردیبهشت امسال، سامانه یکپارچه به‌روی آن دسته از متقاضیانی که در اسفند ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده بودند، باز شد تا آن‌ها بتوانند خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنند.

از آن‌جا که در این مرحله، سه مدل خودرو برقی نیز عرضه شد، این تصور به‌وجود آمد که فروش اختصاصی برقی‌ها آغاز شده است. این درحالی است که وزارت صمت قصد دارد فروش اختصاصی خودروهای برقی را از امروز کلید بزند.

وزارت صمت البته ظاهرا ترجیح داده به‌جای اطلاع‌رسانی عمومی درباره آغاز فروش خودروهای برقی، این خبر را از طریق روابط‌عمومی بانک‌ها منتشر کند؛ چه آن‌که شهروندان از طریق پیامک‌های بانکی از فروش اختصاصی برقی‌ها مطلع شده‌اند. طی دو روز گذشته شهروندان پیامک‌هایی را از بانک‌های مختلف دریافت کرده‌اند که از آن‌ها دعوت شده برای افتتاح حساب وکالتی بابت ثبت‌نام خودروهای برقی اقدام کنند.

درواقع این پیامک‌ها سبب شد شهروندان از آغاز فروش اختصاصی خودروهای برقی مطلع شوند؛ حال آن‌که در تمام مراحل قبلی فروش خودروهای داخلی و وارداتی، وزارت صمت و سامانه یکپارچه از چند روز و حتی چند هفته قبل و به‌طور مستمر اقدام به‌اطلاع‌رسانی می‌کردند.

به‌هرحال طبق آن‌چه از پیامک‌ها و اطلاعیه‌های مراکز روابط‌عمومی بانک‌ها برمی‌آید، آن‌ها هم‌زمان با آغاز ثبت‌نام و فروش خودروهای برقی وارداتی در سامانه یکپارچه، برای وکالتی کردن حساب و شروع فرآیند ثبت‌نام به‌صورت غیرحضوری اعلام آمادگی کرده‌اند.

طبق اعلام بانک‌ها، امکان وکالتی کردن حساب متقاضیان از روز پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت فراهم شده و تا ساعت ۱۳ روز چهارشنبه، دوم خردادماه ۱۴۰۳ به‌صورت غیرحضوری ادامه خواهد داشت.

متقاضیان برای شرکت در ثبت‌نام خودروهای وارداتی برقی، باید یک میلیارد ریال، معادل یک‌صد میلیون تومان حساب خود را وکالتی کنند.

نکته دیگری که ظاهرا آن را نیز بانک‌ها به‌اطلاع شهروندان رسانده‌اند، این است که مشتریان واجد شرایط می‌توانند از امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه تا ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه روز شنبه پنجم خردادماه نسبت به ثبت‌نام و انتخاب یک اولویت از سبد محصولات اعلامی اقدام کنند.

در اطلاعیه یکی از بانک‌ها آمده است فرآیند عرضه خودروهای برقی وارداتی شامل ۳ مرحله است. مرحله اول، بلوکه کردن مبلغ یک‌میلیارد ریال در یکی از حساب‌های بانکی و ثبت‌نام در سامانه خــــــــــودروهای برقی است. مرحله دوم اولویت‌بندی و ارســـــال اطلاعات متقاضیان به‌شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو برقی است. در نهایت و در مرحله سوم، عرضه‌کنندگان دعوتنامه برای متقاضیان ارسال خواهند کرد تا قرارداد میان طرفین امضا شود.

فروش اختصاصی خودروهای برقی در شرایطی از امروز آغاز می‌شود که گفته می‌شود متقاضیان از خودروهای برقی‌ عرضه‌شده (خودروهایی که برای ثبت‌نام‌کنندگان اسفند ۱۴۰۱ عرضه شده بود) استقبال نکرده‌اند. عدم‌استقبال از برقی‌ها دلایل مختلفی داشته؛ از جمله قیمت بالا، ضعف زیرساخت به‌خصوص ایستگاه‌های شارژ و احتمالا ضعف تقاضا برای این خودروها در بازار آزاد. در این شرایط حالا سیاستگزار فروشی اختصاصی برای خودروهای برقی در نظر گرفته است؛ درحالی‌ که دلایل عدم‌استقبال از عرضه برقی‌ها همچنان پایدار است.

کاهش قیمت ۳۱ میلیون‌تومانی تارا اتومات V۴ LX

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۳۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۳۱ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۹ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۴ میلیون‌تومان کاهش ۹۴۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۸ میلیون‌تومان، ساینا S اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۵۰۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۳ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای یک تا ۹۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۹۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۳۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۱۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۵۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۹۰ میلیون‌تومان و چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۷۱۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در رده خودروهای خارجی لوکس شاهد تغییر قیمتی نبودیم و این خودروها با ثبات بها در بازار آزاد به‌کار خود ادامه دادند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عرضه بی وای دی کین L پلاگین هیبرید با برد 2100 کیلومتر در چین آغاز شد